• کد خبر: ۸۳۳۰
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۴ - : ۱۵:۱۷
آقای صداوسیما، خوابی یا بیدار

حریم سلطان یا کیمیا!؟

در شرایطی که بازیگران جهانی و منطقه ای از تمام اَشکال و ابزار رسانه برای ایجاد هژمونی، جنگ نرم و هویت سازی برای خود استفاده می کنند، صداوسیما انگار در خوابی عمیق به سر می برد.

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، نگاهی به تحولات یک دهه اخیر در منطقه خاورمیانه نشان از بروز و ظهور بازیگران جدید و تلاش آنها برای تبدیل شدن به قدرت مسلط در این منطقه دارد.

کار حتی به جایی رسیده که امارات با ۷ شیخ نشین که همچون مگسی در جغرافیای خاورمیانه قرار گرفته نیز در سودای تبدیل شدن به بازیگر مطرحِ منطقه است.

قطر نیز سالهاست با تاسیس خبرگزاری و تلویزیون “الجزیره” سعی بر تاثیرگزاری بر افکار عمومی عرب، منطقه و جهان دارد.

کشوری همچون آذربایجان نیز که اصولا فرزند ایران و قطعه ای جدا شده از ایران زمین در جنگهای ایران و روس در دوره صفوی ست، با نزدیکی به رژیم صهیونیستی و آمریکا در توهم قرار گرفتن در بازی قدرت است.

اما در این میان بازی ترکیه با باقی کشورهای منطقه متفاوت است. ترکیه خود را میراث دار امپراطوری عثمانی می داند و به ویژه در چند سال اخیر تحت مدیریت اردوغان؛ در تلاش برای احیای این امپراطوری ست و در این میان از هیچ تلاشی و به ویژه استفاده از ابزار هنر و جنگ نرم غافل نشده است.

سریالهای ترک خوش ساخت، دارای سناریوی جذاب و البته تحریف شده هستند.

در سالهای اخیر سینمای ترکیه به شدت در حال ساخت فیلم ها و سریال هایی با هدف تطهیر امپراطوری عثمانی و ایجاد چهره ای موجه و اصیل از این امپراطوری به ویژه در جهان اسلام است.

در این رابطه بررسی کوتاهی نشان می دهد که این کشور در ۱۰ سال اخیر حداقل ۱۰ سریال تلویزیونیِ با کیفیت با موضوع “تاریخ عثمانی” ساخته است. این سریالها به بیش از ۱۰۰ کشور جهان فروخته شده و میلیونها طرفدار و بیننده دارد.

محتوای این سریالها نیز ایجاد سیمایی اصیل، حماسی و مردم دوست از امپراطوری عثمانی و در نهایت به قول خودشان، وارث این امپراتوری، کشور ترکیه است.

سریال با نام ترکیِ “حریم سلطان”، به معنی “سدهِ باشکوه” که به زندگی سلطان سلیمان قانونی، دهمین و مشهورترین سلطان امپراطوری عثمانی و همسرش خرم سلطان می پردازد.
در این سریال چهره ای مردم دوست، خداترس و موجه از سلطان عثمانی در پوشش داستانی عاشقانه، ارائه می شود.

کار به جایی رسیده که کشوری همچون عربستان سعودی هم در راستای ایران ستیزی به ایجاد شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال با سرمایه گذاری کلان و البته پرداخت دستمزدی چند برابر دیگر شبکه های مشابه، اقدام کرده است.
با این حال به نظر می رسد موفق ترین کشور منطقه در استفاده از ابزار هنر و رسانه برای گسترش هژمونی خود، ترکیه است.

بنابراین در حالی که از “میکرو” کشورهایی همچون امارات تا ترکیه در سودای تبدیل شدن به بازیگر مسلط منطقه ای هستند و در این راه از ابزار جنگ نرم به ویژه رسانه و سینما کمک می گیرند، این سوال از صداوسیما مطرح است که در این رابطه چه کرده است!؟

کدام سریال و فیلم فاخر ایرانی با محوریت تاریخ و تمدن ایران ساخته و به جهان معرفی شده است؟ در شرایطی که کشورهایی همچون ترکیه، با ساخت سریالهای خوش آب و رنگ، سلاطین خونریز عثمانی را خادمان خدا و ملت معرفی می کنند، صداوسیما در معرفی سرمایه ها و بزرگان دینی و ملی، فرهنگی، علمی، هنری و… ما به جهان چه کرده است!؟

آیا خروجی بودجه های میلیاردها تومانی این سازمان سریالی همچون “کیمیا” باید باشد!؟

انتقادات زیادی به سریال کیمیا از جمله نوع گریم بازیگران وارد شد

تصور کنید اگر صداوسیمای ما یک سریال فاخر، خوش ساخت و اصیل در معرفی مولا و مقتدای ما، علی بن ابی طالب (ع)، تولید و به جهان معرفی کند؛ چه تاثیری در تقویت منافع و امنیت ملی این مرزوبوم خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=8330
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما