• کد خبر: ۲۶۴۷۷
  • ۱۴۰۰-۰۶-۳۱ - : ۱۲:۵۳

آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن

وکیل شاکیان پرونده سکه ثامن با اشاره به آخرین جزئیات این پرونده گفت: حامل دو خبر خوش و دلگرم کننده برای موکلان و مالباختگان پرونده هستم.

به گزارش اقتصاد سالم؛رسول کوهپایه زاده  افزود: برابر رأی قطعی صادره در خصوص متهم ردیف دوم پرونده هر چند او به اتهام مشارکت در کلاهبرداری محکوم شده بود، اما از مجازات رد مال در دادنامه صادره معاف شد که این امر بر خلاف اصول دادرسی عادلانه کیفری و قوانین مقررات موضوعه و عدالت و انصاف بود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده و کمک سرپرست دادسرای یارانه‌ای و مستند به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری وی به عنوان دادستان مجری حکم در نامه‌ای به دادستان تهران درخواست اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص محکوم ردیف دوم را ارائه داد.

وکیل مالباختگان پرونده سکه ثامن با بیان اینکه اساساً مجازات وی با جرم ارتکابی تناسبی نداشته است اظهار داشت: وی رئیس هیئت مدیره و مغز متفکر اقدامات مجرمانه بوده و و چندین میلیارد پول و یک چمدان ارز را به خارج از کشور منتقل و خرج کرده است و در صورت پذیرش اعمال دادرسی و ماده ۴۷۷ و تشخیص رئیس قوه قضاییه مبنی بر خلاف بینه و شرع بودن این رای و محکومیت وی به رد مال امکان استیفای حقوق موکلان و پرداخت موقع مطالبات آن‌ها فراهم می‌شود.

کوهپایه زاده تصریح کرد: بنده به عنوان وکیل مالباختگان مطابق با این موضوع درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری را به رئیس قوه قضاییه تقدیم خواهم کرد.

وی با اشاره به تشکیل  پرونده دیگر افزود: پرونده پولشویی دیگری مرتبط سایر افراد پرونده از جمله اتحادیه طلا و جواهرات تهران، صرافان منسوبین و بستگان محکومان پرونده در شعبه ۱۰۵۲ دادگاه کیفری دو تهران مفتوح رسیدگی شده و امیدواریم ابعاد فعالیت‌های مجرمانه همه مباشران و عوامل پرونده کشف شود و وجوه متعلق به موکل این مستند شود.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه وقت ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ در هجدهمین نشست خبری درباره پرونده سکه ثامن از صدور حکم بدوی خبر داد و گفت: متهم اصلی این پرونده علاوه بر ١۵ سال حبس تعزیری به مبلغ سه هزار و ۶۵١ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ٩٧۵ هزار و ۶٨ ریال رد مال در حق شکات محکوم شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع مبلغ رد مال ٧٠٠ میلیارد ریال پیش از صدور حکم به شکات استرداد شده است.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین متهم اصلی این پرونده به دلیل کلاهبرداری مبلغ هزار ٨١٢ میلیارد و ۵۵٢ میلیون و ۶٣٠ هزار و ۴۴١ ریال جزای نقدی محکوم شده و در خصوص جرم پولشویی مبلغ ٩٩ میلیارد و ٢٢٢ میلیون و ۴٩٧ هزار و ٩٣٠ ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این پرونده ٣٠٠ جلد و ٧٠ هزار صفحه بود و رأی صادره هم ٢٠٠ صفحه است اما چون حکم غیرقطعی است هویت متهم اعلام نمی شود و بعد از قطعیت دادنامه هویت متهم اعلام می شود.

اسماعیلی ۱۶ اردیبهشت ماه در بیست وپنجمین نشست خبری نیز اعلام کرد که حکم این پرونده کثیرالشاکی به  زودی صادر می شود.

۱۳ خرداد ۱۳۹۹وکیل مالباختگان پرونده سکه ثامن از صدور رأی قطعی این پرونده در شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی مسعودی مقام خبر داد.

کوهپایه زاده افزود: دادگاه تجدید نظر، رأی بدوی را تأیید کرد و متهم به ۱۵ سال حبس و دو سال تبعید پس از اتمام مدت حبس و دو سال ممنوعیت از اشتغال به مشاغل مرتبط با فعالیت در زمینه های ارز، طلا، سکه و سایت‌های آنلاین کسب و کار در فضای مجازی در دادگاه محکوم شد.

وی ادامه داد: براساس حکم قطعی صادره، فرهاد زاهدی فر متهم ردیف اول پرونده سکه ثامن به ۱۵ سال حبس، دو سال تبعید و ممنوعیت از مشاغل یاد شده با رأی قطعی دادگاه تجدیدنظر محکوم شد.

کوهپایه زاده اظهار داشت: در خصوص میزان جزای نقدی که باید به صندوق دولت پرداخت می‌شد، دادگاه طبق قوانین و مقررات و ضوابط، میزان جزای نقدی را کاهش داد که این  اقدام دادگاه موضوع رد مال را به شکات و مالباختگان تسهیل می‌کند.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=26477
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما