• کد خبر: ۱۶۸۹
  • ۱۳۹۹-۰۴-۲۱ - : ۱۳:۲۲

کاهش۱۲ هزار و ۴۰۷ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه با کاهش ۱۲ هزار و ۴۰۷ واحدی روبه‌رو شد و معامله‌گران امروز در بورس و فرابورس ۲۳ هزار و ۳۰ میلیادر تومان اوراق مالی داد و ستد کردند.

به گزارشدنیای خبر، بورس اوراق بهادار تهران که در هفته گذشته روی دور رکوردزنی شاخص و افزایشی بود، از روز چهارشنبه روند اصلاح را در پیش گرفته و امروز شنبه هم گرچه در ساعات ابتدایی روز با افت شدید شاخص روبه‌رو شد، اما درنهایت شاخص کل با عقب‌نشینی ۱۲ هزار و ۴۰۷ واحد به رقم یک‌میلیون و ۷۴۱ هزار و ۲۳۵ واحد رسید.
امروز همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۷ هزار و ۳۷۹ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۷۱ هزار و ۳۰۲ واحد رسید.
ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به رقم بی‌سابقه ۶ میلیون و ۴۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر ارزش فرابورس ایران را هم به یک میلیون و ۱۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده اضافه کنیم، مجموع ارزش شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به بیش از ۷ میلیون و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.
امروز همچنین معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۹.۵ میلیارد سهام،‌ حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب یک‌ونیم میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۵ هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش فرابورس ایران را هم به این اضافه کنیم که امروز به ۷ هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان رسید، یعنی امروز ظرف چهار ساعت ۲۳ هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران معامله شد.

در این بین برخی شرکت‌های تأمین سرمایه اقدام به انتشار اوراق تبعی برای تأمین مالی شرکت‌های پتروشیمی کرده‌اند.
کارشناسان می‌گویند، اگر شرکتهای بورسی و فرابورسی بتوانند فقط روزانه ۱۰ درصد از ارزش معاملات بورس و فرابورس که بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود، را به عنوان تأمین مالی جذب کنند، بازار سرمایه می‌تواند به محل مناسبی برای تأمین مالی و رونق طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌ها تبدیل شود.
از طرفی کارشناسان به مردم تازه‌وارد در بورس مدام توصیه می‌کنند از روش سهامداری غیرمستقیم استفاده کنند؛ یعنی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌هایی مانند شستا و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند تا با نوسان بازار دچار کمترین زیان شوند.
همچنین دولت قصد دارد با افزایش عرضه اولیه شرکت‌های دولتی و شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای عمومی و بنیادها به عمق‌بخشی بازار کمک کند و سرمایه‌های سرگردان مردم که وارد بورس شده است را به این وسیله به سیستم تولید کشور تزریق کند.
با نگاهی به معاملات امروز بورس درمی‌یابیم امروز روز اصلاح بازار بوده، به گونه‌ای که شاخص کل بورس با شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هرکدام ۷۱صدم درصد کاهش یافتند، همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن هرکدام یک‌ونیم درصد کاهش یافتند.
شاخص آزاد شناور یک‌درصد افت کرده، شاخص بازار اول بورس ۱.۱ درصد عقب‌نشینی کرده و شاخص بازار دوم بورس تنها یک‌صدم درصد افزایش یافته است.
امروز نمادهای شرکت شستا، پتروشیمی خلیج‌فارس و پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته‌اند.
و همچنین سرمایه‌گذاری امید، مبپنا و بانک ملت بیشتری اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.
امروز نمادهای پربیننده مربوط به بانک ملت، صنایع ملی مس، فولاد مبارکه، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.
امروز در فرابورس ایران شاخص کل فقط ۶۲ صدم درصد رشد کرده و به ۱۸ هزار و ۱۶۰ واحد رسید.
ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به یک‌میلیون و ۱۸۵ هزار میلیارد تومان رسید.
امروز معامله‌گران در فرابورس ایران ۳.۵ میلیون ورقه سهام، حق‌تقدم، اوراق مالی و یا واحدهای سرمایه‌گذاری را در قالب ۷۵۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷ هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.
امروز نمادهای سنگ‌آهن گوهرزمین، پتروشیمی مارون، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس و بیمه پاسارگاد بیشترین اثر کاهش فرابورس را داشتند.
نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل پتروشیمی تندگویان، بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سیمان لار سبزوار، توسعه و عمران استان کرمان و نیروی برق دماوند بوده‌اند.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=1689
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما