• کد خبر: ۷۹۵
  • ۱۳۹۹-۰۳-۳۱ - : ۱۲:۳۵

گرمازدگی در شرایط کرونایی خطرناک است

گرمازدگی در شرایط کرونایی بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث افزایش سموم و آزاد شدن آنزیم‌های عضلانی در بدن و آسیب به کلیه و کبد شود.

به گزارشدنیای خبر،  بابک مهشید فر متخصص طب اورژانس  افزود: گرما در جاهایی که تغییرات دما محسوس است تاثیرات متفاوتی را روی افراد می‌گذارد و نواحی جنوبی کشور، کویر ها و حتی نواحی شمالی کشور به علت نزدیکی به دریا دارای گرمای قابل توجهی هستند؛ همچنین در شهرهای کوهستانی به علت عادت نداشتن به گرما، افراد در فصل تابستان با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران،   اهی اوقات مشکلات گرمازدگی جزیی است مثل آدمی که در اندام تحتانی رخ می دهد و یا ایجاد عرق سوز در اثر فعالیت زیاد در هوای گرم که بسیار شایع بوده و به راحتی درمان می‌شود. اگر دما از حدی بالاتر رود سبب از دست رفتن آب و الکترولیت قابل توجهی از بدن می شود و در مراحل اولیه گرمازدگی به صورت خفیف و اگر از آن پیشگیری نشود گرمازدگی شدید رخ می‌دهد.
این متخصص طب اورژانس ادامه داد: در فصل گرما و با افزایش دما، شاهد سوختگی‌های درجه یک هستیم که بر اثر اشعه ماورای بنفش ایجاد می شود؛ به خصوص افرادی که چندین ساعت در معرض نور خورشید حتی غیر مستقیم قرار داشته باشند دچار این عارضه می شوند.
به گفته وی، گرمازدگی از درجات ضعیف شروع می شود نظیر فعالیت و ورزش در فضای باز که عوارضی همچون گرفتگی‌عضلات، کوفتگی بدن، تعریق و از دست رفتن آب و نمک را به دنبال دارد و به علت افزایش دمای بدن، فرد دچار ضعف و بی حالی می شود؛ البته در این مرحله عارضه چندان جدی، افراد را تهدید نمی کند.
مهشید فر ادامه داد:باید سعی کنیم در این مرحله فرد را از محیط گرم دور نگه داریم و به ایشان مایعات خنک، آب و نمک بدهیم تا بهبودی حاصل شود، همچنین این افراد باید کم‌کم با با محیط گرم مواجه شوند تا بدن بتواند خود را با افزایش دما تطبیق دهد.
وی تصریح کرد: افرادی مانند نانواها، آهنگر ها و افرادی که با قیر و آسفالت سرکار دارند و در معرض آفتاب هستند باید از تهویه های خنک کننده استفاده کنند و کسانی که در فضای بسته قرار می‌گیرند به ویژه سالمندان یا کودکان خردسال  به علت عدم تهویه مناسب و ناتوانی دچار گرمازدگی شوند.
مهشید فر افزود: در حین گرمازدگی تنها نوشیدن آب کافی نیست، مایعات حاوی نمک و نوشیدنی های ورزشی مفید است، ولی نوشیدنی های انرژی زا نباید استفاده شود زیرا آنها پرکالری هستند، انجام فعالیت‌های ورزشی در ساعات خنک و استفاده از لباس‌های نخی و روشن درفصل گرما باید مورد توجه قرار گیرد.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افزایش دما تاثیری در کاهش ویروس کرونا ندارد، در واقع افزایش دما سبب می‌شود تا افراد در و پنجره را باز کنند و تهویه صورت گیرد،  آنچه باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و انتقال ویروس کرونا می شود، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=795
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما