• کد خبر: ۳۰۸
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۸ - : ۸:۲۰

نکاتی درخصوص احراز هویت غیرحضوری سجام

فرآیند احراز هویت غیرحضوری سجام به منظور رفاه حال متقاضیان چند روز گذشته آغاز شده که افراد می‌توانند با استفاده از گوشی موبایل خود به انجام فرآیند احراز هویت سجام بپردازند.

به گزارشدنیای خبر، با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، احراز هویت سجام به منظور رفاه حال متقاضیان دریافت کد بورسی غیرحضوری شده و اکنون دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان، بانک‌ها و کارگزاری‌ها ندارد، اما این اقدام باعث ایجاد ابهاماتی برای برخی از افراد شده است که در ادامه به رفع آن‌ها پرداخته می‌شود.
اکنون اپلیکیشن سیگنال از جمله گزینه‌های در نظر گرفته شده برای احراز هویت غیرحضوری است که براساس صحبت‌های انجام شده به نظر می‌رسد در آینده نزدیک احراز هویت غیرحضوری سجام در اپلیکیشن آپ آغاز به کار کند.
احراز هویت غیرحضوری سجام برخلاف احراز هویت حضوری که نیازمند زمان زیادی برای انجام مراحل مربوطه است در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می‌شود، اما چنین فعالیتی به دلیل جدید بودن آن برخی از سوالات را برای متقاضیان دریافت کد بورسی ایجاد کرده که در ادامه با پاسخ آن‌ها ابهامات موجود برطرف خواهد شد.

احراز هویت ویدئویی نیازمند چه مدارکی است؟
با توجه به اینکه اطلاعات شناسایی فرد متقاضی در مرحله ثبت نام سجام تحت فرم ثبت‌نام از کاربر دریافت شده است، بنابراین به منظور راحتی هر چه بیش‌تر کاربران، برای احراز هویت و تکمیل فرآیند، صرفاً یک ویدئو سلفی بمدت ۵ ثانیه مورد نیاز است و به ارائه هیچگونه مدرک شناسایی نیاز نیست.

احراز هویت غیر حضوری بورس چقدر زمان می‌برد؟
با توجه به اینکه تایید و احراز ویدئو سلفی توسط تکنولوژی و الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی با دقت بالا صورت می‌گیرد، بسته به سرعت اینترنت، احراز هویت غیر حضوری بورس، تنها در حد چند ثانیه تا چند دقیقه زمان می‌برد که نسبت به متصدی انسانی برای احراز هویت، زمان بسیار کمتر است.

چرا باید ویدئو سلفی بگیرم؟
ویدئو سلفی در واقع برای اثبات حضور و زنده بودن فرد استفاده می‌شود. دریافت این ویدئو برای حصول اطمینان از این موضوع است که مالک اصلی اطلاعات در پشت گوشی تلفن همراه قرار داشته و شخص دیگری هویت او را جعل نمی‌کند. در واقع، این ویدئو با الگوریتم‌های پیچیده و قدرتمند هوش مصنوعی (یادگیری ژرف) و Liveness detection پردازش شده و زنده و واقعی بودن آن تشخیص داده می‌شود.

چرا ویدئوی سلفی می‌تواند جایگزین مراجعه حضوری در احراز هویت باشد؟
از آنجایی که می‌توان با استفاده از فناوری تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) از زنده بودن کاربر در لحظه ضبط ویدئو اطمینان حاصل کرد و همچنین قابلیت ارسال ویدئوی چهره از هر جایی و در هر زمانی از شبانه‌روز ممکن است، بنابراین با استفاده از ویدئوی سلفی و هوش مصنوعی، امکان حذف نیاز به حضور شخص فراهم می‌گردد.
در واقع نسخه‌ای از عکس چهره افراد، در زمان درخواست کارت ملی اخذ و نزد سازمان ثبت احوال وجود دارد که ما با دریافت ویدئو فرد، چهره او را با عکس ثبت احوال مقایسه می‌کنیم و در صورت تایید، احراز هویت انجام می‌شود؛ ضمن اینکه حضور شخص در لحظه نیز بررسی می‌گردد.

برای احراز هویت غیرحضوری، به چه نوع تلفن همراهی نیاز دارم؟
برای احراز هویت غیرحضوری بورس، به تلفن همراه هوشمندی نیاز است که دارای دوربین سلفی بوده و قابلیت نصب نرم‌افزار‌های مختلف بر روی آن وجود داشته باشد.

آیا با هر دستگاه تلفن همراه، تنها امکان احراز هویت یک کاربر وجود دارد؟
خیر، تعداد دفعات احراز هویت غیر حضوری، به گوشی تلفن همراه وابسته نیست و به ازای هر کدملی، امکان یک بار احراز هویت وجود دارد.

چگونه ویدئو سلفی بگیرم؟
زمانی که وارد فرآیند آپلود ویدئو سلفی شدید، دسترسی دوربین سلفی خود را برای نرم‌افزار فعال کرده، در جای ثابت با نور مناسب ایستاده، گوشی تلفن همراه را در مقابل صورت خود بگیرید و دکمه شروع را بزنید. چهره خود را در طول ضبط ویدئو داخل کادر نگه دارید تا فرآیند ضبط به اتمام برسد.

آیا امکان احراز هویت با عکس وجود دارد؟
خیر، بدلایل امنیتی و بمنظور جلوگیری از بروز جعل هویت، برای احراز هویت حتماً لازم است که ویدئو زنده بگیرید.

ویدئو سلفی من در کجا ذخیره می‌شود؟
ویدئو شما، پس از تایید و احراز هویت، بمنظور پیگیری‌های بعدی، در سرور‌های امن شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ذخیره شده و امکان دسترسی غیرمجاز به آن‌ها وجود ندارد. در واقع، این ویدئوی سلفی کدگذاری شده و بوسیله هوش مصنوعی با تصویر مدارک شناسایی مطابقت داده می‌شود.

در صورتی که نماینده قانونی برای ثبت نام شخص حقیقی اقدام کرده باشد باید چه اقداماتی انجام دهد؟
بعد از ذخیره کد تایید در مرحله سمت و شرایط نماینده با انتخاب نماینده قانونی در فرم نمایش داده شده نوع مدرک اثبات کننده سمت را انتخاب و تاریخ انقضاء نمایندگی را درج و مدرک نمایندگی را بارگذاری نمایید.

در چه شرایطی ویدئو من تایید نخواهد شد؟
گاهی اوقات بدلیل عوامل مختلفی از قبیل کیفیت پایین دوربین سلفی گوشی تلفن همراه، نور پایین محیط، وجود چندین چهره در تصویر، سرعت پایین اینترنت، فاصله زیاد چهره شما از کادر تعبیه شده، زاویه نامناسب نگه داشتن تلفن همراه، قرار داشتن شیشه در پشت فرد، انعکاس نور در تصویر یا لرزش دوربین، ویدئو شما نامعتبر تشخیص داده شود. بعلاوه، چنانچه فردی دارای گریم یا آرایش خیلی زیادی باشد، ممکن است در تطابق چهره او با عکس ثبت احوالش، مشکل رخ دهد.

اگر نتیجه ویدئو من نامعتبر بود، چه کنم؟
در چنین مواردی، مشکلات ذکر شده باید رفع شود و دوباره ویدئو گرفته شود.

چگونه می‌توان نماینده خود را تغییر داد؟
بعد از انتخاب نوع نماینده و بارگزاری مدرک نمایندگی در صورت عدم تایید مدرک مورد نظر توسط بخش حقوقی شرکت سپرده گذاری امکان تغییر مدرک و یا شخص نماینده وجود دارد و در صورت تایید مدرک این امکان وجود ندارد.

هر کاربر چندبار امکان تلاش برای آپلود ویدئو سلفی دارد؟
هر کاربر با شماره ملی منحصر به فرد، ۳ بار امکان آپلود ویدئو برای احراز هویت را دارد. اگر در ۳ تلاش پیاپی، ویدئو معتبر تشخیص داده نشود، بمنظور حفظ امنیت کاربر، حساب کاربری او قفل می‌گردد و باید برای احراز هویت حضوری، مراجعه کند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=308
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما