• کد خبر: ۶۷۸
  • ۱۳۹۹-۰۳-۲۶ - : ۱۲:۱۷

خرید جهیزیه چقدر هزینه دارد؟

حجم عظیم خرید در بازار لوازم خانگی به تهیه جهیزیه باز می گردد و همین امر ما را به بررسی آخرین قیمت ها در این بازار وادار کرد.

به گزارشدنیای خبر، خرید جهیزیه از مهم‌ترین دغدغه‌های زوج‌های جوان است. خریدی که بر عهده دو طرف بوده و این روزها بار مالی زیادی را در بردارد. هرچند اگر به کالای ایرانی رو بیاورید این هزینه تا حدود معقول‌تر می‌شود.
یخچال ایرانی ۸ میلیون تومان، لباسشویی ۴ میلیون تومان، یک دست مبلمان ۵ میلیون تومان، تخت خواب ۳ میلیون تومان، فرش ۴ میلیون تومان، تلویزیون ۳ میلیون تومان، جاروبرقی ۳ میلیون تومان، اتو یک میلیون تومان، غذا ساز ۳ میلیون تومان و … این‌ها حداقل قیمت‌ها برای خرید جهیزیه است.
حالا اگر قصد داشته باشید از برند‌های تحت لیسانس یا محصولات خارجی خرید کنید، این قیمت‌ها را باید پنج برابر کنید.  درحالی‌که رشد نرخ‌ها افزایش ۳ تا ۶ برابری داشته، اما حقوق‌ها افزایشی نداشته و یک بازنشسته که قصد دارد برای دختر دم بختش جهیزیه‌ای بخرد باید خود را به آب و آتش بزند تا بتواند دخترش را راهی خانه بخت کند.

 لوازم خانگی ایرانی گران نشده است
قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران  در خصوص گرانی لوازم‌خانگی، گفت: این روزها بحث گرانی  لوازم‌خانگی یکی از موضوعات مهمی است که لازم می‌دانم رئیس اتحادیه و اعضای هیئت‌مدیره به میدان بیایند و نظارت و کنترلی بر این موضوع داشته باشند.
رئیس اتاق اصناف تهران با  تأکید بر اینکه باید روی کار صنوف نظارت وجود داشته باشد تا گران‌فروشی را کنترل کنیم، بیان کرد: قرار بر این است بازرسان اصناف برای کنترل  قیمت‌ها به‌صورت  تیمی به صنوف مراجعه کنند تا از گران‌فروشی بتوان جلوگیری کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: عده ای صنف لوازم‌خانگی را زیر سوال می برند چراکه خودسرانه قیمت‌ها را افزایش  می‌دهند، در صورتی کالایی را که می‌خرند، سود مشخصی دارد. کارخانه‌ها می‌گویند کالا را گران نکردند اما در واحدهای صنفی کالا گران  به‌دست مشتری می‌رسد.
نوده فراهانی گفت: این روزها بازرسان اصناف به صنوف مراجعه می کنند و قطعا با گران فروشی برخورد خواهد شد. مردم توان اینکه کالای گران را بخرند ندارد، برخی از مشتریان می گویند در رابطه با خرید جهیزیه مشتری نداریم و کم مراجعه می کنند، اما این رویه منطقی نیست.

برآورد هزینه جهیزیه
سید مرتضی میری رئیس اتحادیه لوازم خانگی ، با اشاره به میزان هزینه برای خرید جهیزیه، گفت: این روز‌ها شاهد کاهش خرید و فروش در بازار هستیم، اما باید این مطلب را گفت که برای خرید لوازم خانگی یا جهیزیه می‌توان هم حداقل و هم حداکثر را مد نظر قرار داد.
این مقام مسئول ادامه داد: بستگی دارد که افراد برای خرید لوازم چقدر بتوانند هزینه کنند به طور مثال می‌توان با ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان یک جهیزیه با تمام وسایل ایرانی خرید، اما ممکن است فردی تمایل داشته باشد که بیشتر هزینه کند و جنسی دیگر خریداری کند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص قیمت ریز لوازم خانگی برقی برای خرید جهیزیه، تشریح کرد: یک زوج برای خرید یک یخچال ایرانی می‌توانند حدود ۴ میلیون تومان، لباسشویی ۴ میلیون تومان، اجاق گاز فردار ۳ میلیون تومان، جاروبرقی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند و مابقی وسایل نیز اگر ایرانی باشد حدود ۴۰ میلیون تومان می‌توانند یک جهیزیه کامل داشته باشند و زندگی خود را آغاز کنند.
میری ادامه داد: در جلسه ستاد تنظیم بازار بنا شده است که قیمت برخی وسایل مانند تلویزیون ۲۰ درصد و مابقی وسایل مانند تلویزیون، لباسشویی، جاروبرقی و … ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد و بیشتر از این میزان خلاف است.
این مقام مسئول در خصوص گران فروشی برخی از فروشگاه‌های مجازی گفت: اینکه برخی ادعا دارند یخچالی در فضای مجازی ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد خلاف است و قطعا با این موضوع برخورد خواهیم کرد.

گرانی لوازم خانگی را گزارش کنید
عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان درباره نظارت بر بازار لوازم خانگی گفت: از ۲۰ خرداد به ذی نفعان این حوزه برای خود اظهاری و ارائه اسناد فرصت دادیم و بعد از این تاریخ باید کالای ثبت شده در سامانه ۱۲۴ با قیمت اعلام شده در این سامانه عرضه شود.
او بیان کرد: تامین حقوق مصرف کننده از مسیر تولید عبور می‌کند، هر جا تولید کافی وجود داشته باشد مصرف کننده راضی خواهد بود. سازمان حمایت تلاش خواهد کرد حقی از مصرف کننده و تولید کننده ضایع نشود پس مستندات را از تولید کننده‌ها دریافت و قیمت گذاری را انجام خواهد داد.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان بیان کرد: با اعلام شورای رقابت برای قیمت گذاری این موضوع به طور کامل به این اداره واگذار شد. پیشنهاد سازمان حمایت به کمیته‌های مربوطه ابلاغ شده و اختلاف قیمت‌هایی در آن وجود دارد.
تابش بیان کرد: سیاست دولت برای واردات کالاهای اساسی کاملا مشخص است. در برخی از این اقلام کاملا خودکفا هستیم و ممنوعیت واردات وجود دارد، اما در بخشی از اقلام یا به صورت جزئی یا به صورت کلی نیازمند واردات هستیم. واحد‌های تولید مختلف برای تعمیق و بهبود وضعیت تولید تلاش می‌کنند. هم اکنون بیش از ۵ هزار ردیف تعرفه در سامانه نیما تامین ارز می‌شود.
او بیان کرد: بعد از مدت زمان ارائه شده به شبکه فروش لوازم خانگی حضور ما در محل عرضه آغاز خواهد شد و لوازم خانگی اولویت ما در بازرسی‌ها خواهد بود.
رئیس سازمان حمایت گفت: تصمیمات کلان اقتصادی وضعیت کلی اقتصاد و بازار را تعیین خواهد کرد، اما سازمان حمایت توان خود را برای جلوگیری از نظارت‌ها به کار می‌گیرد.

توان کم خرید؛ افزایش قیمت لوازم خانگی
یکی از خریداران جهیزیه گفت: به تازگی عقد کرده ام و به دنبال خرید جهیزیه هستم.  متأسفانه قیمت ها به حدی افزایش یافته است که توان خرید کمی برایمان گذشته است.
او بیان کرد: در حال حاضر که به دنبال خرید جهیزیه هستم فکر می کردم می توانم برخی لوازم را خارجی تهیه کنم اما به حدی قیمت این لوازم افزایش یافته است که نمی توانم دیگر آنها را بخرم و باید به فکر خرید کالاهای ایرانی باشم اما همین کالاهای ایرانی را نیز نمی توانم کامل بخرم چرا که قیمت آنها هم گران است.
این خریدار ادامه داد: در این شرایط که جوانان را تشویق به ازدواج می کنند توقع داریم کمی قیمت لوازم کاهش یابد تا اشتیاق ها به سمت ازدواج افزایش یابد. بسیاری از زوجین که به تازگی ازدواج کرده اند به دلیل اینکه نمی توانند لوازم جهیزیه را فراهم کنند به فکر طلاق افتاده اند.
حالا انتظار می رود تا مسئولین برای کاهش هر چه بیشتر قیمت لوازم خانگی وارد عرصه شوند تا زوجین جوان بتوانند راحت تر زندگی خود را آغاز کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=678
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما