• کد خبر: ۸۴۲
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۱ - : ۱۱:۵۵

عمده ترین علت مرگ بیماران کرونایی

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۱۲.۶ درصد افرادی که به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند گفت: در بین افراد زیر ۵۰ سال عمده ترین علت مرگ کرونا چاقی بود.

به گزارشدنیای خبر،  سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم افتتاح خط تولید قلم تزریقی انسولین کلارژین با بیان اینکه سال قبل توانستیم بیش از ۶۰۰ میلیون دلار ارزبری دارو را کاهش دهیم که در واقع بیش از ۲۰ درصد از مصرف ارز دارو در سال ۱۳۹۷ بود اظهار داشت: این اتفاق به دنبال این افتاد که ما ۲۵ درصد واردات داروهای خارجی که مشابه داخلی داشتند، کاهش دادیم و توانستیم ۳۰ درصد تولید داروهای داخلی را افزایش دهیم.
نمکی گفت: سالانه حدود ۳۸۰ هزار مرگ در کشور رخ می دهد که ۳۱۳ هزار مورد آن بر اثر بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و بیماری های تنفسی است و فشار خون و چاقی از جمله مهمترین عوامل بروز این بیماری ها هستند. چاقی ناشی از سبک زندگی غلط است و در اپیدمی کرونا هم دیدیم که چاقی در بروز مرگ مبتلایان به خصوص در سنین زیر ۵۰ سال نقش مهمی داشت.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از سیاست های مهم وزارت بهداشت کاهش بروز بیماری ها به خصوص بیماری های غیر واگیر است توضیح داد: در همین راستا سال گذشته بسیج ملی کنترل فشار خون اجرا شد. در این کمپین ملی ۳۱ میلیون نفر غربالگری شدند و دو میلیون و ۷۰۰ هزار فرد مبتلا به فشارخون بالا که قبلا از بیماری خود خبر نداشتند، شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفتند.
وزیر بهداشت با اشاره طرح غربالگری فشار خون افزود: به طور کلی ۴۰ درصد مبتلایان به فشار خون بالا از این عارضه خود خبر ندارند و زمانی متوجه می شوند که کار به تخت آی سی یو یا سی سی یو می رسد. در مورد دیابت هم همین طور است، بسیاری از این مبتلایان به این بیماری از دیابت خود خبر ندارند و زمانی که کار به قطع عضو، نارسایی کلیه یا چشم می رسد، متوجه این بیماری می شوند.
نمکی ادامه داد: باید به سمتی برویم که با آموزش شیوه زندگی و ترویج ورزش مناسب، مردم را به پیشگیری از بروز بیماری های غیر واگیر تشویق کنیم. گام دوم نیز تامین داروهای درمانی مناسب برای کنترل دیابت است. داروهایی که در سالهای اخیر برای کنترل دیابت تولید شده، بسیار کارسازتر و کم عارضه تر از داروهای قبلی است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ۱۲.۶ درصد افرادی که به علت ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست دادند هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند و در بین افراد زیر ۵۰ سال عمده ترین علت مرگ کرونا چاقی بود.
وی گفت: سیاست وزارت بهداشت این است که در حوزه فعالیت های سازمان غذا و دارو و تولید دارو و تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی و غذایی سالی متفاوت رقم بخورد و به سمت بی نیازی از واردات محصولات مورد نیاز و وارداتی گام برداریم.
وزیر بهداشت افزود: در مورد اپیدمی کووید۱۹ نیز امیدواریم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حیطه مهار این بیماری برسیم و بتوانیم در جمع های بزرگتر در کنار هم باشیم و شاهد تولیدات بهتر و بیشتر محصولات ارزشمند و استراتژیک باشیم.
نمکی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در تولید محصولات استراتژیک مورد نیاز کشور سهم مهمی دارند و با کمک و ظرفیت این شرکت ها و صنعتگران توانستیم ظرف دو ماه در مورد اقلام بهداشتی مثل ماسک و لوازم بهداشتی و حفاظتی از مصرف کننده به صادرکننده تبدیل شویم. این افتخار بزرگ در زمان تحریم و اپیدمی کووید۱۹ رقم خورد و کشور را از یک واردکننده به یک صادرکننده مهم در سطح منطقه تبدیل کرد.

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=842
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما