• کد خبر: ۱۰۲۸۰
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۹ - : ۱۵:۱۸

چه میزان آب مصرف کنیم تا رایگان محاسبه شود؟

معاون راهبری آب و فاضلاب کشور در خصوص اینکه چه میزان آب باید مصرف شود تا رایگان محاسبه شود، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش اقتصاد سالم؛حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آب و فاضلاب کشور  گفت: سال گذشته در وزارت نیرو طرح آب و برق عمومی مطرح شد تا بتوانند در زمان پیک مصرف خدمات بهتر و مناسب‌تری را به مصرف کنندگان ارائه دهند.

او ادامه داد: در برخی از روز‌های سال ما بالاترین مصرف و در برخی از روز‌ها کم مصرف‌ترین ایام را داریم، با توجه به محدودیت‌های مالی این ایده از این نظر مطرح شد که بتوانیم از طریق کاهش مصرف در برخی از طبقات جامعه مشکل مصرف بی رویه آب را حل کنیم.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آب و فاضلاب کشور افزود: مشترکان خوش مصرف مشترکانی هستند که در الگوی مصرف ما به نحوه صحیحی آب را مصرف می‌کنند در حال حاضر متوسط نرم آب در کشور ۱۵ متر مکعب در ماه است و این عدد در اقلیم‌های مختلف متفاوت است.

او افزود: در طرح آب امید اگر مشترکی ١/٣ این الگو را مصرف کند جزو خوش مصرف‌ها محسوب می‌شود.  این طرح ۴ میلیون مشترک را در بر می‌گیرد و از طریق آب امید ٨٠ میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌شود.

 

کشفی بیان کرد: در واقع با اجرای طرح آب امید، انتظار می‌رود که ما با مشکل کمتری در تابستان ١۴٠٠ در زمینه کمبود آب مواجه باشیم، در حال حاضر هم از ٢۶ میلیون مشترک ما ۴ میلیون مشترک مشمول طرح آب رایگان می‌شوند که امیدواریم بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آب و فاضلاب کشور در ادامه در خصوص نحوه تشخیص مصرف کنندگان و پاداش خوش مصرفی گفت: با توجه به اینکه تمامی مشترکان ما کنتور آب دارند از طریق خوانش کنتور آب این مشترکان دسته بندی و نحوه مصرف آن‌ها محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر درصدد هستیم تا آیین نامه‌ای را طرح کنیم تا آپارتمان‌هایی که یک کنتور مشترک دارند را تفکیک کنیم به طوری که در این طرح آب امید خانوار شماری صورت می‌گیرد و میزان متوسط بررسی می‌شود، قرار است این آیین‌نامه ظرف مدت چند روز مشخص و ابلاغ شود.

کشفی گفت: در طرح آب امید خانوار‌هایی که در خانه‌های ویلایی ساکن هستند شامل این طرح می‌شوند، ولی خانوار‌هایی که به اصطلاح خوش‌نشین هستند و در ایام سال مدت کمی  را در ویلا‌های خود سکونت دارند، شامل این طرح نمی‌شوند.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آب و فاضلاب کشور افزود: در حال حاضر مصرف آب در کشور ٨ میلیارد و ۵٠٠میلیون متر مکعب است که ۶ میلیارد و  ٧٠٠ میلیون مترمکعب آن در بخش شهری و یک میلیارد متر مکعب آن در تهران مصرف می‌شود.

او تصریح کرد: یکی از گروه‌های مشمول طرح آب رایگان، خانه‌های روستایی هستند؛ چرا که این خانوار‌ها مصرف کمتری را دارند.

کشفی بیان کرد: در تابستان سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و افزایش مصرف آب در کل کشور ما رکوردی تازه در مصرف آب ثبت کردیم به طوری که در کلانشهر‌های کشور میزان مصرف آب از ۴٠ درصد عبور کرد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آب و فاضلاب کشور گفت: به طور کلی خانه‌های روستایی در الگوی مصرف، مصرف بهینه دارند، ولی شاید در برخی از مناطق مصرف غیر متعارف هم داشته باشند به عنوان مثال روستا‌هایی که از آب شرب برای مزرعه و یا فضای سبز استفاده می‌کنند، مصرف‌شان زیاد است.

کشفی در ادامه در خصوص بررسی مناطق برای نحوه الگوی مصرف بیان کرد: ما بر اساس نحوه ابلاغیه سازمان مدیریت کشور که مشخص کرده، الگوی مصرف را از ١٣ تا ١٨ متر مکعب در ماه مشخص کرده‌ایم و متوسط آن ١۵ مترمکعب است که این عدد شامل شهرها و روستا‌های کشور می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=10280
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما