• کد خبر: ۵۴۱۴۷
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۹ - : ۱۱:۰۶

بیت‌کوین با یک سقوط تاریخی جهان را متعجب کرد

بیت کوین در روزهای گذشته فراز و نشیب عجیبی را طی کرد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛این رمزارز معروف اوایل روز به بالاترین حد خود یعنی ۲۰ هزار و ۶۷۳ دلار رسید و سپس با یک سقوط تاریخی به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۶۶۰۰ برگشت.

تغییر قیمت انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال

هفته قبل دیروز

امروز
بیت‌کوین

۲۰ هزار و ۴۰۰ دلار ۱۸ هزار و ۳۰۰ دلار

۱۶ هزار و ۶۰۰ دلار
اتریوم

هزار و ۵۵۰ دلار هزار و ۳۱۰ دلار

هزار و ۱۸۰ دلار
کاردانو ۰.۳۹۵ دلار ۰.۳۶۸ دلار ۰.۳۴۷ دلار
دوج‌کوین ۰.۱۳۲ دلار ۰.۰۸۷ دلار ۰.۰۸۱ دلار
شیبا ۰.۰۰۰۰۱۲ دلار ۰.۰۰۰۰۱۰ دلار ۰.۰۰۰۰۰۹ دلار
ترون ۰.۰۶۲ دلار ۰.۰۶۱ دلار ۰.۰۵۵ دلار
ترا کلاسیک ۰.۰۰۰۲۲۵ دلار ۰.۰۰۰۱۸۲ دلار ۰.۰۰۰۱۹۷ دلار

به گزارش نئووین نت، این رقم حتی از آنچه در ماه ژوئن ثبت شد هم کمتر است و پایین‌ترین نقطه در حدود ۲ سال اخیر به‌حساب می‌آید.

کاهش قیمت بیت کوین در حالی اتفاق افتاده است که بایننس ادعا کرده مایل است صرافی FTX را بخرد، چرا که این صرافی با مشکلات نقدینگی جدی مواجه است. البته بیت‌کوین پس از رسیدن به پایین‌ترین حد قیمت خود، کمی بعد تا حدودی افزایش یافت و مقداری از ارزش از دست رفته را به‌دست آورد، با این حال هنوز به سطح قیمتی که در آن روز شروع شده بود، نرسیده است. همچنین داده‌های سایت کوین مارکت کپ نشان می‌دهند که طی یک هفته گذشته، پادشاه رمزارزهای بازار ریزشی بیش از ۱۱ درصد را تجربه کرده است.

 اما تجربه اخیر درباره کاهش بی‌سابقه قیمت بیت کوین، می‌تواند برای برخی که تصور می‌کردند، کاهش قیمت در ژوئن، پایین‌ترین نرخ ثبت شده برای این رمزارز بوده است، نگران‌کننده باشد. با توجه به شرایط اقتصاد کلان، تعجب‌آور نیست که ببینیم صرافی‌های رمزارز با مشکلاتی مواجه می‌شوند و اعتماد خریداران را از دست می‌دهند.

خبرهایی درباره توقف برداشت ازFTX  که به‌دلیل اینکه نتوانسته است پاسخگوی برداشت‌ها باشد، نیز مطرح شده است.

ارزش بیت‌کوین چرا کاهش یافت؟

تحلیلگران بازار رمز ارز معتقدند که همزمان با انتخابات میان ‌دوره‌ای سنا و کنگره آمریکا از یک طرف، نرخ تورم ماه اکتبر از سوی دیگر و همچنین اتفاقات مربوط به صرافی FTX از سوی دیگر باعث شده بازار کریپتو دچار نوسان شود. مجموعه این اتفاقات باعث شده رمزارزها روزهای جدیدی را تجربه کنند.

اما نگرانی سرمایه‌گذاران این بازار این است که این ریزش دومینووار باشد و ارزهای دیجیتال دیگر را نیز درگیر کند. نیم نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که انتخابات میان ‌دوره‌ای آمریکا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بر قیمت بیت کوین تأثیر منفی و افت قیمتی بیش از ۵۰درصد به‌همراه داشته است. امسال نیز این انتخابات توانست تاحدی بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار باشد. اما در شبی که بیت کوین کاهش چشمگیری را تجربه کرد، اتفاقات دیگری هم افتاد و بازار رمزارزها با شوک‌های دیگری نیز روبه‌رو شد.

از آنجایی که صرافی FTX نقش پررنگی در بازار ارز دیجیتال دارد، خبر توقف برداشت‌ها از این صرافی، شوک جدیدی به بازار وارد کرد. درست پس از انتشار این خبر، توکن FTT نیز با ریزش بدی روبه‌رو شد. اما پس از خبر خریداری این صرافی از سوی مدیرعامل بایننس، بار دیگر وضعیت بازار در شرایط خاصی قرار گرفت و شوک دیگری به بازار وارد شد. قیمت توکن اختصاصی صرافیFTX  افزایش پیدا کرد. درحالی‌که ابتدا واکنش‌ها به این وضعیت خوب بود اما برخی از فعالان بازار کریپتو نسبت به تصمیم صرافی بایننس واکنش نشان دادند. آنها معتقد بودند این کار بایننس قوانین رقابتی بازار را برهم می‌زند و قدرت به‌دست یک صرافی بزرگ می‌افتد. از سوی دیگر برخی از سرمایه‌گذاران نیز نگران هستند سناریوی مشابه سقوط لونا رقم بخورد.

بعد از مخالفت سرمایه‌گذاران بازار نسبت به تصاحب صرافی FTX توسط بایننس ریزش دیگری در بازار رخ داد و شب پرفرازونشیبی برای تریدرها رقم خورد. حالا در کنار نرخ تورم و انتخابات میان ‌دوره‌ای آمریکا، بازار رمزارز با تنش دیگری روبه‌رو است که می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. برخی تحلیلگران می‌گویند اگر صرافی FTX نتواند تعهدات خود را پرداخت کند، ریزش شدیدتری در بازار رقم می‌خورد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=54147
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما