• کد خبر: ۳۷۶۱۴
  • ۱۴۰۱-۰۱-۰۶ - : ۹:۰۲
"علی شیرازی" کیست؟

تلویزیون “ایران اینترنشنال” ۱ آگهی بگیر را جای تحلیلگر اقتصادی جا زد

تلویزیون “ایران اینترنشنال” چند روز پیش در بخش های خبری خود فردی به نام “علی شیرازی” را به عنوانِ “عضوِ تحریریه ایران اینترنشنال و تحلیلگر مسائل اقتصادی” معرفی کرده و با او برای تفسیر سخنرانی نوروزی رهبر ایران گفت وگو کرد.

این در حالی ست که نامبرده نه یک روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل اقتصادی، بلکه تنها یک “بازاریاب و آگهی بگیرِ رسانه ای” بوده و بدیهی ست که تفاوتِ بین این ۲ شغل و تخصص؛ تفاوتِ بین زمین تا آسمان است…

در این شرایط پرسش این است که این اشتباه و در اصطلاح گافِ بزرگِ تلویزیون “ایران اینترنشنال”؛ عمدی و ناشی از روال کاریِ جاری در این رسانه است یا این تلویزیون فریبِ “علی شیرازی” را خورده است؟

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، تلویزیون ایران اینترنشنال روز یکشنبه یکم فروردین ۱۴۰۱ در بخشهای خبری بعدازظهر و شب خود برای تحلیلِ بخشهای اقتصادیِ سخنرانی روز اول فروردین آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران؛ در استودیوی خبری خود در لندن از فردی به نامِ “علی شیرازی” استفاده کرده و وی را “عضو تحریریه ی تلویزیون ایران اینترنشنال و روزنامه نگارِ حوزه ی اقتصادی” معرفی کرد.

این اقدامِ تلویزیون ایران اینترنشنال در حالی ست که نگارنده ی این سطور (مجید معتمدی) به دلیل سابقه ی همکاری با نامبرده می دانم که “علی شیرازی” تا زمانی که در ایران بود؛ خبرنگار و روزنامه نگار نبود و تنها در بخشِ مالیِ مطبوعات و رسانه های داخلی تحتِ عنوانِ “بازاریابِ رسانه ای و آگهی بگیر” فعالیت می کرد…

“علی شیرازی” عضو تیم خبری تلویزیون ایران اینترنشنال، در حالِ تحلیل و تفسیر بخش اقتصادی سخنرانی اول نوروز رهبر ایران

نگارنده ی این سطور با “علی شیرازی” در چند ماه پایانیِ سال ۱۳۸۵ در روزنامه ی “اندیشه نو” وابسته به حزب اسلامی کار با اسپانسری و تامین مالیِ “حسین کمالی” وزیر کارِ دولت علی اکبر هاشمی رفسنجانی، همکار بوده و بنده شخصا از نزدیک شاهدِ نوع فعالیت وی بوده ام.

نگارنده ی این سطور حتی در همین رابطه خاطره ای نیز از همکاری با “علی شیرازی” دارم.
در اوایل آذرماه ۱۳۸۵ که بنده مسئولیت صفحات اجتماعی روزنامه “اندیشه نو” را برعهده داشتم؛ “علی شیرازی” به عنوانِ بازاریاب و آگهی بیار در این روزنامه فعال بود و به خاطر دارم که در آن زمان که برگزاری دور سوم انتخابات شورای شهر تهران (۲۴ آذر ۱۳۸۵) نزدیک بود؛ وی مصاحبه ای تبلیغاتی و رپرتاژآگهی از یکی از نامزدهای غیرمعروف شورای شهر تهران را برای چاپ در صفحه ی اجتماعی روزنامه آورده بود که البته بنده به دلیل حساسیتی که نسبت به عدمِ تداخلِ خبرهای تبلیغاتی و اصطلاحا پولی با خبر به معنای اصلی و واقعی کلمه (اطلاع رسانی صحیح و بدونِ دخل و تصرف به مردم) داشتم؛ از پذیرش آن رپرتاژآگهی و قرار دادن آن در صفحه برای چاپ خودداری کردم و شیرازی ناچار شد برای چاپِ آن دست به دامان سردبیر روزنامه شود…

هیچ رکورد و سابقه ای از سوابقِ کاری و حرفه ای عضو تحریریه و تحلیلگرِ اقتصادیِ تلویزیون “ایران اینترنشنال” در آرشیو سایت جستجوگر گوگل وجود ندارد!

البته به دلایلِ حرفه ای از فروردین سال ۱۳۸۶ بنده دیگر به فعالیتِ خود در این روزنامه ادامه ندادم و به عنوانِ خبرنگارِ حوزه ی اقتصادی در خبرگزاری “ایسنا” مشغول به کار بودم و دیگر ارتباطی با “علی شیرازی” نداشتم اما چند سال بعد شنیدم که وی از کشور خارج شده و خود را به عنوانِ ۱ روزنامه نگارِ تحتِ تعقیب جا زده و تحتِ همین عنوان نیز از یکی از کشورهای خارجی پناهندگی سیاسی گرفته است.

اما چند روز پیش که دیدم تلویزیونِ “ایران اینترنشنال” علی شیرازی را به عنوانِ عضو تحریریه، روزنامه نگار و تحلیگر مسائل اقتصادی به استودیوی خبر خود آورده و با او مصاحبه می کند؛ تعجب کردم که او چه زمانی و چگونه از یک بازاریاب و آگهی بگیرِ رسانه ای، به یک روزنامه نگار و تحلیگر مسائل اقتصادی تبدیل شده است!؟

ابتدا فکر کردم شاید او بعد از خروج از ایران در چند سالِ اخیر تحصیل کرده و روزنامه نگاری پیشه کرده است اما وقتی نامِ او را در موتور جستجوگر گوگل سرچ کردم حتی یک گزارش نیز به نامِ او به عنوانِ روزنامه نگار وجود نداشت!

در همین زمینه خوانندگانِ این سطور می توانند نام “علی شیرازی” را به همراه کلمه ی “روزنامه نگار”؛ در سایت جستجوگر گوگل سرچ کنند تا ببینند که حتی یک گزارش هم به نامِ او نه تنها در مطبوعات و رسانه های ایران؛ بلکه در رسانه های فارسی زبانِ خارجی وجود ندارد و گوگل تنها یک گزارش به نامِ “علی شیرازی” به عنوان روزنامه نگار آن هم در همین تلویزیونِ “ایران اینترنشنال” را، به عنوانِ سوابقِ کاری “این روزنامه نگار، عضو تحریریه و تحلیلگر اقتصادی تلویزیون ایران اینترنشنال”! نشان می دهد.

در این شرایط ابهام بنده این است که آیا این تلویزیون هم فریبِ “علی شیرازی” را خورده یا اصولا “ایران اینترنشنال” چندان اهمیتی به اعتبارِ منابع و کارشناسان خود نمی دهد!؟

البته نکته ظریف در این رابطه این است که تلویزیونِ “ایران اینترنشنال” وابسته به “محمدبن سلمان”، ولیعهد عربستان سعودی بوده و تقریبا ۳ برابر دیگر رسانه های خارجی فارسی زبان به کارمندانش حقوق پرداخت می کند؛ همان عاملی که باعث شده بسیاری از کارکنان رسانه های فارسی زبانِ خارجی به ویژه بی بی سی فارسی، به ایران اینترنشنال کوچ کنند…

بنابراین بدیهی ست که رسیدن به تحریریه ی ایران اینترنشنال و دریافتِ حقوق های حداقل چند هزار پوندی به بالا؛ بسیار وسوسه کننده است و حتی می تواند “گنجشک را به جای قناری جا بزند” چه برسد به آنکه “علی شیرازی” با سوابقِ یاد شده در بالا را، به جایگاهِ یک روزنامه نگار و تحلیلگرِ مسائل اقتصادی در این تلویزیون برساند!

در چنین شرایطی این ابهام برای من به عنوان یک روزنامه نگار مطرح است که آیا دیگر خبرنگاران و کارشناسانِ تلویزیون “ایران اینترنشنال” هم (البته غیر از چهره های شناخته شده ای که برای دریافتِ حقوق های چند هزار پوندی به بالا از بی بی سی فارسی و دیگر رسانه ها به این تلویزیون آمده اند) همچون علی شیرازی هستند!؟

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=37614
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. محمد جواد ظریف خوانساری گفت:

    خ ر س گ

  2. علی شیرازی تایپیست روزنامه آفتاب یزد بود که یادداشت های و نامه های مختلف را خلاصه می کرد و به اسم خودش چاپ می کرد. تایپش عالی بود. حیف از این همه فرار مغزها!

  3. ناشناس گفت:

    ببین کیا این اراجیف رو میکنن تو مغز ملت

  4. حشمت فردوس گفت:

    من. زیاد اهل تلویزیون و رادیو و رسانه نیستم.فقط چندتا از بقول اون ناشناس فرار مغز ها از صدا و سیما خودمان رفتن…

  5. حمید رضا گفت:

    حالا شما چرا حسودیت میشه ، گربه دستش به گوشت نمیرسه …

  6. سعید فخاری گفت:

    دقیقا همینه
    تمام کسانی که به اسم کارشناس !! در این شبکه های آبکی حاضر می‌شوند ، جزو همین افراد هستند که نهایت هنر آنها این است که هر آنچه به آنها دیکته می‌شود را بازگو می‌کنند و دستمزد می‌گیرند ، هیچ چیز ، نه وطن و نه ناموس برای آنها مهم‌ نیست…

  7. سحرفارغ زاده گفت:

    شما خوبین و صدا و سیما

  8. فرزین گفت:

    ,ببین معتمدی جان با سابقه طولانی مدیریت و خبرنگاری و ریاست و…..
    شما که انسان فرهیخته ای هستی سعی کن به جای تخریب یک بنده خدا ،گوش کن ببین چه گفته پسرم !
    لجت گرفته از حضرتشان انتقاد کرده ..به جای روده درازی شایسته بود اول انتقادات او را به نقد میکشیدی اگر البته سوادش رو داری بعد آخر سر برای اینکه به نیت پاک نابود کردن طرف هم جامه عمل بپوشانی از طناب رخت آویزونش میکردی پسرم !

دیدگاه شما