• کد خبر: ۹۰۰
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۲ - : ۱۳:۵۰

کرونا چگونه بر مشاغل ایرانی تاثیر گذاشت؟

بر اساس بررسی های انجام شده روی میزان فعالیت کل کسب و کارهای اقتصادی در زمان شیوع کرونا، در حالیکه ۳۸ درصد کسب و کارها بر اثر کرونا در اسفند و فروردین فعالیتی نداشته‌اند این مقدار در اردیبهشت به ۲۱ درصد رسیده است.

به گزارشدنیای خبر،  شیوع کووید-۱۹، در دسامبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان در استان هوبای چین آغاز شد و با گذشت زمان، این ویروس در سرتاسر جهان پخش شد اگرچه مرکز شیوع این بیماری در ابتدا چین بود، ولی هم‌اکنون موارد ابتلای بسیاری در کشورهای دیگر گزارش شده است درحالی‌که بعضی کشورها قادرند به طور مؤثرتری موارد مبتلا به این بیماری را درمان کنند، ولی هنوز مشخص نیست موارد جدید تا کی و کجا ظهور پیدا خواهند کرد.
بر اساس گزارش پژوهشکده آمار، با توجه به این مهم تهیه‌ی آمارهایی متناسب با این شرایط اهمیت بسیاری می‌یابد، زیرا نتایج استخراج شده از آن ابزارهای مفیدی درباره‌ی واکنش‌های اقتصادی افراد و کسب و کارهای کشور در اختیار دولت قرار می‌دهد. بر این اساس، در راستای عملکرد جهانی سازمان‌های آماری و همچنین دستور رئیس محترم مرکز آمار پرسش‌نامه‌ای به‌صورت نظرسنجی برای ارزیابی اثرات شیوع ویروس کرونا بر روی کسب و کارهای ایرانی تهیه شد و مسئولیت اجرای این نظرسنجی به پژوهشکده‌ی آمار به‌عنوان بازوی علمی و پژوهشی نظام آماری کشور سپرده شد. به علاوه اطلاعاتی که از این نظرسنجی ارائه می‌شود با تقویت آگاهی و واکنش صحیح نسبت به اثرات کرونا ویروس بر اقتصاد ایران، به دولت و جوامع دنیا کمک شایانی خواهد نمود تا تصمیمات آگاهانه‌ای را بر اساس واکنش ایران به این بیماری همه‌گیر اتخاذ کنند.

میزان فعالیت کل کسب و کارهای اقتصادی در زمان شیوع کرونا بر اساس نتایج این طرح این‌گونه است که ۳۸ درصد کسب و کارها بر اثر کرونا در اسفند و فروردین فعالیتی نداشته‌اند که این مقدار در اردیبهشت به ۲۱ درصد رسیده است و در مقایسه با ماه‌های اسفند و فروردین فعالیت کسب و کارها در اردیبهشت ۱۷ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان ۲۲درصد در اسفند و فروردین با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه داده‌اند که با افزایش ۱۲درصد به عدد ۳۴درصد در اردیبهشت ماه رسیده است. همچنین ۴۰ درصد مابقی نمونه‌ها با حجمی کمتر از ظرفیت کامل در اسفند و فروردین فعالیت داشته‌اند که این عدد در اردیبهشت ماه به ۴۵ درصد رسیده است که حاکی از افزایش تعداد فعالیت کسب و کارها با حجمی کمتر از ظرفیت کامل است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=900
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما