• کد خبر: ۱۲۹۱۶
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۵ - : ۹:۱۰

تغییر دامنه نوسان در بازار سرمایه از امروز

دامنه نوسان در بازار سرمایه از امروز( ۲۵ بهمن‌ماه) از مثبت و منفی پنج به مثبت شش و منفی دو تغییر می‌کند؛ اتفاقی که تا اطلاع ثانوی اجرا خواهد شد و با هدف تعادل بخشی به این بازار گرفته شده است.

به گزارش اقتصاد سالم؛چراغ قرمزهای پی در پی بازار سرمایه مسئولان را بر آن داشت تا دست به تغییر قوانین این بازار بزنند و بر این اساس قرار شد دامنه تغییرات تغییر کند. اتفاقی که به گفته فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی چندی است بحث آن مطرح است و پیش از این نیز پیشنهاد منفی و مثبت دو برای دامنه نوسان مطرح شده بود اما رای نیاورده بود. در نهایت تغییر دامنه نوسان از متقارن به نامتقارن در یکی از جلسات شورای عالی بورس تصویب شد تا این تغییر از امروز اجرایی شود.

تغییر دامنه نوسان از متقارن به نامتقارن در بازار سرمایه کشور اتفاق بی سابقه ای است اما بورس برخی کشورها تجربه آن را داشته اند.

برای مثال دامنه نوسان در بورس شنزن در سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ یک بار مثبت یک و منفی پنج و یک بار منفی دو و مثبت پنج نامتقارن شد. در کشورهای حوزه خلیج فارس هم در سال گذشته به دلیل شرایطی که کرونا ایجاد کرد، این اتفاق در کشورهایی مانند کویت و ابوظبی افتاد.

البته صاحب نظران بر این باورند اعمال این تغییر در بازار سرمایه باعث بازگشت تعادل بلند مدت در این بازار نخواهد شد و شاید مسکنی کوتاه مدت برای کشیدن ترمز نزول های پی در پی این بازار باشد.

در واقع عواملی از جمله ابهام در قیمت دلار، وضعیت مذاکره بین ایران و آمریکا، قیمت گذاری دستوری برخی صنایع و… زیر سایه بی اعتمادی سهام داران به تالار شیشه ای باعث شده طی هفته های گذشته حتی سهم های بنیادی زیر ارزش ذاتی خود معامله شوند و به نظر میرسد تا ابهامات مذکور برطرف نشود و اعتماد سهام داران به بازار سرمایه برنگردد، نمی توان انتظار رشد شارپی در این بازار را داشت.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=12916
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما