• کد خبر: ۱۷۶۴۹
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۹ - : ۱۳:۳۵
یک شاهدِ میدانی بیان کرد:

پشتِ پردهِ خودکشیِ چند کادر درمان

خودکشی چندتن از کادر درمان به ویژه ۳ دستیار پزشکی (رزیدنت) در روزهای اخیر خبرساز شد. در این رابطه برخی شایعات مبتنی بر افسردگی ناشی از فشار کار و مصرف مواد مخدر به عنوان دلایل خودکشی کادر درمان در چند روز اخیر بود.

در این رابطه «حسنا طاهری» پرستار یکی از بیمارستان های مشهد درباره دلایل خودکشی کادر درمان به پایگاه خبری «اقتصاد سالم» می‌گوید: خودکشی رزیدنت ها و پرستار ها پدیده تازه ای نیست. من در طول سالهای خدمت در بیمارستان های مختلف و حتی در زمان دانشجویی شاهد این پدیده بوده ام.

وی ادامه می دهد: از نظر من به عنوان کسی که بیش از ۱۵ سال در کادر درمان خدمت کرده، نابرابری فاحش در نظام سلامت که محصولِ “پزشک سالاری” در سیستم پزشکی و درمان است، دلیل عمده این خودکشی هاست. این نابرابری وجوه مختلفِ مالی و غیره دارد.

این پرستار خاطرنشان می کند: به عنوان مثال رزیدنت ها تحت شدیدترین فشارهای کاری هستند، شیفت های طولانیِ گاه ۴۸ ساعته بدون حتی یک ساعت استراحت، یکی از دشواری های کار آنهاست. این فشار کاری از آن روست که رزیدنت تقریبا تمام وظایف پزشک را در شیفت های متعدد انجام می دهد در حالیکه پول این خدمات از جراحی گرفته تا بخیه و غیره به جیب پزشکی می رود که در حال خواب و استراحت در منزل یا بیمارستان است.

عکس تزئینی است

وی می گوید: تصور کنید یک دستیار پزشک، ۷ سال پزشکی عمومی خوانده و ۴ سال تخصص. یعنی ۱۱ سال کار علمی و فکریِ سخت و طاقت فرسا. پس از اتمام این دوره اما اگر پدر و مادر پولداری نداشته باشد، از داشتن امکانات زندگی و رفاه نسبی محروم است. یعنی نه پولی دارد و نه احترامی در سیستم درمان و پزشکی. بخشی از این نابرابری به عدم تعرفه گذاری در سیستم بهداشت و درمان برمی گردد به این معنی که پرستار و دستیار پزشک متناسب با زحمتی که می کشند، حقوق دریافت نمی کنند.

این پرستار ادامه می دهد: اما اگر تعرفه گذاری اعمال می شد، پول بخیه و جراحی و کارهای دیگری که رزیدنت انجام می دهد به خود او تعلق می گرفت. یا پرستاری که کارهای متعدد درمانی در شیفت کاری اش انجام می دهد، متناسب با تعداد و حجم کاری اش حقوق دریافت می کرد.

او می گوید: به تمام مشکلات و نابرابری هایی که کارد درمان متحمل می شود، فشار روحی و جسمی شیوع کرونا و گذار از ۴ موج سهمگین بیماری را نیز اضافه کنید. این فشارهای منجر به افسردگی هر بار به بهانه‌های مختلفی همچون قراردادهای ۸۹ روزه، عدم پرداخت مطالبات حداقلی، کار کردن در شیفت‌های پیاپی، دوری از خانواده و فرزند، کمبود شدید نیرو، هجوم مردم به بیمارستان‌ها، مرگ بیماران، ضرب و شتم کادر درمان و… تشدید می شود.

پرستاران می گویند با “پزشک سالاری” روبرو هستیم

حسنا طاهری در خصوص شایعه مرگ و خودکشی کادر درمان به دلیل مصرف مواد مخدر نیز گفت: منظور از مواد مخدر منجر به مرگِ کادر درمان، مصرف شیشه و هروئین نیست! گاهی فشار کاری بالا و شیفت های طولانی باعث می شود که پرستار یا دستیار پزشک برای اینکه بتواند ساعت های متعددی بیدار بماند و کار کند، ریتالین یا انواع زلپیدم ها را مصرف کند. بعضی از زلپیدم هایی که اخیرا وارد بازار شده اند، اثرات مرگباری بر مصرف کننده دارند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=17649
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما