• کد خبر: ۱۷۷۳۱
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۰ - : ۱۴:۰۷
افغانستان قاسم سلیمانی می خواهد

افغانها:”می خواهیم به ایران بازگردیم”

فاجعه حمله تروریستی به مدرسه دخترانه در کابل و مرگِ بیش از ۶۰ دختر دانش آموز نشان داد که دهه هاست افغانستان از نداشتن فردی همچون “قاسم سلیمانی” رنج می برد.
در چنین شرایطی برخی از افغانها خواستارِ بازگشت این کشور به سرزمینِ مادری، ایران هستند.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، حدود ۴۰ سال پیش افغانستان با حمله و اشغال شوروی سابق مواجه شد و نیروهای جهادی به مصاف با اشغالگران پرداختند.

پس از شکست اشغالگران اما نبود یک چهره کاریزماتیک با توانایی گردآوردن تمام اقوام و گروه ها زیرِ چترِ “افغانستانِ متحد، قوی و امن” در کنار تحریکات برخی کشورهای خارجی به ویژه پاکستان و عربستان؛ باعث بروز جنگ های داخلی خانه مان برافکن در این کشور شد تا اینکه با حمایت معنوی و ایدئولوژیک پاکستان و وهابیت و دلارهای سعودی و پشتیبانی آمریکا، “طالبان” ظهور کرد و آتش جدیدی بر خرمنِ زندگیِ افغانها افتاد.

حمله به مدرسه دخترانه در کابل

ظهورِ طالبان که به سرعت در حال تصرف سرزمین افغانها بود باعث شد گروه های جهادی بعضا و موقتا اختلافات را کنار گذاشته و به مقابله با “طالب ها” بپردازند.

پس از آن نیز حادثه ۱۱ سپتامبر و حمله به برج های ۲ قلو پیش آمد که حمله آمریکا به افغانستان را به دنبال داشت و با اشغال آمریکا، دولتی تحت الحمایه روی کار آمد که به دلیل انبوه فسادهای مالی، عملکردی، عقیدتی، رفتاری و… باز هم نتوانست حمایت تمام گروه های قومی، سیاسی و نظامی را جلب کند و همچنان این کشور در آتش ناامنی، چند دستگی و… می سوزد.

حمله به مدرسه دخترانه در کابل

بررسی وضعیت افغانستان در ۴ دهه اخیر نشان داده که این کشور از نداشتن چهره ای کاریزماتیک به ویژه در عرصه های سیاسی و نظامی رنج می برد. چهره ای که با مبنا قرار دادن منافع ملی افغانها، حرف آخر را زده و تمام قومیتها حولِ محورِ وی، امنیت و منافعِ افغانها را تامین کنند.

در حوزه نظامی اگر افغانستان شخصی همچون ژنرال “قاسم سلیمانی” را داشت اکنون وضع دیگری از نظر امنیت داشت. نظامیِ وطن پرستی که گرایش های مختلف را حولِ محورِ منافع ملی افغانها گرد هم آورده و متحد می کرد و دیگر فضایی برای مانور و فعالیت گروه های تروریستی همچون طالبان، القاعده، داعش و عواملِ سروریس های اطلاعاتی کشورهای بیگانه همچون پاکستان و عربستان و آمریکا و… که به بهای خونِ افغانها، دنبال منافع خود هستند، باقی نمی ماند.

حمله به مدرسه دخترانه در کابل

البته بودند تک ستاره های جداافتاده ای همچون “احمدشاه مسعود” که توسطِ سرویس های امنیتی پاکستان و عربستان از صحنه سیاسی و نظامی افغانستان حذف شدند و نتوانستند جایگاه و نقش تاریخی خود را در دورانِ پس از اشغال افغانستان به دست آمریکا، ایفا کنند.

در چنین شرایطی وضعیت امنیتی افغانستان به جایی رسیده که طالبان و داعش (کار هر کدام که باشد) به دختران دانش آموز نیز رحم نمی کنند و کاری نیز نه از حکومتِ فشل، فاسد و وابسته افغانستان و نه از بازماندگانِ گروه های جهادی همچون “عبدلله عبدلله”، معاون اجرایی دولت افغانستان که در انتخابات با تقلب، رای اش را دزدیدند و در سبدِ اشرف غنی ریختند، بر نمی آید.

حمله به مدرسه دخترانه در کابل

هم اکنون وضع در افغانستان به جایی رسیده که نگاهی به شبکه های اجتماعی و مواضع برخی فعالان و روزنامه نگاران افغان در شبکه هایی همچون توئیتر نشان می دهد که برخی از افغان ها در آرزوی “ایران بزرگ” و بازگشت به سرزمینِ مادریِ خود، ایران هستند تا از دهه ها جنگ و ترور و خونریزی و مرگ رهایی یابند.

حمله به مدرسه دخترانه در کابل

حمله به مدرسه دخترانه در کابل

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=17731
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما