• کد خبر: ۴۰۱۹
  • ۱۳۹۹-۰۶-۲۳ - : ۱۰:۵۷

خرید و فروش آنلاین طلا قانونی نیست

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: ارسال بدلیجات به جای طلا واقعی، نمونه‌ای از کلاهبرداری‌های مجرمان سایبری در فضای مجازی است.

به گزارش اقتصاد سالم؛ سرهنگ علی قهرمان طالع رئیس پلیس فتا استان اردبیل با بیان این مطلب اظهار کرد: ویژگی‌های خرید اینترنتی ازجمله عدم حضور در محل، صرفه‌جویی در وقت و انرژی، انتخاب آزاد کالا و همچنین شرایط به وجود آمده به دلیل بیماری باعث شده است تا مردم زمان بیشتری را در خانه سپری کرده و برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به خرید اینترنتی رو بیاورند؛ که این امر بهانه‌ای شده تا مجرمان سایبری از این فرصت برای کلاهبرداری از هم‌وطنان استفاده کنند.
وی ادامه داد: از زمان شیوع ویروس کرونا پرونده‌های مختلفی در حوزه خریدهای آنلاین ازجمله خرید و فروش طلا و سکه تشکیل‌ شده که نشان‌گر فرصت‌طلبی مجرمان سایبری و کم‌توجهی کاربران به توصیه‌ها و هشدارهای پلیس فتا در زمینه خریدهای اینترنتی است.
این مقام انتظامی اضافه کرد: نوسانات اخیر بازار طلا، کاهش مراجعات حضوری مردم و تعطیلی بازار باعث شد تا مجرمین سایبری با اعلام قیمت‌های خارج از عرف بازار و غیرواقعی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، کاربران اینترنتی را به روش‌های مختلف ازجمله ارسال بدلیجات به جای طلای واقعی، دریافت بیعانه و عدم پاسخگویی و … فریب داده و از آنان کلاهبرداری ‌کنند.
وی افزود: خریدوفروش طلا و مسکوکات در فضای مجازی طبق مصوبه هیئت‌مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه، تخلف صنفی محسوب شده و هرگونه مسئولیت ضرر و زیان در این خرید و فروش‌های آنلاین به عهده خریدار است.
قهرمان طالع تصریح کرد: هم‌وطنان برای هرگونه خرید آنلاین به‌ویژه کالاهای قیمتی کاملاً هوشیارانه عمل کرده و به‌ هیچ‌وجه قبل از رؤیت کالا پولی را به فروشنده انتقال نداده و در قرار ملاقات حضوری برای بازدید از کالا نیز تمام جوانب امنیتی را در نظر گرفته و در صورت بروز مشکل سریعاً آن را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=4019
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما