• کد خبر: ۱۵۴۵۳
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۷ - : ۱۴:۲۱

کاهش ۱۹۳۴ واحدی شاخص بورس

بورس اوراق بهادار تهران امروز گرچه در ساعات اولیه رو به رشد بود، اما در نهایت با کاهش ۱۹۳۴ واحدی شاخص کل همراه شد.

به گزارش اقتصاد سالم؛بورس اوراق بهادار تهران امروز در ساعات اولیه معاملات روند رو به رشد شروع کرد، اما از میانه راه روند ریزش را در پی گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با عقب نشینی ۱۹۳۴ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۸۰۰ واحد بسنده کرد.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن امروز با ۶۰۶ واحد کاهش به رقم ۴۳۸ هزار و ۳۷۰ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران، امروز به بیش از ۵ میلیون و ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۳.۵ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۰۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۵۸۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین ارزش معاملات فرابورس هم به بیش از ۷۹۰ میلیارد تومان شد که در نهایت ارزش معاملات دو بازار ۶.۲ هزار میلیارد تومان شد.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان کاهش‌ها زیر نیم درصد بوده است به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی ۱۵ صدم درصد کاهش یافت و در معیار هم وزن ۱۴ صدم درصد افت کردند.

همچنین شاخص آزاد شناور فقط ۱۸ صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۲۷ صدم درصد افت کرد، اما شاخص بازار دوم بورس با معاملات حقوقی فقط یک صدم درصد کاهش یافت.

 امروز نمادهای چادرملو، شستا، پالایش نفت تهران و آلومینیوم ایران به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص کل بورس را داشتند و در سمت دیگر برعکس نمادهای هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش و پرمعامله شامل دارویی برکت، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، پالایش نفت تهران،‌ایران خودرو، ملی مس ایران و فولاد مبارکه بودند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با ۳ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۹۱۶ رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش دو بازار بورس و فرابورس به بیش از ۶.۵  میلیون میلیارد تومان رسیده که اگر با دلار ۲۲ هزار تومانی حساب کنیم، ارزش دو بازار حدود ۶۵۰ میلیارد دلار می‌ارزد.

 امروز هر واحد سرمایه‌گذاری پالایش یکم در بورس تهران ۷۵۶۸ تومان بود ، در حالی که روز اول به نرخ ۱۰ هزار تومان فروخته شد و قرار بود خریداران پالایش یکم سود ببرند.

امروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از ۵۹۰ میلیون اوراق بهادار و سهام یا حق تقدم در قالب صد هزار فقره معامله و به ارزش ناچیز ۷۹۰ میلیارد تومان خریدند.

امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، پلیمر آریاساسول و سنگ آهن گهر زمین به ترتیب بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشتند و در طرف دیگر ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، نیروی برق دماوند و توسعه مالی مهر آیندگان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش امروز شامل برق و انرژی پیوند گستر پارس، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، پلیمر آریا ساسول، توسعه مسیر برق گیلان، مدیریت انرژی امید تابان هور و سرمایه گذاری صبا تأمین بودند.

 یکی از مأموریت‌های بازار سرمایه تأمین مالی شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌های حاضر در بورس است که طبق آمار اعلام شده سال گذشته ۵۰ درصد تأمین مالی اقتصاد از طریق بورس و ۵۰ درصد از طریق بانک صورت گرفته است.

همچنین با توجه به آزاد شدن سهام عدالت و استقبال مردم از بازار سرمایه در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون سهامدار در بازار سرمایه وجود دارد که این به منزله مردمی شدن بورس تهران و فراهم شدن زمینه برای تقویت پس‌انداز ملی و تزریق این پول‌ها به سمت تولید و پشتیبانی از تولید است که باید از بازار سرمایه و حضور مردم دفاع کرد و این بهترین فرصت برای دولت در جهت مشارکت مردم و مردمی کردن اقتصاد به شمار می‌رود.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=15453
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما