• کد خبر: ۱۱۷۳۵
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۱ - : ۱۳:۴۵
مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان خبر داد:

نقشه‌هاى شناسایى و پیجویى مواد معدنی الشتر، الیگودرز و بروجرد تهیه خواهد شد

 مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان درباره فعالیت‌هاى اکتشافى در استان متبوع خود گفت: در راستاى طرح‌هاى اکتشافى استان، شناسایى و پى‌جویى پتانسیل‌هاى معدنى استان لرستان با توان کارشناسى و مالى سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و استان آغاز شده است.

به گزارش اقتصاد سالم؛حجت‌الله کریمی‌منفرد، با اشاره به اولویت‌هاى اکتشافى سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، گفت: بر همین اساس تهیه نقشه‌هاى پتانسیل فاز شناسایى، عملیات پیجویى مواد معدنی در برگه الشتر واقع در استان لرستان در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه عملیات پى‌جویى برگه‌هاى یک‌پنجاه‌هزارم الیگودرز و بروجرد نیز انجام خواهد شد.
مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان با بیان این‌که از لحاظ ساختاری استان لرستان در دو زون زمین ساختاری زاگرس و سنندج- سیرجان واقع شده، افزود: هر یک از این زون‌ها از لحاظ الگوهای زمین‌ساختى سیمای متفاوتی دارند.
وی با تاکید بر این‌که در گستره‌هاى واقع در شمال و خاور استان لرستان پدیده‌های ژئومورفولوژیک، ترمیک و دینامیک شباهت کامل با زون دگرگونی سنندج – سیرجان وجود دارد؛ خاطرنشان کرد:این منطقه بخشی از پویاترین پهنه‌هاى زمین‌ساختى ایران محسوب شده و از همین جهت پدیده‌های دگرگونی ماگماتیسم و زمین‌ساخت مکرر و منطبق بر فازهای تکتونیکی جهانی در آن رخ داده است.
به گفته کریمی‌منفرد، زون دگرگونى-ماگمایى سنندج- سیرجان استان لرستان انواع سنگ‌هاى تزئینى، مرمریت و چینى، آهن، مس، منگنز، سرب و روى و سیلیس‌هاى دگرگونى را در بردارد و در قسمت‌هاى مرکزى کانسارهاى اگزالاتیو مس و آهن پراکنده به همراه تالک، سرپانتین قابل ملاحظه است.
مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان تصریح کرد: عمده واحدهای سنگی رخنمون یافته در محدوده‌های واقع در زون زاگرس مرتفع شامل آهک، آهک دولومیتی، آهک مارنی، آهک اربیتولیندار، شیل، ماسه سنگ و رادیولاریت به سن مزوزوئیک و کنگلومرا، چرت و آهک مرجانی به سن ائوسن تا الیگومیوسن است و زون زاگرس بیشتر منابع هیدروکربورى به‌صورت بیتومین یا قیرطبیعى و در واقع شیل و ماسه سنگ‌هاى بیتومین‌دار است.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=11735
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما