• کد خبر: ۱۸۰۵۷
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۵ - : ۱۳:۵۷

مثل بنی صدر

می‌گویند در مثل مناقشه نیست، در این مطلب نمی‌خواهم دکتر علی لاریجانی را از همه ابعاد با بنی‌صدر – اولین رئیس جمهور منتخب – مقایسه کنم.

به گزارش اقتصاد سالم؛منظورم در این یادداشت فقط همین چیزی است که به آن اشاره می‌کنم. اگر موارد دیگری یافت شد کوتاهی نخواهم کرد.
علی لاریجانی هنگام ثبت‌نام گفته که؛ قبلا بنا نداشتم در انتخابات نامزد شوم اما پس از بیانات روز سه‌شنبه رهبر انقلاب تصمیم گرفتم نام‌نویسی کنم!
این جمله من را دقیقا به یاد سخن ابوالحسن بنی‌صدر در سال ۱۳۵۸ انداخت که پس از امروز و فردا کردن‌ها برای ثبت‌نام به دیدار امام راحل رضوان‌الله تعالی علیه رفت. وقتی از دیدار امام برگشت خبرنگاران از او پرسیدند آقای بنی‌صدر بالاخره تصمیمتان چه شد؟ وی گفت؛ الان تصمیم گرفتم برای انتخابات ثبت‌نام کنم. او این گونه عمل کرد تا مردم تصور کنند پس از دیدار با امام خمینی و مثلأ درخواست امام از او تصمیم به ثبت‌نام گرفته است.
مسلما عده‌ای از مردم نیز در آن موقع همین برداشت را کردند و به عشق امام‌خمینی به بنی‌صدر رای دادند.
جناب لاریجانی تصور کرده مردم ما همان مردم ۱۳۵۸ هستند که رجال سیاسی خود را به درستی نمی‌شناختند.
اولا؛ چه کسی باور می‌کند که آقای لاریجانی اصلأ برنامه‌ای برای ثبت‌نام نداشته و سخنان مقام معظم رهبری او را مکلف ساخته است که پا به میدان انتخابات ریاست جمهوری بگذارد. مردم به این مقدار از درک سیاسی رسیده‌اند که این حرف‌ها آن‌ها را خام ‌نکند.
ثانیا؛ رهنمودهای مقام معظم رهبری عام است و هیچ فردی را نمی‌توان اختصاصا نام برد که معظم له هنگام سخنرانی با کنایه از او سخن گفته باشد. اگر کسی چنین تحلیلی داشته باشد دست به تحریف سخنان و دیدگاه‌های رهبری معظم انقلاب زده است!
آنچه مهم است این است که مردم باید بدانند کدام کاندیدا بهتر می‌تواند خواسته‌ها و سیاست‌گذاری‌های رهبری را عملیاتی کند.
گویا اتاق جنگ روانی جناب لاریجانی همه چیز را آمده کرده و وی برای دستیابی به قدرت از هر شیوه‌ای می‌خواهد بهره بگیرد.
اصطلاح «پادگان» و «دادگاه» برای مصرف انتخاباتی دقیقا یک شیوه پوپولیستی است که جناب لاریجانی در اولین فاز جنگ روانی از آن استفاده کردنه است. این در حالی است که هیچ قانونی نمی‌تواند افرادی را که دارای چنین سابقه‌ای هستند از حضور در رقابت انتخاباتی منع کند. ضمن اینکه جناب لاریجانی خود نیز سابقه پادگانی ۱۰ ساله در پرونده کاری‌اش دارد.
جالب‌تر اینکه آقای لاریجانی می‌گوید؛ دولت من با دولت روحانی هیچ ارتباطی ندارد.
اولا؛ این سخن نیز هیچ درجه‌ای از اعتبار ندارد و به گزافه بیش‌تر شباهت دارد تا سخن یک سیاستمداری که خود را کاندیدای رئیس جمهوری کرده است.
ثانیا؛ آش چقدر شور شده است که لاریجانی که خود یکی از حامیان سرسخت روحانی بوده الان ابا دارد که به این پیوند اعتراف کند.
جالب این است که لاریجانی از وضع موجود انتقاد کرده و می‌گوید؛ عده‌ای اداره کشور را از مسیر حکومت و عقل خارج کرده‌اند و برخی با سوار شدن بر موج احساسات هزینه گزافی برای زندگی مردم ایجاد کردند.
آقای لاریجانی باید پاسخ دهد وضع کنونی محصول همان دولتی است که وی در جایگاه رئیس مجلس از آن حمایت کرد و نتیجه عملکرد مجلسی است که در حمایت از سیاست‌های دولت روحانی برجام نافرجام را در ۲۰ دقیقه تصویب که نه تحمیل نمود.
لاریجانی در بخشی از سخنان خود گفته است؛ ساده‌لوحی است که فکر کنیم با اقدامات نمایشی پوپولیستی، کلید جادویی و یا سوپرمن بازی به راه‌حل برسیم.
به عقیده من جناب لاریجانی زیباترین سخن را در همین کلام کوتاه در معرفی خود گفته است.

 

نصرالله شفیعی

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=18057
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما