• کد خبر: ۴۸۹۴۸
  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۰ - : ۱۰:۱۴

کارشناسان حوزه در اموری که تخصص ندارند، ورود نکنند

رسانه ها روز گذشته به نقل از خبرگزاری حوزه نوشتند که یک مدرس حوزه علمیه گفته است:” قهوه باعث مرگ می شود، موج مرگبار به دلیل مصرف قهوه در راه است”.

حجت الاسلام علیرضا مختاری در بخشی از مصاحبه اش با این خبرگزاری اضافه کرده است:” مصرف سیگار و قهوه بالاترین آسیب بعد از مصرف مواد مخدر را دارد و نوعی مرگ خاموش محسوب می شود”.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، نویسنده سطور ابتدا صحتِ این خبر را باور نکردم و بعد از مراجعه به سایتِ خبرگزاری حوزه و مطمئن شدن از صحت خبر؛ اعلام نکات زیر را ضروری می دانم:

۱_ روحانی نامبرده تحصیلاتی در علوم پزشکی ندارد، بنابراین به طور بدیهی صلاحیتِ اظهارنظر تخصصی در حوزه ی علومِ تغذیه و پزشکی را ندارد.

۲_ طبیعتا اظهارنظر درباره ی مرگ بار بودن یا نبودن محصولی غذایی همچون “قهوه” با مصرفِ گسترده و بالای آن؛ نیاز به تخصص و تحصیل در علومِ “تغذیه و پزشکی” دارد و در غیر این صورت اظهارنظر فرد گوینده، فاقدِ اعتبار علمی و کارشناسی است…

۳_ “مرگ بار” دانستنِ مصرفِ قهوه از سوی این کارشناس حوزه در حالی ست که از نظر علمِ تغذیه و پزشکی؛ مصرف قهوه نه تنها مرگ بار نیست بلکه به گفته ی کارشناسانِ مربوطه اثرات مفیدی نیز بر سلامت انسان دارد که با جستجویی (search) ساده در موتورهای جستجوگر می توان آن را مشاهده کرد.

۴_ بنابراین در اینجا این پرسش مطرح است که این کارشناس حوزه براساس کدام منبع و مرجعِ علمی در حوزه ی تغذیه و پزشکی؛ ادعای مرگ بار بودنِ مصرف قهوه را مطرح کرده است؟

۵_ نکته ی ظریف و مهم در این رابطه نیز این است که تقریبا عمومِ مردم و مخاطبانِ رسانه ها، اخبارِ منتشره در رسانه ها درباره ی مفید بودنِ مصرفِ قهوه در رسانه ها را خوانده اند و در این شرایط وقتی اخباری همچونِ مصاحبه ی خبرگزاری حوزه با این روحانی مبنی بر “مرگ بار بودنِ مصرف قهوه” را می خوانند، طبیعتا نمی توانند این ادعا را بپذیرند و با تناقض مواجه می شوند.‌..

۶_ نتیجه آنکه چُنین ادعاهایی از سوی کارشناس حوزه و یک روحانی، تاثیراتِ مثبتی بر مخاطبان ندارد و از سوی آنها پذیرفته نمی شود.

۷_ بنابراین بهتر است که کارشناسانِ یاد شده در حوزه ای که تحصیل و تخصصی در آن ندارند ورود نکنند؛ زیرا به هر حال نسخه پیچیدن برای یک جامعه و مطرح کردنِ آن در یک خبرگزاری که تمامِ مردمِ ایران و جهان می توانند مخاطب آن باشند، باید دارای پشتوانه ی علمی و تخصصی باشد در غیر این صورت تاثیرات منفی برمخاطبان می گذارد و جایگاه کارشناسی و علمیِ گوینده را نیز زیر سوال می برد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=48948
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما