• کد خبر: ۱۴۵۱۶
  • ۱۳۹۹-۱۲-۲۵ - : ۱۵:۲۴

جزئیات نشست ویژه دولت و مجلس درباره گرانی‌ها

رؤسا و اعضای کمیسیون های صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی با تاکید بر ضرورت تنظیم مناسبات میان وزرا، خواستار اخذ تدابیر ویژه برای ساماندهی بازار شدند.

به گزارش اقتصاد سالم؛ نشست ویژه و مشترک امروز (دوشنبه ۲۵ اسفندماه) اعضای کمیسیون های صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی مجلس با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به منظور بررسی وضعیت بازار و دلایل گرانی کالاهای اساسی برگزار شد.

*اکبری تالارپشتی: رئیس جمهور باید پاسخگوی شرایط کنونی بازار باشد

در این نشست عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید دغدغه مردم در حوزه معیشت و تأمین کالاهای اساسی برطرف شود، گفت: حدود ۵ ماه پیش بین وزرای صمت و جهاد کشاورزی توافقی در حوزه تأمین و تولید کالاهای اساسی حاصل شد، در صورتی که این توافق اجرایی می شد، شرایط کنونی در بازار ایجاد نمی شد.
نماینده مردم تهران، در مجلس افزود: رئیس جمهور بدون دلیل مشخص و یا ارائه راهکار با این توافق مخالفت کرد، بنابراین باید پاسخگوی شرایط کنونی باشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در حال حاضر افزایش قیمت کالاهای اساسی و تشکیل صف برای خرید برخی کالاها مانند مرغ گلایه های بسیاری ایجاد کرده که باید با برنامه ریزی مناسب، این مشکلات را برطرف کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری شود.

*پورابراهیمی: مسئولیت ستاد اقتصادی دولت در ساماندهی بازار به قوت خود باقی است

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه فارغ از اینکه مجلس دهم با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده، مسئولیت ستاد اقتصادی دولت به قوت خود باقی است و هیات دولت باید با تنظیم مناسبات میان وزرا، بازار را ساماندهی کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوعاتی مانند قانون انتزاع که به درخواست وزیر صمت سابق به این وزارتخانه محول شد، رافع وظایف هیات وزیران و رئیس جمهور در مدیریت بازار نیست و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمع بندی این نشست به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد، ادامه داد: باید با اقدامات کوتاه مدت، بازار کالاهای اساسی را تنظیم کرد. مجلس بهانه ای از دولت برای ساماندهی بازار نمی پذیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید با اقدامات بلندمدت مانند اصلاح ساختار، زمینه کاهش قیمت ها را فراهم کرد، یادآور شد: دولت باید بازار را تنظیم کند و مجلس نیز در تحقق این مهم از مسئولان پشتیبانی می کند.

*واردات مرغ پیام خوبی به تولیدکنندگان نمی دهد

سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عرضه مستقیم مرغ و میوه در استان ها به منظور آرامش بازار باید ادامه پیدا کند، ادامه داد: عرضه مرغ منجمد باید تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشته باشد، موافق واردات ۵۰ هزار تنی مرغ نیستیم، اگر ۱۵۰۰ تومان قیمت مصوب افزایش پیدا کند تولیدکنندگان به راحتی می توانند این میزان را تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه واردات مرغ پالس خوبی به جامعه و تولیدکنندگان نمی دهد، عنوان کرد: برای همه ما افزایش قیمت مرغ اهمیت بسیار بالایی دارد و همه باید در کنار یکدیگر تصمیماتی اتخاذ کنیم تا بازار آرامش لازم را کسب کند.

*رزم حسینی: ۵۰ هزار تن مرغ وارد کشور می شود

در این نشست علیرضا رزم حسینی وزیر صمت گفت: ما به دنبال این نیستیم که قانون انتزاع را بهانه کرده و مسئولیت خود را نپذیریم، اما باید به این نکته توجه شود که اختیارات ستاد تنظیم بازار مانند تعیین عوارض و اعمال ممنوعیت واردات برخی کالاها و… تمدید نشده است.

وی افزود: با وجود اینکه در حیطه مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما به اصرار وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده مرغ را از کشتارگاه تحویل گرفته و به دست مصرف کننده برسانیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به همکاری وزارتخانه تحت امرش با بسیج اصناف اضافه کرد: پرتقال در میادین میوه و تره بار حدود ۱۲ هزار تومان به فروش می رسد، اما در مناطقی مانند نیاوران که سرقفلی مغازه ها میلیاردی بوده و میوه ها دست چین می شوند، قیمت این محصول به ۲۵ هزار تومان می رسد.

رزم حسینی با بیان اینکه ما در تلاشیم آثار تورمی ناشی از رشد نقدینگی و افزایش نرخ ارز و سیاست های پولی را کاهش دهیم، ادامه داد: برای تنظیم بازار مقرر شده که ۵۰ هزار تن مرغ وارد کشور شود.

*خاوازی: افزایش قیمت مرغ ارتباطی با میزان تولید آن ندارد

در ادامه این نشست سیدکاظم خاوازی با بیان اینکه در زمینه تولید میوه، تخم مرغ و گوشت مشکلی وجود ندارد و مسئولیت توزیع میوه در بازار، برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: به رؤسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها ابلاغ شده است تا فضای موردنیاز برای متقاضیان عرضه مستقیم میوه، تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تخم مرغ، مازاد تولید داریم و باید این محصول با قیمت مصوب در بازار عرضه شود، ادامه داد: طی ۳ ماه گذشته هیچ عاملی تولید مرغ را تحت تاثیر قرار نداده و براساس برنامه ستاد تنظیم بازار، مرغ تولید شده است. اگر عاملی تولید این محصول را تحت تاثیر قرار دهد متوجه آن می شویم.

عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مرغ با میزان تولید آن ارتباطی ندارد، عنوان کرد: بسیاری از واحدهای بزرگ در حال جمع آوری و احتکار مرغ هستند زیرا تصور می کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود.

خاوازی با بیان اینکه قیمت گذاری مرغ در برخی استان ها باعث هجوم بازار به سمت این استان ها شده است، گفت: اختلاف نظری بین وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمینه محل تحویل مرغ وجود داشت که مقرر شد گوشت تحویلی در کشتارگاه به وزارت صمت تحویل داده شود.

گفتنی است در نشست امروز، احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به اینکه از امروز به مدت ۱۰ روز در تهران و استان ها جلسه ستاد تنظیم بازار با دستورکار مشخص تشکیل و نمایندگان نیز در این نشست ها حاضر شوند، ادامه داد: مشکل ما در خصوص مرغ در زمینه تأمین و توزیع نیست بلکه در زمینه نظارت ضعف داریم.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس نیز با اشاره به اینکه محدودیت در توزیع مردم را به صف خرید مرغ کشانده است، ادامه داد: باید ابزار شبه کوپنی راه اندازی شود تا مردم بدون قرارگیری در صف نیاز خود را تامین کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید بازار مرغ اشباع شود، عنوان کرد: قیمت های دولتی و آزاد مرغ باید به یکدیگر نزدیک شوند تا صفوف حذف شود و مردم در شرایط بهتری خرید خود را انجام دهند.

رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر اینکه میزان جوجه ریزی در استان گلستان به عنوان یکی از تأمین کنندگان مرغ تهران ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: مرغداران درخواست تامین نهاده به منظور جوجه ریزی را دارند، متأسفانه در زمینه تامین نهاده های دامی کماکان مشکلاتی وجود دارد.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=14516
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما