• کد خبر: ۲۱۸۶
  • ۱۳۹۹-۰۴-۳۱ - : ۱۱:۳۳

روزهای کرونایی چطور “ورزش” کنیم؟

یک متخصص طب فیزیکی به تشریح چگونگی ورزش کردن در روزهای کرونایی پرداخت.

به گزارش اقتصاد سالم؛دکتر کامبیز خاموشیان  با اشاره به ضرورت انجام ورزش در روزهای شیوع کرونا، گفت: ورزش تاثیرات بسیاری در پیشگیری از بیماری‌های جسمی و روحی دارد و در روزهای شیوع کرونا که به دلیل کم تحرکی احتمال ابتلا به بیماری‌های جسمی و حرکتی افزایش پیدا کرده، نیاز به ورزش بیش از پیش اهمیت می‌یابد.
وی افزود: از طرفی این روزها عمده افراد با استرس و اضطراب ناشی از ترس از ابتلا به این بیماری مواجه هستند و مشکلات اقتصادی ناشی از این بیماری هم استرس و اضطراب جامعه را دوچندان کرده و همین امر  اهمیت انجام ورزش را با توجه به تاثیرات شناخته شده آن در پیشگیری از بیماریهای روحی و روانی آشکار می کند.
این متخصص طب فیزیکی در خصوص طریقه انجام ورزش در این روزهای کرونایی، گفت: توصیه ها در این زمینه به سه دسته تقسیم می شود. یک دسته برای افراد عادی و سالم، یک دسته برای افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای و دسته سوم هم برای افرادی که به عنوان ورزشکار حرفه ای فعالیت دارند.
وی افزود: افراد سالم و عادی می توانند در خانه به راحتی ورزش های سبک از جمله پیاده روی رفت و برگشتی در یک محیط کوچک را انجام دهند، به این صورت  که رو به جلو در اتاق پیاده روی کرده و بعد بدون اینکه روبرگردانند همانطور عقب عقب مسیر رفته را برگردند.
خاموشیان تصریح کرد: همچنین انجام ورزش های هوازی مانند ایروبیک برای افراد عادی در محیط خانه بسیار مناسب است و توصیه بر این است ورزش های بالاتنه و قفسه سینه که حجم تنفسی را افزایش می دهد در این روزهای شیوع کرونا بصورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
این متخصص طب فیزیکی در خصوص نحوه ورزش کردن افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای هم گفت: بیمارانی که بدحال بوده و تحت نظر پزشک هستند، هرگونه فعالیت را باید تحت نظر پزشک خود انجام دهند و برنامه ورزشی تجویزی پزشک را دنبال کنند، اما آن دسته از بیمارانی که حال مساعدتری دارند می توانند همین ورزش های افراد عادی را با شدت کمتری انجام دهند.
وی افزود: این دسته از افراد باید ورزش را تا حدی انجام دهند که احساس خستگی نکنند و به محض خستگی باید ورزش را قطع کرده و ادامه حرکات را به زمان دیگری موکول کنند.
خاموشیان توصیه کرد: این دسته از بیماران بهتر است در مقاطع زمانی کوتاه مدت ۱۰ دقیقه یا ۱۵ دقیقه ای ورزش کرده و مابین آن استراحت کنند.
این متخصص طب فیزیکی تصریح کرد: ورزش برای این بیماران حیاتی است، چرا که می تواند بدن آنها را در مقابل کرونا مقاوم کند. ورزش های تنفسی و بالاتنه و ورزش هایی که به افزایش حجم ریه ها کمک می کند باید در اولویت قرار گیرد.
خاموشیان در ادامه در خصوص نحوه ورزش کردن ورزشکاران حرفه ای گفت: این دسته از افراد باید ورزش را در خانه در روزهای کرونایی بطور جد دنبال کنند، چرا که با تعطیلی باشگاه ها احتمال افت آمادگی جسمانی آنها وجود دارد.
وی افزود: ورزشکار حرفه ای که شش ماه ورزش نکند، عملا به وضعیت جسمانی مشابه یک فرد عادی می رسد، بنابراین ورزشکاران حرفه ای باید در هر محیطی که می توانند ورزش حرفه ای خود را دنبال کنند.
وی تصریح کرد: اگر برای این افراد مقدور است می توانند وسایل ورزشی آمادگی جسمانی را در خانه مستقر کرده و یا به اماکن و محیط های خلوت برای ورزش مراجعه کنند.
خاموشیان تصریح کرد: انجام ورزش حرفه ای در منزل هم لزوما نیازمند تامین وسیله نیست. بطور مثال می توانند از وسایل کوچک و سنگین به جای دمبل استفاده کرده و با درازکشیدن روی زمین و حرکت دادن پاها به حالت رکاب زدن، حرکت مشابه دوچرخه را انجام دهند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=2186
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما