• کد خبر: ۱۰۹۰۴
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۸ - : ۷:۲۶

چرا شهید ستاری را معمار «پدافند هوایی» می‌نامند؟

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق با بیان ناگفته‌هایی از ابتکارات ماندگار «نابغه پدافند هوایی» در هشت سال دفاع‌مقدس گفت: شهید ستاری معماری آینده‌نگر برای سیستم پدافند هوایی و بنیان‌گذار و پدر علم فرماندهی و کنترل در کشور بود.

به گزارش اقتصاد سالم؛امیر سرتیپ‌دوم ستاد سیدمحمد احمدیان‌پور در مراسمی به‌مناسبت بیست و ششمین سالگرد شهادت شهید منصور ستاری ‌و نخستین سالگرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی؛ با بیان ناگفته‌هایی از ابتکارات ماندگار نابغه نظامی پدافند هوایی در دوران دفاع‌مقدس اظهار داشت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی، شهید ستاری یکی از خلاق‌ترین فرماندهان تاریخ بوده چراکه توانست در مقطع حساس دفاع مقدس دستاورد‌های ارزنده‌ای را از خود بر جای بگذارد و با ابتکارات ماندگارشان در عرصه پدافندی نیز، به مبتکر طرح‌های نوین و جهادی در عرصه پدافند هوایی تبدیل شدند.
وی با تاکید براینکه شهید ستاری به‌واقع معماری آینده‌نگر برای سیستم پدافند هوایی و بنیان‌گذار و پدر علم فرماندهی و کنترل در کشور بود، افزود: شهید ستاری طرح‌ها و ابتکارهای زیادی در تجهیز سیستم‌های راداری و پدافندی به اجرا گذاشت که در طول هشت سال دفاع‌مقدس، توان پدافند هوایی را در سرنگونی هواپیماهای عراقی افزایش داد.
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق امام رضا(ع) با اشاره به سخنان مقام‌ معظم رهبری درباره شهید ستاری مبنی براینکه «شهید منصور ستّارى حقیقتاً یک نخبه بود؛ هم از لحاظ فکرى، ذهنى، علمى و عملیّاتى، هم از لحاظ انگیزه و ایمان و حضور در عرصه‌هاى دشوار»، خاطرنشان کرد: حقیقتاً با مدیریت و نظارت عالی شهید ستاری، توانایی شبکه آفندی و پدافندی کشور در حین جنگ تحمیلی، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت و پدافند هوایی با تکیه بر این شبکه توانست علاوه بر آن‌که صیانت هوایی را کامل کند، آسیب‌پذیری نیروی هوایی دشمن بعثی را بیشتر کرده و راه‌های نفوذ بر آسمان عراق را افزایش دهد.
امیر احمدیان‌پور با یادآوری این نکته که براساس اظهار‌‌نظر کارشناسان زبده نظامی دنیا، پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس، به‌عنوان یک نیروی نظامی کارآمد و تاثیرگذار بر سرنوشت جنگ تحمیلی شناخته شد، تصریح کرد: مقطع زمانی فرماندهی شهید ستاری از آغاز تا فرجام، مقطعی سرنوشت‌ساز و حساس بود. واکاوی شرایط آن زمان، تدابیر شهید ستاری و ثمرات آن نشان‌دهنده احیاء نیروی هوایی و پدافند هوایی با تدابیر شهید ستاری است.
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه تعهد، تخصص، شهامت، خلاقیت و ولایت‌مداری از جمله ویژگی‌های بارز شهید ستاری بوده که سبب کسب اعتماد و حمایت بسیاری از فرماندهان و مسئولان از وی در مقاطع مختلف شده بود، ابراز داشت: «رادار» از جمله تخصص‌های خاص شهید ستاری بود که برتری او در فهم این تخصص پیچیده مورد اعتراف بسیاری از همدوره‌ای‌های ایشان است. از جمله طرح‌های مبتکرانه این شهید پر افتخار؛ ایجاد شبکه نوین و یکپارچه پدافند هوایی کشور متشکل از رادار، سامانه‌های موشکی و توپخانه زمین به هوا و مدیریت هواپیماهای تجسس و رهگیر است.
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق امام رضا(ع) در بخش پایانی سخنانش با یادآوری طرح‌ریزی فراموش‌نشدنی پدافندی شهید ستاری در عملیات والفجر ۸ گفت: از جمله ابتکارات ماندگار شهید ستاری، طرح‌ریزی ایشان در عملیات والفجر ۸ است که سبب ایجاد یک دفاع متحرک منجر به افزایش توان دفاع هوایی، تسخیر آسمان منطقه نبرد و در نتیجه کسب موفقیت در روی زمین و «فتح فاو» بود. در واقع شهید ستاری با چابک‌سازی و سرعت‌بخشیدن به تغییر موقعیت‌ها و جابه‌جایی‌های کارآمد، توان دشمن را برای شناسایی و ارزیابی و چینش حملات بعدی ربوده بود.
امیر احمدیان‌پور در تشریح مطلب فوق خاطرنشان کرد: ابتکار شهید ستاری در عملیات والفجر ۸ سبک‌سازی سامانه‌های پدافند هوایی برای افزایش سرعت استفاده از سامانه و افزایش چالاکی و قابلیت جابه‌جایی سامانه پدافند هوایی بود. این ابتکار منجر به افزایش کارآرایی و بهره‌وری سامانه‌های پدافند هوایی شد. در این عملیات، با توجه به گسترده‌بودن و سنگینی بالای سامانه هاگ، دشمن با شناسایی مناطق استقرار هاگ این سایت‌ها را مورد هدف قرار می‌داد. با وجود محدودیت‌های بسیار زیاد در تأمین این سامانه‌ها، شهید ستاری ابتکاری مطرح کرد مبنی بر این‌که بخش‌های سنگین و غیر‌ضروری‌تر سایت هاگ، جدا شده تا جابه‌جایی به سهولت انجام شود؛ با این کار و همچنین ایجاد سایت‌های پدافندی فریب دهنده دشمن، و جابه‌جایی سریع سایت، دشمن در شناسایی و هدف قرار دادن سایت پدافندی سردرگم شده بود.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=10904
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما