• کد خبر: ۲۱۴۳۱
  • ۱۴۰۰-۰۴-۱۸ - : ۱۲:۴۷
/اختصاصی/

توطئه جدید آمریکا در افغانستان / ایران مقابله کند

شواهد و قرائن و بررسی و تحلیلِ رویدادهای چند ماهِ اخیر در افغانستان نشان از توطئه جدید و خطرناکِ آمریکا برای افغانستان و کل منطقه دارد که هوشیاری ایران و تمام بازیگران در صحنه سیاسی افغانستان را می طلبد.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد سالم، خروجِ سریعِ نظامیان آمریکایی از افغانستان برای همه تحلیلگران و کارشناسان مسائل منطقه، غیرمنتظره و عجیب بود.

این موضوع وقتی عجیب تر شد که خروجِ نیروهای آمریکایی با خیزش دوباره و پیشروی های سریع نیروهای طالبان در تسخیر شهرهای مختلف افغانستان، همراه شد.

خیلی از کارشناسان انتظار داشتند آمریکا پس از خیزش دوباره ی طالبان، در تصمیم خود برای خروج نیروهایش از افغانستان، حداقل در مقطعِ فعلی تجدیدنظر و به کمک دولتِ قانونی افغانستان که مورد حمایتِ جامعه ی بین المللی بوده و اتفاقا سَر سپرده و مطیعِ دستورات آمریکاست، بشتابد.

در این زمینه حتی اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، چندی پیش سراسیمه به آمریکا رفتند تا در دیدار با جو بایدن، از نیروهای نظامی آمریکا که تحت عنوانِ ائتلافِ بین المللیِ کمک به افغانستان؛ در این کشور حضور یافته بودند در مقابله با طالبان درخواست کمک کنند، اما دستِ خالی به کشورشان بازگشتند.

امروز اما رسانه ها نقل قولی از رییس جمهوری آمریکا منتشر کردند که حلقه ی مفقوده ی سیاست آمریکا در افغانستان را مشخص کرد.

امروز جو بایدن گفته است:” بعید است دولتی در افغانستان تشکیل شود که بتواند بر تمام این کشور، حکومت کند”.

رییس جمهور آمریکا با این جمله درواقع از سیاستِ آمریکا در افغانستان پرده برداشت که همان “تجزیه ی افغانستان” است.

وی همچنین چراغِ سبز را به بازیگران مختلف در صحنه سیاسی و نظامی افغانستان داده که “آمریکا موافق و به دنبال تجزیه ی افغانستان است و از این برنامه حمایت می کند”.

این توطئه در حالی ست که تجزیه افغانستان، موجبِ هرج و مرج و شکل گیریِ کانون های تروریستی از جمله حکومتِ داعش، در مناطقِ تجزیه شده ی افغانستان خواهد شد که این بار می توانند در مناطِقِ جدا شده و بی صاحبِ افغانستان؛ بدون هیچگونه مانع و نیروی مخالفی، اعلامِ خلافت و دولت اسلامی کنند.

آمریکا به دنبال تجزیه ی افغانستان و ایجاد مجمع الجزایر بی صاحب؛ برای شکل گیری کانون های تروریستی در همسایگی ایران است

این اتفاق بسیار مورد پسند و رضایتِ کشورهای ایران ستیز به ویژه اسرائیل، سعودی و آمریکا خواهد بود و به همان نسبت انرژی و توان نیروهای نظامی و امنیتی ما را مصروف خود کرده و امنیت ملی ما را تهدید خواهد کرد.

حال ایران در برابر این توطئه چه باید بکند!؟

ایران باید از یک سو با تمام طرف های درگیر در افغانستان وارد مذاکره شده و از سوی دیگر از مجاهدان افغان معروف به مجاهدان شمال که از قدیم از متحدان سنتی ما در افغانستان هستند، حمایت کند.

از یک سو باید میان گروه های مختلف میانجیگری و سعی کرد که صلح در افغانستان برقرار شود، اما از سوی دیگر به طرف های درگیر گوشزد کرد که ایران “هیچگونه ناامنی، هرج و مرج، بی قانونی و ایجاد زمینه برای شکل گیری هسته های تروریستی همچون داعش در افغانستان را تحمل نکرده و به سرعت و سهولت، لَکِّه های تروریستی را با موشک های نقطه زن مورد هدف قرار خواهد داد.”

باید به صراحت به طرف های درگیر اعلام کرد امنیت شیعیان در افغانستان و امنیت مرزها، خطوط قرمز ایران است و هر گروهی که خطوط قرمز را زیر پا بگذارد با پاسخ متقابل سخت و سریع مواجه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=21431
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما