• کد خبر: ۳۱۰۱
  • ۱۳۹۹-۰۵-۲۷ - : ۸:۵۷

اقتصاد ژاپن وارد رکوردی تاریخی شد

سومین اقتصاد بزرگ جهان ۲۷.۸ درصد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به سال قبل کوچک شده است.

به گزارش اقتصاد سالم؛ با کاهش مصرف و صادرات در ژاپن به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، این کشور وارد بزرگترین رکود اقتصادی خود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شده است. به این ترتیب، سیاست‌گذاران تحت فشار قرار دارند تا اقدامی برای جلوگیری از شدیدتر شدن این رکود انجام دهند.

 تولید ناخالص داخلی در ژاپن به پایین‌ترین رقم طی یک دهه گذشته رسیده  و منافعی را که سیاست اقتصادی شینزو آبه با نام «آبنامیکس» به وجود آورده بود از بین برده است. این سیاست ها در اواخر ۲۰۱۲ اجرایی شدند.

 در حالیکه اقتصاد ژاپن پس از برداشته شدن قرنطینه‌ ها در اواخر ماه مه، رونقی نسبی داشته است ولی تحلیلگران انتظار دارند هر گونه رشد اقتصادی در سه ماهه فعلی در حد متوسط باشد چون افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا همچنان مانع هزینه کرد مصرف کنندگان می‌شود.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه نورینچوکین ریسرچ میگوید:« این رکود بزرگ نتیجه کاهش مصرف و صادرات است. من انتظار دارم رشد اقتصادی در ژاپن در سه ماهه سوم سال جاری میلادی مثبت باشد ولی رشد در سراسر جهان به جز چین همچنان پایین خواهد بود».

 اطلاعات دولتی نشان می دهد سومین اقتصاد بزرگ جهان ۲۷.۸ درصد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به سال قبل کوچک شده است. این بیشترین کاهش رشد اقتصادی از ۱۹۸۰ است.

این رکود کوچکتر از ۳۲.۹ درصد رکود اقتصادی در آمریکاست ولی بسیار بیشتر از ۱۷.۸ درصدی است که ژاپن در سه ماهه اول  ۲۰۰۹ تجربه کرده بود. ورشکستگی بانک برادران لمان در آن سال بازارهای مالی جهان را ویران کرد.

تولید ناخالص داخلی ژاپن تا ۴۸۵ تریلیون ین کاهش یافته که پایین ترین رقم از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۱ است یعنی زمانی که ژاپن درگیر دو دهه رکود اقتصادی بود.

 مقصر اصلی رکود اقتصادی ژاپن کاهش ۸.۲ درصدی مصرف در این کشور است که نتیجه تعطیلی های اعمال شده جهت مهار همه گیری ویروس کرونا است.

تقاضای خارجی یعنی صادرات منهای واردات، ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ژاپن را کم کرده است. صادرات ژاپن ۱۸.۵ درصد کاهش داشته که بیشتر مربوط به سقوط صادرات خودرو میشود.

 هزینه های سرمایه ای در ژاپن ۱.۵ درصد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی پایین آمده است.

 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=3101
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما