• کد خبر: ۱۷۲۵۶
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۳ - : ۱۹:۵۹

“ایرنا” را نجات دهید

جمعی از خبرنگاران و کارکنان سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نامه ای سرگشاده به وزیر ارشاد نوشتند.

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، در این نامه آمده است:

جناب آقای صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات؛
احتراما؛ سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تنها رسانه رسمی دولتی طی سال های اخیر متعاقب رخوت مدیریتی که در سطح کلان بر دولت مستقر سایه انداخته از شیوه مدیریتی آزمون و خطا مصون نمانده و مبتلابه سوء مدیریت های متوالی شده که پیامد آن افزایش ضریب خطا در فعالیت رسانه ای و خدشه به اعتبار حرفه ای این سازمان بوده است.
به نحوی که تکرار ظاهرا اشتباهات حرفه ای شائبه برنامه سازماندهی شده و تبدیل این رسانه نظام به تریبون جناحی طیف خاصی را توسط عناصر غیر ایرنایی با صبغه فعالیت های حزبی که در دوره مدیریت سید ضیاء هاشمی وارد ایرنا شده اند و مع الاسف از رده خبرنگاری تا مدیران میانی سازمان را در اختیار گرفتند، در اذهان متبادر می سازد.
انتشار خبر جعلی در مورد تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۰ و ادعای دستکاری آن در مجلس شورای اسلامی و جابجایی هزاران میلیارد تومان به نفع برخی
نهادهای انقلابی همانند سازمان بسیج ، نیروی انتظامی، سازمان صدا و سیما و… آخرین نمونه سیاسی کاری دردسر ساز عوامل ذینفوذ و معلوم الحال در این رسانه رسمی نظام است که ایرنا ناچار به صدور اطلاعیه عذرخواهی بابت نشر خبر جعلی و دروغ شد.
گر چه در سال های اخیر مکاتبات و رایزنی هایی از سوی کارکنان و خبرنگاران دلسوز قدیمی و مجرب اما به حاشیه رفته درون سازمانی به مقامات ذیربط در دولت بخصوص وزارت ارشاد انجام شده و از اوضاع نابسامانی که بر ایرنا می رود ، هشدار داده و آنچه شرط بلاغ بود گفته شد اما تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.
با کمال تاسف و تاثر ایرنا هنوز از رسوایی چند روز پیش خبر جعلی و دروغین دستکاری لایحه بودجه ۱۴۰۰ که دستاویز رسانه های فارسی زبان خارج کشور علیه نظام شد رهایی پیدا نکرد که بار دیگر برغم اطلاع رسانی رسمی و آگاهی مدیران ایرنا از سخنرانی بسیار مهم مقام معظم رهبری مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۲ در این برهه حساس تاریخی در اقدامی قابل تامل نسبت به پوشش و انتشار فوری و بهنگام بیانات معظم له تعلل ورزیده و اگر نپذیریم تعلل عامدانه یا دست های جریان احتمالا نفوذی در کار بوده اما قصور و بی کفایتی مدیران خبر ایرنا بویژه مدیریت مربوطه اخبار داخلی و معاونت خبر در عدم انتشار بموقع این رویداد مهم خبری کاملا پیداست.
این ضعف و کوتاهی در امر اطلاع رسانی و وظیفه ذاتی ایرنا زمانی بیشتر مشهود شد که تمامی رسانه ها و خبرگزاری های داخلی و خارجی در حالی که بیانات مقام معظم رهبری را در سریعترین زمان ممکن پوشش داده بودند خبرگزاری رسمی دولت ساعت ها تنها به انتشار خبری با عنوان “رهبر انقلاب اسلامی سخنرانی کردند ” بسنده کرده که همین موضوع موجب استهزا این سازمان خبری رسمی در فضای مجازی با جملاتی” در خبرگزاری دولت چه خبر است”، “اوضاع اسف بار خبرگزاری با سابقه در اواخر دولت روحانی”، “خبرگزاری دولت در شوک”، “پس از دو ساعت هنوز بیانات رهبری بدست ایرنا نرسید” شده و بیش از پیش بی مبالاتی مسوولان قدیمی ترین رسانه رسمی کشور را در این دوره فترت مدیریتی ایرنا آشکار کرده است.
انچه که در شرایط کنونی کارکنان با سابقه و خبرنگاران حرفه ای این سازمان خبری را برای ارسال نامه سرگشاده به آن مقام عالی وا داشته است بخصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دور سیزدهم ضمن اعلام برائت از نگاه حزبی و سیاسی مدیریت عالی و معاونت خبر سازمان به نفع کاندیدای احتمالی دولتی و منویات جناح خاصی در انتخابات، تمامی مساعی خود را برای بازگرداندن اعتبار رسانه ای ایرنا و پیشگیری از سوء استفاده عده ای خبرنگاران سفارشی و مدیران حزبی که موجبات وهن و بی اعتباری حرفه ای خبرگزاری جمهوری اسلامی را به دنبال داشته باشد، مصروف می دارند.
لذا ما امضاء کنندگان این نامه سرگشاده از مقام عالی وزارت درخواست داریم به منظور حفظ قداست رسالت رسانه ای ایرنا که دستخوش بازی های حزبی و تریبون انحصاری طیف سیاسی طرفدار دولت مستقر نشود و نیز کارکنان و ظرفیت رسانه ای آن وجه المصالحه ای در تضعیف سایر ارکان ، نهادها ، سازمان ها و دستگاه های انقلابی نظام جمهوری اسلامی قرار نگیرد، خواهان صدور دستور فوری رسیدگی وضعیت کنونی قدیمی ترین سازمان خبری کشور هستیم که در چنبره سوء مدیریت و بی کفایتی مدیران گرفتار آمده است.
با تشکر – جمعی از خبرنگاران و کارکنان سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی.
امضاها محفوظ.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=17256
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. مهدی گفت:

    لطف یک سری به داخل ایرنا بزنید و ببینید چه خبر است از وضع قراردادها . هر مدیر عاملی که آمده کلی دوست و آشنای خود را آورده و ایرنا پر شده از کارکنانی که وابسته به اقوام خود هستند و میلیونها تومان صرف حقوق این ها می شود و کلی نیروی قدیمی از قراردادی و کارمحصولی و رابط خبر هستند که صادقانه چندین سال است که کار می کنند و تنها با حداقل حقوق مشغول فعالیت هستند این در حالیست که خانم و آقایی که هنوز یکسال نشده که به ایرنا با پارتی بازی نیامده پیمانی یا قراردادی محکم می شود .

  2. شهریور گفت:

    عزل و نصب های گسترده انتخاباتی در ایرنا

    مدیریت عالی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در فاصله حدود چهل و پنج روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دست به عزل و نصب های گسترده روسای نمایندگی های داخلی ایرنا با هدف انتخاباتی زد.
    این تغییرات قابل تامل در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفته می شود برای تامین نظرات مردان قدرتمند سایه در دولت و نیز بنا به توصیه برخی چهره های شاخص جبهه اصلاحات با هدف همراهی با کاندیدای این جبهه در انتخابات سیزدهم انجام گرفت.
    بر پایه گزارش های دریافتی بیشتر این عزل و نصب ها در استان های مهم کشور که وزن سیاسی قابل ملاحظه و نیز شمار جمعیتی بالایی دارند انجام گرفته است.

دیدگاه شما