• کد خبر: ۱۰۸۳۹
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۷ - : ۱۲:۵۵
 کسر غیر قانونی وجه بلیط هواپیما توسط اسنپ؛

سو استفاده اسنپ از اعتماد مردم

اسنپ، برای کنسل کردن بلیط هواپیما آن هم در سه روز قبل از انجام سفر، ۵۰ درصد جریمه اخذ می‌کنند و از آنجا که هزینه خرید همان ابتدا دریافت می‌شود، چاره‌ای جز پذیرفتن این جریمه از سوی کاربران نیست!

به گزارش اقتصاد سالم؛ استارتاپ‌ها چه آنها که دیجیتالی هستند و چه آنها که در قالب شرکت‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند، بخش زیادی از درآمد خود را بدون هیچ ارائه خدماتی از مشتریان کسب می‌کنند.
تکنولوژی، عرصه‌های تجارت را دگرگون کرده و شکلی آرمانی به آن بخشیده است. تکنولوژی‌های دیجیتال و برخط، تجارت و درخواست برای بهره بردن از خدمات و تولیدات را به آسانی در دسترس همگان قرار داده و در این میان، کارآفرینانی که نگاه عمیق‌تری به موضوع استارتاپ دارند، هم عملکرد موفق‌تری دارند و هم از درآمد و حاشیه سود بیشتری بهره‌مندند.
استارتاپ لزوماً به معنای کار و فعالیت در فضای مجازی نیست، ممکن است راهکاری نوین برای تغییر ساختار در تجارت سنتی هم باشد؛ مانند ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خُرد در سراسر کشور که هم بر مبنای شکل سنتی تماس چهره به چهره فروشنده و خریدار فعالیت خود را در قالب نوین‌تر در دسترس قرار دادن همه کالاهای مورد نیاز سبد خانوار دنبال می‌کنند و هم اینکه با روی آوردن به فروش محصولات به صورت آنلاین و با استفاده از اپلیکیشن‌های اختصاصی، تجارت آنلاین را هم پیش می‌برند.

منّت تخفیف با گرانفروشی 
یکی از ترفندهای شرکت‌های استارتاپی، دریافت مبلغ قابل توجهی وجه در قبال ارائه تخفیفات است، هر چند در نهایت کالا به اندازه آنچه در ظاهر بیان می‌شود تحویل مشتری نشود و یا اینکه کاربر دیجیتال، از دریافت خدمات انصراف دهد.
نمونه بارز و آشکار این ترفند که به گفته معاون سازمان تعزیرات حکومتی عملی مجرمانه است، کم‌فروشی پنهان در فروش محصولات است، به این صورت که فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به اسم تخفیف، گرانفروشی و کم‌فروشی می‌کنند.
محمدعلی اسفنانی، معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران پیش از این و بارها اعلام کرده‌ است: “از مردم خواهش می‌کنم فریب تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نخورند؛ زیرا طبق بررسی ما بسیاری از این تخفیف‌ها غیرواقعی و در اصل گرانفروشی و کم‌فروشی است.”
یکی از تخلفات این فروشگاه‌ها که شاهد تبلیغ گسترده تخفیفات و قرعه‌کشی آنها در صداوسیما هستیم، این است که از طریق تبانی با شرکت‌های تولیدکننده یا شرکت‌های بسته‌بندی، قیمت را بالاتر از آنچه باید در کالاها درج و وزن محصول را هم کم می‌کنند و پس از آن قیمت فروش را کمی پایین می‌آورند.
اسفنانی تأکید دارد که این اقدام فروشگاه‌ها و شرکت‌های متخلف، هم تخلف “گرانفروشی” و هم تخلف “کم‌فروشی” است.
تخلف دیگر شرکت‌های بسته‌بندی این است که کالای درجه سه و چهار را بسته‌بندی می‌کنند و به نام کالای درجه یک در این فروشگاه‌های دارای تخفیف به فروش می‌رسانند! از تخلفات دیگر در این حوزه افزایش قیمت بی‌دلیل کالای بسته‌بندی شده و گاهی تا دو برابر بیشتر از قیمت کالای فله‌ای است.
توضیحی که درباره تخفیف داده می‌شود، به این نحو است؛ تخفیف یعنی اینکه کالایی با ارزش فرضی ۱۰ ریال، کمتر از ۱۰ ریال به فروش برسد.
اگر سوپرمارکت‌ها این کالای فرضی ۱۰ ریالی را ۸ ریال بفروشند، یعنی اینکه تخفیف داده شده است؛ اما اگر قیمت این کالا ۱۵ ریال درج شده باشد و فروشگاه زنجیره‌ای آن را با تخفیف به ۱۲ ریال بفروشد، نه تنها تخفیف ارائه نشده است، بلکه گرانفروشی است و سود سرشار تولیدکننده و فروشگاه زنجیره‌ای از ناحیه جیب و سرمایه شخصی مردم تأمین می‌شود.
یک راهکار دیگر این فروشگاه‌ها، استفاده از اجناس نامرغوب در بسته‌بندی‌ها و فروش آنها با نام جنس مرغوب و درجه یک است. اقدامی که غش در معامله و قطعاً عملی مجرمانه است.

خدمات ارزان بخرید اگر منصرف شدید جریمه گران پرداخت کنید!
سامانه‌های آنلاین ارائه خدمات هم به‌نوعی این عمل را انجام می‌دهند. برخی شرکت‌های استارتاپی با راه‌اندازی سامانه‌های متعدد در حوزه خدمات به مشتریان در حوزه‌های مختلف، سودهای کلانی را به دست می‌آورند. اما محاسبه این سود چگونه انجام می‌شود و شرکت‌ها چطور با ارائه ارزان و همراه با تخفیفات، این خدمات سود می‌کنند؟ آن هم در بازاری که اگر امروز نفروشی، باز هم برنده‌ای!
پاسخ ساده است؛ روال این شرکت‌ها همانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دادن تخفیفات به کالاهایی است که در قفسه‌های خود جای داده‌اند و ظاهر و باطن آنها با هم در تضاد است.
مثال واضحی در این باره مطرح می‌کنیم؛ یکی از این شرکت‌ها اسنپ است که در حوزه حمل و نقل که اساس کار خود را بر ارائه خدمات تاکسی اینترنتی گذاشته است، توسعه بازار را هدف قرار گرفته است. این شرکت تا مدت‌ها عنوان نوآور بودن و به تبع آن به اصطلاح خوشنامی را یدک می‌کشید، در برنامه‌های خود فروش آنلاین بلیط هواپیما را هم گنجانده است و امور را پیش می‌برد.
یکی از کاربران بلیط هواپیما به مقصد داخلی را به قیمت ۳۹۰۹۰۰ تومان خریداری می‌کند. به دلایلی از سفر منصرف شده و سه روز پیش از انجام سفر بلیط خود را لغو و به اصطلاح کنسل می‌کند. مبلغ جریمه کنسل کردن بلیط، ۱۸۲۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. این جریمه تقریباً نصف مبلغ بلیط و در حدود ۵۰ درصد قیمت اولیه بلیط است!

تفاوت‌هایی که خیلی گران حساب می‌شود
در ظاهر امر ارائه خدمات ارزان، دهان‌ پرکن و در راستای مشتری‌مداری است، اما در باطن، این خدمات به این دلیل ارائه می‌شوند که تلورانس مالی همیشه به نفع شرکت ارائه دهنده خدمات باشد، این سود قاعدتاً بسیار سرشار و زیاد است که هزینه‌های تبلیغاتی گزافی برای آن می‌شود.
برای آنکه عمق مطلب روشن شود، هزینه جریمه کنسل کردن بلیط ایرلاین‌های داخلی در سه روز قبل از پرواز را با هم مرور می‌کنیم با این توضیح که بسته به نوع پرواز، درصدهای جریمه کنسلی متفاوت است:
هواپیمایی‌های ماهان ۱۰ تا ۲۰ درصد، تابان ۲۰ درصد، کیش ایر ۲۰ تا ۲۵ درصد، تفتان ۱۵ درصد، ایران ایر ۳۰ درصد، آسمان ۳۰ درصد، کاسپین ۳۰ درصد و … .
جالب اینکه ۵۰ درصد جریمه در بیشتر این هواپیمایی‌هال شامل کنسل کردن بلیط از ۳۰ دقیقه قبل از پرواز و حتی بعد از آن می‌شود.
شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید جریمه ایران ایر تور برای بازماندگان از سفر ۵۰ درصد است که این اعمال جریمه در برخی دیگر از هواپیمایی‌ها مثل معراج، ۳۰ درصد است.
با این حال اسنپ، برای کنسل کردن بلیط هواپیما آن هم در سه روز قبل از انجام سفر، ۵۰ درصد جریمه اخذ می‌کنند و از آنجا که هزینه خرید همان ابتدا دریافت می‌شود، چاره‌ای جز پذیرفتن این جریمه از سوی کاربران نیست!

تخلفات آشکاری که جلوی چشم تعزیرات انجام می‌شود 
این تخلفات در حالی انجام می‌شود که سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان سازمان رسیدگی‌کننده به تخلفات گرانفروشی و کم‌فروشی، از بسیاری از این تخلفات آگاه است و حتی معاون این سازمان اینگونه تجارت را عملی مجرمانه می‌داند که در حجم بالا در جامعه در حال انجام است.
اما برای رسیدگی به این تخلفات نیاز به ارائه گزارش سازمان‌های ناظر و یا ثبت شکایت از سوی شهروندان متضرر از گرانفروشی است.
سامانه ۱۲۴ سازمان صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات امکان دریافت گزارش‌های مردمی را دارند و اگر در دام این نوع تخفیفات و جریمه‌های نامتعارف افتادید، می‌توانید با تماس با این شماره‌ها، حقوق خود را پیگیری کنید.

 

 

 

منبع : نفت ما

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=10839
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما