• کد خبر: ۱۵۵۰۳
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۸ - : ۱۱:۵۰

۳۵ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های «فملی» اضافه شد

ارزش برجای ذخیره اکتشاف‌شده جدید شرکت مس به لحاظ ریالی نشان می‌دهد که بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های شرکت ملی مس اضافه شده است.

به گزارش اقتصاد سالم؛ دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام این خبر به تشریح عملکرد این شرکت پرداخت و گفت: ذخیره شرکت مس در سال گذشته از ۸ میلیارد تن عبور کرد که افتخار بزرگی برای بخش معدن است. البته در سال ۱۳۹۸ نیز ما موفق به اضافه کردن ۵۲۳ میلیون تن ذخیره جدید شدیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت مس در سال جهش تولید موفق به کسب رکوردهای مختلفی در حوزه تولید، فروش و… شد، گفت: به‌عنوان یک کارشناس نه مدیرعامل، عملکرد شرکت ملی مس «فملی» در سال ۱۳۹۹ را مثبت ارزیابی می‌کنم.
سعدمحمدی افزود: شرکت ملی مس سال گذشته در حوزه اکتشاف توانست ۱۰۱ هزار متر حفاری عمومی برای شناخت پتانسیل‌های جدید در کشور انجام دهد. نتیجه این اکتشافات، یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار ۰.۵ درصد است.
مدیرعامل شرکت مس اظهار داشت: ذخایر کشور ما در دنیا پیش از این اکتشاف ۳۶.۵ میلیون تن بود که امروز با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ و ۹۹ به میزان ۷.۵ میلیون تن به این ذخایر اضافه شده و به بیش از ۴۰ میلیون تن مس خالص رسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته برای ۱۴۰۰، رتبه ایران در جهان ارتقا یافته و در جایگاه ششم دنیا قرار گیرد.
سعدمحمدی همچنین گفت: در بخش تولید در سال گذشته شرکت مس موفق به ثبت رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس شد. این رکورد برای اولین در تاریخ شرکت مس به ثبت رسید. درواقع این رکورد با ۱۲ درصد رشد نسبت به رکورد قبلی در سال ۹۸ به ثبت رسید.
وی اضافه کرد: در تولید آند نیز با ۱۶.۸ درصد رشد رکورد جدیدی نسبت به سال ۱۳۹۸ به ثبت رساندیم. ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تن آند تولید شد که اتفاق مهمی بود.
به گفته سعد محمدی، بیش از ۱۸۴ میلیون تن عملیات معدنی در شرکت مس انجام شد که رقم بی‌نظیری است. در تولید کنسانتره نیز با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن موفق به ثبت رکورد شدیم. این رقم در سال ۹۸ به میزان یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن بود.
مدیرعامل «فملی» ادامه داد: با توجه به اینکه در روز گذشته فروش ۷ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومانی مس را در اسفندماه به ثبت رساندیم، این موضوع بیانگر فروش ۴۱ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان فروش سال ۹۹ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی بیش از ۹۰ درصد همراه بوده است.
وی درباره عوامل اثرگذار بر رشد فروش افزود: ما در سال ۱۳۹۹ موفق به فروش ۲۷۲ هزار و ۴۰۰ تن کاتد شده‌ایم که این رکورد در طول تاریخ شرکت مس بی‌نظیر است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۴۸ هزار تن بود. در نتیجه قسمتی از افزایش فروش مربوط به عملکرد شرکت مس است. البته بخشی دیگر از این رشد مربوط به افزایش نرخ ارز است.
سعدمحمدی بیان کرد: در سال گذشته در بورس ۲۰۲ هزار تن مس عرضه شد و فروش انجام‌شده بر روی تابلو ۱۵۰ هزار تن بود. یعنی عرضه به میزانی بود که هیچ‌گونه رقابتی برای مشتریان ایجاد نشود. درواقع فضا برای جلوگیری از افزایش قیمت را کنترل کردیم. افزایش قیمت تنها ناشی از رشد جهانی مس بود.
وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ محور اقدامات را بر روی توسعه‌ها متمرکز کرده‌ایم و ۳ طرح بسیار مهم در سال جاری افتتاح خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با اشاره به این طرح‌ها افزود: معدن و کارخانه کنسانتره دره آلو، معدن و کارخانه کنسانتره دره زار و کارخانه فلوتاسیون حاصل از سرباره‌های سرچشمه ۳ طرح مهمی هستند که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.
سعد محمدی اظهار کرد: با افتتاح این طرح‌ها بیش از ۴۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره شرکت ملی مس اضافه خواهد شد. معنای راه‌اندازی این ۳ کارخانه، اضافه شدن حداقل ۸۰۰ میلیون دلار به درآمدهای شرکت است. این موضوع تأثیر به سزایی در کسب درآمد، تأمین سود و تأمین سرمایه لازم برای توسعه‌های دیگر خواهد داشت.
وی ادامه داد: در قالب ۲۹ پروژه، ۲.۴ میلیارد یورو به همراه ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح تعریف کرده‌ایم. ظرفیت فعلی کارخانه‌های کنسانتره شرکت مس به میزان یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این رقم در ۴ سال آینده به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد.
سعدمحمدی اضافه کرد: با ظرفیت جدید ذوب پالایش در سونگون که ۶ اردیبهشت پاکت‌های آن گشوده و تکلیف قیمت‌ها مشخص می‌شود و ظرفیت‌های ایجادشده در سرچشمه و خاتون‌آباد، امیدوار هستیم ظرفیت تولید کاتد در کشور به ۶۰۰ هزار تن ارتقا یابد که ۵۵۰ هزار تن حاصل از ذوب است.
وی ابراز امیدواری کرد با چنین طرح‌هایی جایگاه خود را از وضعیت فعلی که حدود ۲ میلیارد دلار ارزش درآمدی شرکت است در ۴ سال آینده به ۴.۵ میلیارد دلار برسانیم.
وی افزود: این اتفاق باعث می‌شود ما جزو ۱۰ شرکت برتر جهان در تولید مس قرار بگیریم. رتبه شرکت ملی مس در پایان سال ۱۳۹۸، سومین شرکت بورسی کشور بود، این رقم در پایان سال گذشته به جایگاه دوم رسید. امیدواریم تا پایان سال جاری و راه‌اندازی کارخانه‌های جدید به رتبه اول شرکت‌های بورسی دست پیدا کنیم.
سعدمحمدی بیان کرد: میزان بازدهی سهم شرکت مس در سال گذشته، ۲۸۲ درصد بود، یعنی رتبه اول در بازدهی سهام را در میان شرکت‌های دیگر داشتیم.
مدیر عامل شرکت مس گفت: امیدوار هستیم با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و خرید تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید، خرید دستگاه‌های حفاری جدید (۱۵ دستگاه)، استفاده از نرم‌افزارهای روز اکتشافات معدنی و همچنین سیستم ابر الکترونیکی (برای ارزیابی ذخایر و پتانسیل‌های جدید) استان‌های جدیدی ازجمله آذربایجان غربی، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اردبیل در جرگه معدنی تولیدات معدنی مس قرار می‌گیرند.
وی با بیان این‌که که در فضای بین‌المللی امروز، حدود ۳۹ درصد از انرژی دنیا از نفت و ۱۹ درصد از الکتریسیته تأمین می‌شود بیان کرد: برنامه‌ریزی دنیا برای ۳۰ سال آینده به‌صورتی است که میزان انرژی در سال ۲۰۵۰، ۱۳ درصد از نفت و ۴۹ درصد از الکتریسیته خواهد بود. مهم‌ترین عنصر در ایجاد این زمینه در ۳۰ سال آینده، عنصر مس است. نکته مهم دیگر آن است که در ۱۰ سال آینده ۳۵ درصد خودروها برقی خواهد شد. با توجه به اینکه خودروهای فعلی تقریباً چهار کیلوگرم مصرف مس دارند و هر خودرو برقی به ۸۹ کیلوگرم مس احتیاج خواهد داشت، بازار مناسبی را می‌توان تعریف کرد.
وی همچنین با اشاره به سرانه مصرف فلز سرخ در جهان اظهار کرد: میزان سرانه مس ۳.۲ کیلوگرم است. با توجه به افزایش جمعیت جهان طی ۲۰ سال آینده ما به پنج میلیارد تن مس احتیاج خواهیم داشت. درنتیجه عنصر مس به‌عنوان یک عنصر استراتژیک سرمایه‌گذاری در دنیا مطرح است. شرکت مس نیز همسو با این نگاه بین‌المللی، تعریف سرمایه‌گذاری را به لحاظ عملیاتی تدوین کرده است و با توجه به کیفیت بسیار خوب مس ایران باید بتوانیم شرایط ایجاد یک بنگاه بزرگ را به لحاظ اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم.

ورزش مس در اوج
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با اشاره به فعالیت‌های ورزشی این شرکت گفت: قهرمانی لیگ یک از اتفاقات مهم بود و مس رفسنجان به لیگ برتر ورود پیدا کرد. همچنین امسال با توجه به هزینه‌های درستی که انجام شده تیم رفسنجان در نیمه اول جدول لیگ قرار دارد. سال گذشته نیز نایب قهرمان لیگ برتر دوچرخه‌سواری، قهرمان برتر لیگ کاراته، صعود به لیگ برتر والیبال بانوان، صعود به لیگ برتر والیبال آقایان، نایب قهرمان لیگ برتر تیراندازی بانوان را کسب کردیم.

موفق در مسئولیت اجتماعی
سعدمحمدی همچنین با اشاره به مسوولیت‌های اجتماعی بیان کرد: در زمان شیوع کرونا بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان هزینه صرف کرده‌ایم و یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی در شهر رفسنجان با تمام امکانات پزشکی احداث شد. همچنین خرید اکسیژن برای بیماران انجام شد. در شهربابک ۴۰ تختخواب را تجهیز کردیم.
مدیرعامل مس ادامه داد: همچنین به دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان و آذربایجان شرقی کمک‌های خوبی صورت گرفت. در سطح کشور نیز برای تجهیزات مورد نیاز هزینه‌هایی صرف شد. درواقع در حد امکان تلاش ما بر این بود که کنار مردم باشیم و بتوانیم شرایط بهتری را برای درمان فراهم کنیم.
وی گفت: اردوهای جهادی نیز برگزار شد و بیش از ۱۲ هزار نفر را در اردوهای جهادی راهی مناطق محروم کردیم که در هر گروه ۲۵ پزشک متخصص حضور داشت تا مردم را به‌صورت رایگان معالجه کنند.
سعدمحمدی اضافه کرد: بیش از ۶۶ چمن مصنوعی در روستاها احداث شده و از ۱۹ سالن ورزشی بهره‌برداری صورت گرفت. سعی ما بر آن بوده تا در کنار مردم مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهیم.
وی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: در این بخش اتفاقات مهمی شکل گرفت و بحث دامداری، کارآفرینی، احداث مزرعه گل و… را در دستور کار داشتیم و همچنان ادامه خواهیم داد. همچنین یک مرکز نوآوری در رفسنجان ایجاد کردیم که تمام افرادی که ایده‌های جدید برای سرمایه‌گذاری دارند را تحت پوشش قرار دهیم. پیش از سال جدید نیز به ۸ طرح برتر امکانات ارائه شد تا بتوانند سرمایه‌گذاری کرده و ایده‌ها را تبدیل به ثروت‌آفرینی کنند.

آماده جذب نخبگان هستیم
سعد محمدی همچنین از آمادگی شرکت مس برای همکاری و به‌کارگیری نخبگان کشور خبر داد و افزود: در حوزه جذب نیرو هم در سال گذشته آزمونی برگزار شد و هم در سال جدید نیز در استان کرمان و آذربایجان آزمون برای جذب نیروهای جدید برگزار می‌شود.
سعدمحمدی تصریح کرد: در سال گذشته موفق به کسب رتبه A+ ارزیابی مالی شرکت شدیم. به‌طورکلی در ابعاد مختلف شرکت مس توانسته مسیر درستی را طی کند. امیدوار هستیم با تلاش همکاران از تکنیک‌های جدید استفاده کرده و به رتبه‌های مورد نظر دست پیدا کرده و وظیفه خود را در بخش معدن به درستی انجام دهد.

 

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=15503
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما