• کد خبر: ۱۱۹۴۴
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۵ - : ۱۰:۰۹
 اسنپ؛با شعار ارزان‌فروشی، گران بفروش و پاسخگو نباش!

بلیط هواپیما را از اسنپ گران‌تر بخرید!

اسنپ، اپلیکیشن پرطرفدار که با شعار ارزان‌فروشی خدمات حمل و نقل پا به عرصه فعالیت دیجیتال کشور گذاشته، در بی‌توجهی متولیانی که مسئولیت‌پذیر نیستند، گران‌فروشی می‌کند. 

به گزارش اقتصاد سالم؛ توسعه تکنولوژی‌ها و ابزارهای نوین ارتباطی در کنار رشد اقبال عمومی به استفاده از این تکنولوژی‌ها،‌ سبب پوست‌اندازی برخی فعالیت‌ها و کسب و کارهای باسابقه قدیمی شده است. دنیای پیشرفته با شناخت توانمندی‌های فوق تصور جهان دیجیتال، هر روز امکان جدیدی از کسب و کارهای نوین را بنا گذاشت و حالا استارتاپ‌ها، در صدر کسب و کارهای پردرآمد دنیا قرار دارند. در حقیقت خدمات استارتاپی به این منظور ایجاد شده‌اند تا خدمات را به شیوه‌ای متمایز از آنچه بوده به کاربران ارائه دهند؛ از جمله اینکه دسترسی به خدمات سهل‌الوصول و آسان‌تر شود و همچنین بتوان با ارزان کردن خدمات، آن را در دسترس همگان قرار داد.
تاکسی‌های اینترنتی یک نمونه کوچک استارتاپ‌های مورد اشاره است. بزرگ‌ترین شرکت فعال‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی در جهان شرکت “اوبر” است که تقریباً در تمامی کشورهای جهان نمایندگی دارد. این شرکت که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نتوانسته است جایی در ایران داشته باشد، مبنای تولد “اسنپ” یکی از استارتاپ‌های معروف و نخستین تاکسی اینترنتی کشور ماست.

شناخته شده به صفت ارزان!
اسنپ، یکی از استارتاپ‌های به نسبت موفق کشور که توانسته اسم و رسمی برای خود ایجاد کند و به‌ویژه در حوزه حمل و نقل و خدماتی که نیاز به رفت و آمد داشته باشد، فعالیت خود را متمرکز کرده است؛‌ از جمله در تاکسی‌های اینترنتی و خدمات پیک موتوری، خرید از فروشگاه‌ها و رستوران‌های بیرون‌بر که نیازمند پیک موتوری و سرویس است و … که طرفداران بسیاری هم دارد.
یکی از فعالیت‌های اسنپ که خدمتی جدید محسوب می‌شود، خرید و رزرو بلیط هواپیما و هتل است که در حوزه گردشگری در داخل کشور انجام می‌دهد. اما توجه داشته باشید که اسنپ با شعار خدمات ارزان‌تر و با رفاه بیشتر وارد کارزار رقابت با مشاغل قدیمی و رقبای دیجیتال کنونی شده است.

تغییر استراتژی اسنپ و کاربران اسنپ
اسنپ نه به این دلیل که خدمات خود را دیجیتالی عرضه می‌کند استارتاپ است؛ بلکه به این علت اینکه هدفش ارائه خدمات با شیوه‌های مختلف است استارتاپ نامیده می‌شود؛ از جمله آن ارزان کردن خدمات و محصولاتی است که به دست مشتری می‌رسد؛ اما آیا واقعاً این چنین است؟!
ضمن بررسی عملکرد اسنپ در حوزه تاکسی اینترنتی در برخی نقاط تهران که تا چند وقت پیش ارزان بود و کاربران با رضایت از اسنپ استفاده می‌کردند و مقایسه آن با ارقام درخواستی برای همان مسیرها در چند روز و چند هفته اخیر، ما را به این نتیجه رسانده که این استارتاپ در حال وارد شدن به فاز گران‌تر کردن خدمات خود شده است.
مشاهدات میدانی نگارنده از ساکنین چند محله از جمله در شمال غرب تهران حاکی از آن است که همانند چند سال قبل که مردم از آژانس‌های مسافرتی به اسنپ گرایش پیدا کردند، به دلیل گران شدن نرخ تاکسی‌های اسنپ، به دنبال رفتن به سراغ همان آژانس‌ها هستند و علت چیزی نیست جز بالا رفتن هزینه‌های اسنپ!

بلیط هواپیما را از اسنپ گران‌تر بخرید!
حالتی که ذکر آن رفت را می‌توان به خدمات مختلف اسنپ تسری داد. چند وقت قبل که اسنپ وارد فروش بلیط هواپیما و رزرو صندلی در ایرلاین‌ها شد، مسافران حرفه‌ای به این نتیجه رسیدند که به جای رفتن به دفاتر فروش بلیط‌های هواپیمایی و یا سایت‌های ارائه دهنده خدمات فروش بلیط، از اپلیکیشن اسنپ و با خیال راحت و با قیمت ارزان‌تر بلیط مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ اما حالا چه اتفاقی افتاده است؟ به این تصاویر دقت کنید!

 

 

 

با دقت به این تصاویر می بینید که یکی از ارائه‌دهندگان خدمات پرواز، بلیط پرواز شماره ۱۰۶۵ تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۹ از مبدأ اردبیل به مقصد تهران را ۵۱۰ هزار ۸۰۰ تومان به فروش گذاشته است. اما اسنپ همان پرواز، همان مبدأ و مقصد و ساعت و شماره و … را ۵۲۹ هزار تومان می‌فروخت، یعنی ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان گران‌تر. چرا؟
این تخلف فاحش و گرانفروشی در صورتی رخ داده است که از چشمان مسئولانی مانند سازمان تعزیرات حکومتی پنهان مانده است. هرچند برخی متولیان امر، گه‌گاهی فروشندگان معتبر آنلاین را به گرانفروشی متهم می‌کنند؛ اما فروشندگان آنلاین مدعی هستند که به دلیل نظارت شدید امکان گرانفروشی وجود ندارد؛ ولی مشخص نکرده‌اند که طبق قانون، نظارت بر فروش آنلاین خدمات به عهده چه کسی است؟ در حقیقت چون متولی مشخصی برای این امر وجود ندارد، گرانفروشی ادامه دارد و کک کسی هم نمی‌گزد.

کسی از این گرانفروشی خبر دارد؟!
اسفنانی، معاون سازمان تعزیرات حکومتی قبلاً گفته بود که قیمت‌های اعلام‌شده در فروشگاه‌های اینترنتی باید بر اساس مصوبات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار باشد.
پس این رویه قابل قبول نیست اگر فروشندگان خدمات و کالا در فضای دیجیتال، بخواهند قیمت مطلوب خود را روی محصول و خدمات خود برچسب بزنند و ما الان نمی‌دانیم اسنپ با اطلاع سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار بلیط پرواز اردبیل به تهران را ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان گرانفروشی می‌کند یا نه؟!
همچنین نمی‌دانیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فقط روی الفاظ، فیلم‌ها و تصاویر منافی با شئون اخلاقی و مخالف امنیت ملی حساس است یا اینکه وظیفه دارد از گرانفروشی و تخلف اپلیکیشن‌هایی همچون اسنپ ممانعت کند یا نه؟!
به‌تازگی امکان استفاده از هوش مصنوعی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی کشور برای بررسی چگونگی فعالیت سایت‌ها و استارتاپ‌ها که قاعدتاً قیمت محصول و خدمات هم یکی از آنهاست، گنجانده شده؛ البته آنهایی که از این اتحادیه مجوز گرفته‌اند و ما همچنان نمی‌دانیم که اسنپ هم جزو مشاغل اینترنتی مجوزدار است یا نه؟!
حال اگر پاسخ هر سه و یا فقط یکی از سؤال‌های طرح شده در چند خط بالاتر مثبت باشد، تفاوت قیمت بالای خدمات فروش بلیط اینترنتی هواپیما در اسنپ با دیگر سایت‌های فروش بلیط قطعاً مشخص خواهد شد و آن زمان باید ببینیم چگونه می‌توان با این استارتاپ که با شعار ارزان‌فروشی به میدان آمده اما گرانفروشی می‌کند، برخورد خواهد شد.

 

منبع: نفت ما

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=11944
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما