• کد خبر: ۲۰۰۲۳
  • ۱۴۰۰-۰۳-۲۴ - : ۱۵:۰۳

هشدار شنا ممنوع را را جدی بگیرید

همه ساله با شروع فصل گرما شاهد حضور گردشگران در حاشیه رودخانه‌ها، دریاچه سدها و کانال های آبیاری و زهکشی برای شنا و گذران اوقات فراغت هستیم؛ بی توجهی به تابلوهای شنا ممنوع در این مناطق حوادث تلخی را رقم می زند تا جایی که طی سه ماهه نخست امسال ۱۵ نفر در رودخانه‌ها و تاسیسات آبی استان تهران غرق شدند.

به گزارش اقتصاد سالم؛عواملی مانند شرایط رسوبی کف دریاچه سدها، وجود ریشه و شاخه درختان و عدم دید کافی و امکان برخورد با اجسام سفت و نوک تیز، تأسیسات آبی همچون دریاچه سدها را به محل نامناسبی برای شنا تبدیل می سازد، برخی از سازه های آبی در زیر آب تعبیه شده اند که در مجاورت آنها مکش آب به شدت افزایش می یابد، بنابراین شنا در این تاسیسات آبی باعث می شود که افراد به زیر آب کشیده شده و در نتیجه غرق شوند.

علاوه بر این تغییرات دمایی در لایه های مختلف آب بسیار شدید و خطرناک بوده، نوع طراحی کانال های آبیاری کشاورزی با استخر و مکان های تفریحی کاملا متفاوت است، به طوری که حجم آب زیادی با دبی متغیر در کانال ها جریان دارد و این کانال ها بسیار عمیق و شدت جریان آب در آن ها زیاد است که حتی برای شناگران ماهر نیز خطرناک است.

محمد شهریاری-  مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای تهران در این باره  گفت: در سال گذشته همین زمان تعداد میزان غرق شدگان در رودخانه ها، کانالهای زهکشی و آبیاری و دریاچه سدها ۶ نفر بوده اما اکنون شاهد فوت ۱۵ نفر از هموطنانمان هستیم که این رشد آمار حوادث طی مدت کوتاه سه ماهه، بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه بارگذاری جمعیتی و توسعه شهرها در کنار شبکه های آبیاری و زهکشی و همچنین عدم توجه برخی شهروندان به هشدارها و توصیه مسئولان باعث افزایش آمار غرق شدگان در شبکه های مذکور است، گفت: نکته قابل توجه این است که به طور کلی بیشترین درصد غرق شدگی ها مربوط به شبکه های آبیاری و زهکشی است.

مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه همه ساله قبل از شروع فصل گرما، اقدامات خوبی توسط این شرکت در زمینه  پیشگیری از بروز حوادث در تاسیسات آبی صورت میگیرد، گفت: اطلاع‌رسانی ممنوعیت شنا در دریاچه سدها، رودخانه ها و کانالهای آبیاری و زهکشی، بازسازی و تجدید نصب علائم هشدار دهنده، شناسایی نقاط حادثه خیز و نصب نرده، تهیه کلیپ های مرتبط با خطرات شنا در تاسیسات آبی، مصاحبه با صدا و سیما و خبرگزاریها و همچنین درج آگهی ممنوعیت شنا در روزنامه های محلی از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز شرکت آب منطقه ای تهران طی مکاتبه ای با کلیه شهرداری های شهرهای استان تهران و کرج مبادله تفاهمنامه به جهت سرپوشیده کردن کانال ها در محدوده های شهری و مراکز جمعیتی را اعلام کرده است که در صورت عملیاتی شدن آن، اقدام بسیار مؤثری در کاهش تلفات و آمار غرق شدگی در کانال‌های کشاورزی خواهد بود.

شهریاری با بیان اینکه آگاهی و توجه جدی هرچه بیشتر شهروندان به تذکرات همکاران حفاظت فیزیکی، بنرها و علائم هشدار دهنده نصب شده در مناطق شنا ممنوع نظیر رودخانه‌ها و دریاچه سدها می‌تواند باعث کاهش چشمگیر آمار حوادث دلخراش و جبران ناپذیرشود، اظهار کرد: وجود رسوبات، جریان‌های زیرسطحی، عمق زیاد و اختلاف دمای لایه های مختلف آب، اشباع و لغزشی بودن حاشیه دریاچه سدها و رودخانه‌ها و شیب تند دیواره کانال‌های آبیاری، این محلها را به مکانی بسیار خطرناک حتی برای شناگران ماهر تبدیل کرده لذا لازم است که شهروندان به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی این اماکن را برای شنا انتخاب نکنند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=20023
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما