• کد خبر: ۸۴۳۷
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۵ - : ۱۵:۰۹

بحرین: آماده مذاکره با ایران درباره برجام هستیم

وزیر خارجه بحرین گفت که نتیجه ثابت کرده است که برجام نیاز به بازنگری دارد و توصیه می کنیم که در این زمینه با کشورهای منطقه مشورت شود.

به گزارش اقتصاد سالم؛ عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین امروز(شنبه) در سخنرانی خود در نشست گفت وگوی منامه مدعی شد که کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) آماده نشستن بر میز مذاکره با ایران و گفت وگو در مورد توافق هسته ای هستند.
وی تاکید کرد: نتیجه ثابت کرده که توافق هسته ای ایران نیاز مهمی به بازنگری و تکرار مذاکرات دارد.
الزیانی گفت: توصیه می کنیم که در این زمینه با ملت ها و کشورهای منطقه مشورت شود و هرگونه توافق با ایران باید نگرانی کشورهای منطقه را هم شامل شود.
وزیر خارجه بحرین مدعی شد: این مساله امروز تمام جامعه بین المللی را نگران کرده است و برنامه موشک های بالستیک، دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، حمایت مادی و تسلیحاتی از شبه نظامیان و برنامه هستهای را شامل می شود.
این درخواست بحرین درحالی است که مسئولان کشورمان بارها تاکیدکرده‌اند که حاضر به مذاکره مجدد بر سر برجام نیستند. ایران همچنین با دراز کردن دست دوستی به سوی همسایگان خود، طرح صلح هرمز را پیشنهاد کرده که این طرح با پاسخی از سوی عربستان و بحرین مواجه نشد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه گفت: ما درباره توافقی که پیش‌ از این بر سرش مذاکره کرده‌ایم، مذاکره نخواهیم کرد. این توافق یک بده و بستان بود. این طور نبود که یک طرف مطالبه کند و طرف دیگر اجابت کند. موضوع این است که اروپا و آمریکا محدودیت‌هایی ۲۰ به علاوه ۱۰ ساله می‌خواستند. ایران مذاکره را بر سر هیچ محدودیتی آغاز کرد و جایی در این بین به توافق رسیدیم.
این موضوع دو سال مذاکره بود و دیگر درباره آن مذاکره نخواهد شد و تمام. این نشانه عدم سوء نیت است. موضوع موشک‌ها و امنیت منطقه کاملا از طرف همه کنار گذاشته شدند نه به خاطر این که آن‌ها امتیازی انحصاری به ایران دادند، بلکه به خاطر این بود که آن‌ها حاضر نبودند رفتار مخرب خودشان را در این زمینه‌ها کنار بگذارند. به مسئله تسلیحات توجه کنید.
سال گذشته، میزان سلاحی که غرب به منطقه خلیج فارس فروخت، بیش از هر جای دیگری بود. بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات به این منطقه فروخته شد. آیا غرب آماده متوقف کردن این رفتار مخرب است؟ غرب از جنگ یمن حمایت کرد، غرب از الحاق مناطق حمایت کرد، نه به طور رسمی در واقع از الحاق سرزمین‌های فلسطینی حمایت کرد، غرب از تروریسم اسرائیلی حمایت کرد. چرا اسرائیل علیه ایران اقدامات تروریستی انجام می‌دهد؟ از جمله ترور دانشمند هسته‌ای ما در هفته گذشته در داخل ایران که با محکومیت غرب همراه نبود. آیا غرب آماده متوقف کردن رفتار مخربش در منطقه ما هست؟ از آن‌جا که آن‌ها آماده کنار آمدن با این نیستند، تصمیم گرفتیم آن موضوعات را کنار بگذاریم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=8437
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما