• کد خبر: ۱۳۱۸۴
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۹ - : ۱۵:۰۴

مرگ خاموش روزنامه ها تسریع می شود

تعطیلی روزنامه‌ها و نشریات به دلیل مشکلات مالی از جمله گرانی کاغذ و کاهش یارانه‌های کاغذی، روندی است که حداقل از سال ۹۷ به این سو آغاز و به شکل فزاینده‌ای ادامه یافته است. در این میان، وضعیت نشریاتی که به بودجه دولتی و عمومی وصل نبوده و همواره دغدغه هزینه‌های چاپ، توزیع، فروش و دیده شدن را داشته اند، بدتر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، روزنامه‌هایی همچون همبستگی، جامعه فردا و چند روزنامه محلی در استان فارس تنها تعدادی از نشریات تعطیل شده به دلیل مشکلات مالی هستند.

حال در چنین وضعیتی که شمع بسیاری از روزنامه ها به دلیل مشکلات مالی در حال خاموش شدن است، هیأت وزیران در مصوبه «آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت» بندی را قرار داده که مرگ خاموش مطبوعات کشور را تسریع می کند.

حذف الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها، که در بند ۱۴ این مصوبه آمده، زنگ خطری برای روزنامه‌های باقی مانده در حوزه مطبوعاتی کشور است.

بر اساس قاعده‌ای که از دیرباز وجود داشته، ادارات، سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها موظفند آگهی‌های تبلیغاتی‌شان را به روزنامه بدهند، یعنی آگهی، مزایده، مناقصه و استخدام اگر در روزنامه منتشر نشود رسمیت ندارد.

بخش عمده این آگهی‌ها به روزنامه‌های دولتی و نیمه دولتی تعلق می‌گیرد. بعضی از روزنامه‌های نیمه خصوصی همچون ابتکار نیز که لابی خوبی با تامین اجتماعی دارد، آگهی‌های خوبی می‌گیرند. بنابراین آگهی‌های دولتی یکی از اصلی‌ترین منابع مالی روزنامه هاست.

براساس بند ۱۴ مصوبه هیئت وزیران در خصوص آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، اجبار نهادهای دولتی به دادن آگهی به روزنامه ها حذف شده است. این مسئله از آنجا که باری از دوش بودجه دولتی برمیدارد، به نفع دولت و سازمان های دولتی است. استدلال این مصوبه این است که در شرایطی که امکان انتشار آگهی در فضای مجازی وجود دارد، تحمیل هزینه تبلیغات بر نهادها و سازمان های دولتی ضرورتی ندارد.

وزیر ارشاد با این مصوبه مخالفت و درخواست کرده مسئله در هئیت دولت مجددا بررسی شود.

متاسفانه باید گفت مطبوعاتی که معاش شان به آگهی‌های دولتی وابسته است، چندان استقلال عمل ندارند با این حال، در صورت اجرایی شدن بند ۱۴ مصوبه هئت وزیران، به دنبال تعطیل شدن هر روزنامه و نشریه ای، تعدادی خبرنگار کارشان را از دست داده و وضعیت زندگی برایشان دشوارتر می‌شود.

کاش هیئت وزیران در کنار نگرانی برای بودجه نهادهای دولتی، کمی هم به اصحاب رسانه، به کسانی که عمری در حوزه مطبوعات زحمت کشیده و به هر جان کندنی بوده روزنامه را سرپا نگه داشته اند، می اندیشید.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=13184
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما