• کد خبر: ۵۴۰۴۹
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۸ - : ۱۱:۱۳

سایه انتخابات کنگره آمریکا بر مذاکرات هسته‌ای

یک پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک با بیان این که در صورت پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره مشکلات بایدن به ویژه در روابط خارجی بیشتر می‌شود، گفت: دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در مورد نحوه مواجهه با ایران اختلاف نظر دارند اما اگر جمهوری خواهان اکثریت را در مجلس به دست گیرند در آن شرایط پیش بردن مذاکرات برای دولت بایدن سخت‌تر می‌شود.

 به گزارش اقتصاد سالم؛دیاکو حسینی در تحلیل خود از نتایج انتخابات میان دوره ای سنا و کنگره آمریکا اظهار داشت: مهمترین مساله‌ای که رای دهندگان در آمریکا دارند در حال حاضر موضوع اقتصاد، بالا رفتن قیمت انرژی و تورم جامعه است. در واقع به نظر می رسد اقتصاد مولفه مهمتری در قیاس با سایر مسائل در این دوره از رقابت‌هاست.
وی تصریح کرد: می دانیم جایگاه دموکرات ها در سنا خیلی متزلزل بوده و با توجه به سابقه ای که همیشه وجود دارد در انتخابات میان دوره ای معمولا حزبی احتمال برنده شدنش بیشتر است که مخالف حزب مستقر در کاخ سفید باشد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بنابراین به نظر می‌رسد تقریبا پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که دموکرات ها در مجلس نمایندگان اکثریت را از دست می‌دهند در سنا هم ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد البته نمی توان با قاطعیت گفت.
حسینی همچنین بیان کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی در آمریکا این احتمال خیلی قوی است که جمهوری خواهان بتوانند حتی هر دو مجلس را تصرف کنند و اگر این اتفاق بیفتد مشکلات بایدن به ویژه در روابط خارجی مخصوصا مواردی که اختلاف نظر وجود دارد، خیلی بیشتر می شود. البته در مسائلی مانند چین اتفاق نظر وجود دارد و هر دو حزب موافق جدا کردن اقتصاد آمریکا از چین و تحت فشار قراردادن چین در دریای جنوبی هستند و یا حتی در ارتباط با ایران تاثیرات مهمی خواهد گذاشت، موانع را بیشتر می‌کنند و به ناچار دولت بایدن به سمت جناح راست حزب دموکرات حرکت می‌کند.
وی ابراز داشت: به عبارتی دولت بایدن رفتارهای سختگیرانه‌تری خواهد داشت و از ادبیات تهاجمی استفاده می کند و لذا اگر در دو سال باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره ای برنده شوند بایدن ناگزیر خواهد بود تغییر رفتار نسبی داشته باشد برای این که بتواند امیدواری به پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ را حفظ کند.
این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک همچنین درباره تاثیر انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا بر نوع رفتار ایالات متحده در ارتباط با ایران و موضوع مذاکرات احیای برجام نیز گفت: ایران از جمله مواردی است که یک اجماع حزبی درباره آن وجود دارد و این که ایران باید مهار شود، از نظر آن ها برنامه هسته ای ایران خطرناک است و یا این اتهام وجود دارد که ایران باعث بی‌ثباتی در منطقه شده است.
حسینی خاطرنشان کرد: اما در مورد یک چیز نسبت به ایران اتفاق نظر نداشته و اختلاف دارند و آن هم نحوه مواجهه با ایران است. دموکرات‌ها از زمان اوباما این تصور را داشتند که می شود با ایران از راه دیپلماسی به نتیجه رسید و یا حداقل ترکیبی از توافق و یا سایر ابتکارات دیپلماتیک. بنابراین برجام یا توافق هسته ای یکی از مواردی بود که دموکرات ها آن را پیش بردند و امروز هم به آن اعتقاد دارند.
وی ادامه داد: در مقابل جمهوری خواهان اساسا با هر گونه توافقی با ایران در ارتباط با برنامه هسته ای مخالف هستند و اگر اکثریت را در مجلس آمریکا به دست گیرند در آن شرایط پیش بردن مذاکرات برای دولت بایدن سخت تر می شود.
این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک اظهار داشت: باید در نظر داشته باشیم مساله سیاست خارجی تنها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد توجه رای دهندگان قرار دارد اما در انتخابات میان دوره ای کنگره بیشتر مسائل داخلی مورد توجه است لذا اگر جمهوری‌خواهان کنگره را به دست گیرند مذاکرات می تواند بسیار سخت باشد و انعطاف دولت بایدن در دادن امتیاز به ایران کمتر می‌شود.
وی در پایان تاکید کرد: البته اگر دولت بایدن با ایران مساله توافق را پیش ببرد و برجام احیا شود در حالی که جمهوری‌خواهان مخالف هستند می توانند در کنگره قوانین و تحریم های سختگیرانه‌ای را تصویب کنند زیرا به لحاظ حقوقی این توانایی را دارند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=54049
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما