• کد خبر: ۱۴۸۶۵
  • ۱۴۰۰-۰۱-۰۵ - : ۱۴:۴۵

جنابِ غنی! چه کینه ای به هم وطنانِ تان دارید؟

اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان بارها سخنانی برخلاف منافع ملی افغانستان بر ضدِّ هموطنان خود در ایران بر زبان رانده است.
آیا وی نمی داند که ایرانی و افغان، از یک ریشه، نژاد و فرهنگ و جزئی از پیکرهِ ایران بزرگ هستند!؟

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، کشور افغانستان تا حدود ۱۶۰ سال پیش و انعقاد معاهده ننگین “پاریس” بین ایران و انگلستان، بخشی از خاک ایران بود و در دوره ناصرالدین شاه و صدراعظمی میرزا آقاخان نوری؛ از مام میهن جدا شد. بنابراین اصولا هیچ تفاوتی بین ایرانی و افغانستانی وجود ندارد. افغان ها در زبان، دین، فرهنگ و هنر با ایران هم ریشه و مشترک و هم وطنند.

با این حال شاهدیم که اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان تمام پیوندهای خونی و برادری بین ایران و افغانستان را نادیده گرفته و به طور دوره ای مطالبی نا دُرست بر زبان می راند.

ایران تا حدی به امنیت و آرامش برادران و خواهران خود در افغانستان حساس است که پس از حمله وحشیانه به کنسولگری ایران در مزار شریف در سال ۱۳۷۷ و کشتار دیپلماتها و خبرنگاران ایرانی به دست نیروهای طالبان با تحریک برخی سرویس های اطلاعاتی؛ فرماندهی معظم کل قوا برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به غیرنظامیان و مردم در افغانستان، مصوبه حمله به متجاوزان در افغانستان را لغو کرد. علاوه بر دیپلماتهای ایرانی، طالبان پس از تسخیر شهر مزار شریف چندین هزار نفر از اهالی این شهر را نیز قتل عام کرد.

وی یک بار می گوید که “مشهد قریه ای از هرات است” و بار دیگر می گوید که “ایران برای دریافت حق آبه اش از رود هیرمند باید نفت بدهد”! و اظهارات دیگر…

حتی اگر نبود ریشه های مشترکِ خونی بین مردمِ ایران و افغان؛ جناب اشرف غنی نباید مساعدتهای همیشگی ایران به برادران خود در افغانستان را از یاد ببرد؛ از کمک منحصربه فردِ ایران به افغانستان در دوره تجاوز شوروی سابق به این کشور تا کمک به مبارزه با داعش و طالبان.

ایران تا حدی دوستدارِ هم ریشه های خود در افغانستان است که در ۴۰ سال اخیر میزبان میلیونها مهاجر افغان بوده و نیازمندی های بسیاری از آنها را در کنار شهروندان خود تامین کرده است؛ به گونه ای که فرقی بین ایرانی و افغان در دسترسی به یارانه های دولتی در کالاهای اساسی و همچنین حق آموزش آن هم به دستور عالی ترین مقام ایران، مقام معظم رهبری، وجود ندارد.

در این شرایط از جناب غنی باید پرسید براساس کدام منافع و مصلحت هر از چند گاهی با بهانه های واهی به برادران تان در ایران می تازید!؟ آیا این حمله ها همسو با منافع ملی مردم افغانستان است!؟

اشرف غنی در حالی مشهد را قَریه ای (روستا) از هرات می نامد که اگر نبود پشتیبانی های ایران از افغانستان؛ همسایگانش همچون پاکستان تاکنون این کشور را تجزیه کرده بودند.

نمی دانید که حفظ تمامیت ارضی افغانستان تا حد زیادی مدیون وجود برادرِ قدرتمندی به نام ایران در کنارش بوده وگرنه در چند دهه اخیر همسایگانی همچون پاکستان که فریادِ دردتان از آنها بلند است با همراهی کشورهای خارج از منطقه همچون سعودی و آمریکا، افغانستان را تجزیه کرده بودند!؟

جناب غنی لطفا لحظه ای منافع کوتاه مدت حزبی و گروهی، فشارهای خارجی و برخی لجاجت های قومی را کنار بگذارید و به منافع افغانستان و مردمِ تان بیاندیشید.

افغانها بعد از جدایی از ایران، هیچ دوست و حامی ای غیر از ایران نداشته اند و با توجه به ژئوپلوتیک منطقه، دوست و حامیِ بهتری نخواهند یافت. پس چنگ بر صورت مردم و عزیزان خود نکشید.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=14865
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما