• کد خبر: ۱۲۹۹۴
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۶ - : ۱۴:۲۹

بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده

بیت‌کوین (Bitcoin) یک رمزارز و یک نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است که در این گزارش به مفهوم آن به زبان ساده پرداخته ایم.

 به گزارش اقتصاد سالم؛بیت کوین که با نماد BTC نمایش داده میشود کار خود را از ابتدای سال ۲۰۰۹ بصورت عمومی آغاز کرد. به زبان عامیانه بیت کوین یک ارز دیجیتال است که از کد‌های کامپیوتری ساخته شده است. این مفهومی است که ممکن است پیچیده‌تر از حد تصور برخی افراد باشد. بیت کوین با هیچ عنصر فیزیکی مانند سکه یا اسکناس کاغذی مطابقت ندارد و ارزش آن به عوامل مختلفی از جمله میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده
دو ویژگی اصلی بیت کوین یعنی غیرمتمرکز بودن و در امان ماندن از چاپ واحد‌های پولی بیشتر، دستاورد مهمی در برابر پول‌های امروزی به حساب می‌آیند که مسیر را برای شکل جدیدی از نظام اقتصادی در آینده باز می‌کند. بیت کوین را می‌توانید به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید، به وسیله آن انتقالات ارزی خود را انجام دهید و حتی از فروشگاه‌های آنلاین سفارش دهید. همین کارکرد‌های مختلف و استفاده‌های متفاوتی که از بیت کوین می‌توانید داشته باشید، شاید مهمترین دلیل و بهترین پاسخ به این سوال باشد که چرا باید با این پدیده بیشتر آشنا شوید.

استخراج بیت کوین 

بیت کوین مانند ارز کاغذی نیست و نمی‌توان آن را در جیب یا کیف پول نگه داشت، بلکه صرفاً یک وسیله مبادله مبتنی بر رایانه است.
استخراج بیت کوین توسط حل کردن توابع پیشرفته ریاضی انجام می‌شود و البته در کل فقط بیست و یک میلیون سکه وجود دارد. با این حال، برای رشد بیت کوین به زبان ساده باید گفت که بیت کوین قابل تقسیم است، بنابراین پتانسیل رشد برای تراکنش‌های این ارز نامحدود است.
بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده
یکی از جالب‌ترین اختراعاتی که در کنار بیت کوین به وجود آمده است بلاک چین و فناوری دفتر حساب توزیع شده یا ledger (DLT) است. در مورد عملیات سنتی حسابداری و اصلاحات تسویه حساب برای امور مالی، DLT از پتانسیل‌های شگفت انگیزی برخوردار است. در مورد مالکیت بیت کوین به زبان ساده، باید گفت که توسط DLT ردیابی می‌شود و این دفتر حساب امکان انتقال کارآمد و فوری بیت کوین را فراهم می‌کند.

نحوه فعالیت بیت‌کوین

برای به‌دست آوردن بیت‌کوین دستگاهی به نام ماینر وجود دارد که برای فعالیت باید به برق متصل شود. هرچه بیشتر برق مصرف شود بیت‌کوین بیشتری نیز به صاحب دستگاه تعلق می‌گیرد، اما پرسش اصلی اینجاست که برق مصرفی دستگاه ماینر چگونه به پول یا همان بیت‌کوین دارای ارزش تبدیل می‌شود؟ ماینر‌ها متشکل از تراشه‌هایی هستند که اطلاعات و داده‌ها را ذخیره کرده و به منظور پایداری شبکه به برق متصل می‌شوند.
بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده
همان‌طور که گفته شد بیت‌کوین یک ابزار جدید برای انتقال ارزش محسوب می‌شود کاربران در یک فضای رقابتی قرار گرفتند تا بتوانند بیت‌کوین بیشتری را به خود اختصاص دهند. تراشه‌هایی که روی ماینر‌ها نصب می‌شود کار محاسباتی انجام می‌دهند و پردازش می‌کنند که چه میزان برق مصرف شده است. به‌طور متوسط هر ۱۰ دقیقه یک بلاک برای صاحب ماینر در نظر گرفته می‌شود.

اهمیت بیت کوین

بیت کوین از این جهت مهم است که تا پیش از پیدایش هیچ شکلی از طلای دیجیتال وجود نداشت. وجود یک دارایی دیجیتالی شبه نقد، موجب پیدایش دنیای کاملاً نویی از فرصت‌ها شده است که هرگز از طریق پول‌های آنلاین متمرکز قبلی میسر نبودند.
بیت کوین امکان حفظ حریم خصوصی را در تراکنش‌ها حفظ می‌کند که در موارد وجود یک بانک رگوله شده یا دیگر موسسه‌های مالی مسئول پردازش پرداخت‌ها ممکن نیست. افراد مجرم تنها کسانی نیستند که باید به حریم خصوصی خود اهمیت بدهند حریم خصوصی آنلاین این روز‌ها عملاً یک بخش از امنیت شخصی هر کسی محسوب می‌شود.
بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده
به علاوه بیت کوین شاید برای افرادی که در رژیم‌های سیاسی اقتدارگرا که همه جنبه‌های زندگی افراد را تحت نظارت قرار می‌دهند، معنی بیشتری داشت باشد. برای نمونه افرادی که تلاش می‌کنند، پس‌انداز شخصی خود را از کشوری خارج کنند، این کار را با بهره‌گیری از یک رمز عبور بیت کوین که به خاطر سپرده‌اند راحت‌تر از هر وسیله فیزیکی دیگری انجام می‌دهند.
همچنین بیت کوین یک روش مفید برای دور زدن بسیاری از مقررات مالی سراسر جهان محسوب می‌شود. ماهیت قابل برنامه‌نویسی بیت کوین به ما امکان می‌دهد که یک بانک جهانی فاقد بگیر و ببند بسازیم و از این رو تقریباً هیچ کجا لازم نیست با مقررات دست‌و‌پاگیر مالی موسسه‌ها و نهاد‌های مختلف سروکار داشته باشیم.
بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده

نحوه خرید و فروش بیت کوین  

هر کاربر شبکه بیت کوین، داده‌هایی را در اختیار دارد که مقدار دارایی دیجیتال او را نشان می‌دهد و در برنامه‌ای به نام کیف پول دیجیتال ذخیره می‌شود. از آنجایی که این دارایی دیجیتال به راحتی قابل انتقال است، بازار خرید و فروش بیت کوین نیز به شدت طی سال‌های اخیر در دنیا رشد داشته است.
بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده
روش‌های مختلف امن و ناامنی برای انجام این دست از معاملات در دنیا رایج است. عده‌ای انگشت شماری برای آنکه کارمزد کمتری برای انجام معاملات خود پرداخت کنند عموماً از روش‌های پر ریسک بر انجام معاملات خود بهره میبرند و بعضاً دچار سواستفاده و کلاهبرداری نیز می‌شوند. اما بیش از ۹۷ درصد معامله‌گران از صرافی‌های آنلاین برای انجام خرید و فروش بیت کوین‌های خود بهره می‌برند.

چگونگی تبدیل  بیت کوین را به پول نقد 

برای مبادلات بیت کوین به زبان ساده باید گفت چندین روش برای تبدیل آن به پول نقد و درنهایت انتقال آن به حساب بانکی سنتی امکان پذیر است.
  • بیت کوین را به هر صرافی ارز دیجیتال مانند Binance یا Coinbase می‌توانید بفروشید.
معامله با صرافی، ساده‌ترین روش برای فروش بیت کوین و واریز پول حاصل از آن مستقیماً به یک حساب بانکی می‌باشد.
  •  از دستگاه خودپرداز بیت کوین استفاده کنید.
در بسیاری از کشور‌های جهان امکان استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین وجود دارد و برای مبادله بیت کوین به زبان ساده باید گفت که دریافت پول نقد به جای بیت کوین توسط خود پرداز‌ها امکان پذیر است. در حال حاضر اندکی بیش از ۲۲۰۰ دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر جهان پخش شده اند. اگر شخص معتمدی در نزدیکی شما قرار دارد، می‌توانید از او بخواهید تبادل بیت کوین با پول نقد را توسط خودپرداز برای شما انجام دهد.
  • دبیت کارت بیت کوین دریافت کنید.
چندین وب سایت به شما امکان می‌دهند بیت کوین را بفروشید و یک دبیت کارت (Debit card) پیش پرداخت در ازای آن دریافت کنید.
  • بیت کوین را به دوستان خود بفروشید.
برای فروش بیت کوین به زبان ساده می‌توان گفت که اگر دوستانی دارید که می‌خواهند بیت کوین بخرند، می‌توانید در ازای ارز فیات، ارز دیجیتال خود را به آن‌ها بفروشید. این روش نیاز به داشتن دوستان جویای بیت کوین دارد، البته اگر شما به آن‌ها اعتماد دارید تا کارمزد بیت کوینی را که برای آن‌ها ارسال می‌کنید، بپردازند.
بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده

مالیات‌ها و مقررات دولتی

بیت کوین ارزی رسمی نیست. یعنی بیشتر مراجع قضایی از شما خواهند خواست که مالیات‌های مربوط به درآمد، فروش، حقوق و بهره سرمایه‌ای را روی آنچه که ارزش دارد، از جمله بیت کوین، بپردازید. مسئولیت حصول اطمینان از موارد مالیاتی و دیگر احکام قانونی یا مقرراتی که توسط دولت و یا شهرداری‌های محلی وضع شده، بر عهده خود شماست.
بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده

نکته پایانی 

اگر قصد دارید وارد تجارت بیت کوین (Bitcoin) شوید و از طریق آن کسب درآمد داشته باشید حتماً قبل از ورود به دنیای بیت کوین تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام دهید و با احتیاط رفتار کنید. بیت کوین می‌تواند یک سرگرمی سودآور و یک سرمایه گذاری هیجان‌انگیز باشد، اما مانند هر نوع سرمایه گذاری دیگری همیشه بهتر است ایمنی را رعایت کنید.
بیت کوین در اقتصاد به زبان ساده
بیت کوین و فرزند عملیاتی آن، فناوری بلاک چین، آینده روشنی در بازار‌های جهانی دارند. با این حال، در مورد بیت کوین به زبان ساده باید گفت که این احتمال وجود دارد که دولت‌ها در سرتاسر جهان در برابر یک دارایی جهانی که در خارج از دسترسشان عمل می‌کند، مقاومت نموده و می‌توانند فعالیت‌های آن را خلاف قوانین و یا دستور کار سیاسی خود قلمداد کنند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=12994
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما