• کد خبر: ۲۱۲۷۳
  • ۱۴۰۰-۰۴-۱۵ - : ۱۱:۲۸
نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان تهران:

۷۰درصد موانع صنعت قطعه سازی مربوط به تحریم های داخلی است

نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران گفت: در حال حاضر در حدود ۷۰ درصد موانع موجود به تحریم های داخلی و ۳۰ درصد به تحریم های خارجی مرتبط است چرا عدم قطعیت ها، امکان برنامه ریزی کیفی و کمی را از ما می گیرد.

به گزارش اقتصاد سالم؛امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران در خصوص دلیل عدم موفقیت قطعه سازان در زمینه تولید قطعات الکترونیک و های تک گفت: هم اکنون تولید قطعات الکترونیکی و های تک در دنیا تنها توسط چند تولیدکننده محدود انجام می شود اما این نمونه با وجود واردات در گمرکات کشور باقی می مانند و در این شرایط قطعه سازان قادر به خارج کردن نمونه های خارجی و یا طراحی و تولید آن ها نیستند.
وی افزود: در حال حاضر به دلایلی برخی قطعات در ایران تولید نمی شود اما اگر می خواهیم صنعت خودرو و قطعه پیشرفت کند باید تمام عوامل دخیل در تولید کمک کنند تا موفق شویم.
جلالی ادامه داد: با شیوع کرونا و بحران آی سی در جهان با بحران توقف و کاهش تولید خودرو مواجه شدیم، چرا که نیاز مبرم جهانی به وسایل ارتباط جمعی با هدف آموزش مجازی، سفارشات برای تولید تبلت و موبایل افزایش یافت. بنابراین سفارش های مربوط به سایر صنایع از جمله خودرو در اولویت بعدی قرار گرفت و باعث شد تامین قطعات با کمبود و همچنین ۹ برابر قیمت واقعی انجام شود.
نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران در ادامه با تاکید بر این که قطعه سازان در شرایط فعلی با ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند، گفت: در حال حاضر در حدود ۷۰ درصد موانع موجود به تحریم های داخلی و ۳۰ درصد به تحریم های خارجی مرتبط است چرا عدم قطعیت ها، امکان برنامه ریزی کیفی و کمی را از ما می گیرد.
جلالی با تاکید بر این که صنعت قطعه صنعت پیشرو و بالنده ای است، اظهار کرد: صنعت قطعه به دلیل پراکندگی جغرافیایی مناسب و سطح اشتغال بالا پیشروترین صنعت در ایران است و به حق می توان آن را پیشران صنعت در ایران دانست.
جلالی ادامه داد: به دلیل این اهمیت نخستین صنعتی که تحریم شد خودرو و فطعه بود تا لکوموتیو را متوقف کنند اما تحریم های داخلی هم اکنون بیشترین فشار را به این صنعت وارد کرده است.
وی در ادامه با بیان این که صنعت خودرو در ۱۰ سال گذشته تنها در یک سال موفق به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو شد، تصریح کرد: با این وجود میزان سودی تقسیمی بین سهامداران ۱۰ هزار تومان بود که نشان می دهد صنعت خودرو در زمان تولید دو میلیونی نیز سودآور نیست که این روند به ساختار مدیریت آن بر می گردد.
نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران گفت: این صنعت با ساختار فعلی باز هم صنعت موفقی نخواهد بود و نیازمند تغییر بزرگی در ساختار مدیریتی این صنعت هستیم. مرشد ما خودروسازان هستند و کیفیت و کمیت با نظر آن ها انجام می شود که با اصلاح ساختار می توان در صورت داشتن اقتصاد کلان موفق، داخلی سازی، توسعه محصول و رضایت مشتری را شاهد باشیم.
جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا داخلی سازی با تیراژ کنونی صنعت خودرو کشور توجیه پذیر است، گفت: داخلی سازی موضوع وسیعی است که می تواند شامل کپی کاری یا خلق قطعه شود، اگر خلق یا طراحی را یاد بگیریم، قسمت اعظم کار را انجام داده ایم و داخلی سازی توجیه پذیر است اما باید توجه داشته باشیم که در یک قرارداد دو طرفه در زمینه داخلی سازی، دو طرف خودروساز و قطعه ساز باید به این موضوع پایبند باشند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=21273
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما