• کد خبر: ۲۲۵۷۷
  • ۱۴۰۰-۰۵-۰۶ - : ۸:۲۵

دلایل افزایش قیمت سیمان چیست؟

قیمت سیمان به عنوان یکی از مهم‌ترین، رایج‌ترین و ضروری‌ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز و اجرای پروژه های عمرانی و ساختمانی در روزهای اخیر سیر صعودی به خود گرفته و هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان تا ۱۱۰ هزار تومان معامله می شود.

به گزارش اقتصاد سالم؛ با وجود افزایش قیمت سیمان، عدم تزریق آن به بازار و نبود یا کمبود آن و سودجویی واسطه ها از وضعیت پیش آمده،  مشکلات زیادی را برای مردم و فعالان عرصه ساخت و ساز ایجاد کرده است.

گفته می شود ورود سیمان به بورس کالا که از خرداد ماه امسال کلید خورد از دیگر دلایل افزایش قیمت آن بوده چراکه همان مقداری که تولید می‌شود در بورس عرضه و مشتریان باید از طریق بورس اقدام به خرید این کالا کنند که عدم آشنایی کافی آن ها با سازوکار خرید از بورس کالا نیز موجب بروز مشکلاتی برای خریداران شده است.

بر اساس اعلام کارشناسان در سال ۹۷ بیش از ۵۵ میلیون تن،  در سال ۹۸ بیش از ۶۰ میلیون تن و در سال گذشته نیز بیش از ۶۸ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده و این آمار نشان از رشد سالانه تولید در این صنعت دارد اما برخی عوامل داخلی موجب شده با وجود روند رشد تولید این مصالح ساختمانی در کشور همچنان بازار با کمبود سیمان مواجه باشد.

 

تولیدکنندگان سیمان با مشکل دخل و خرج مواجه هستند

مدیر کارخانه و قائم مقام سیمان صوفیان در این باره می گوید: با تعطیلی صنایع مادر مانند سیمان و فولاد، تبعات زیادی برای تولیدکنندگان وابسته به این صنایع به وجود می آید و در زمان کنونی تولید کنندگان به خاطر عدم تولید و به تبع آن عدم فروش سیمان با مشکل دخل و خرج مواجه شده اند.

عادل اعترافی، می افزاید: به دلیل پیش بینی های انجام شده در خصوص افزایش قیمت سیمان، هفته گذشته در این کارخانه سیمان عرضه نشد به دلیل پیش بینی های انجام شده در خصوص افزایش قیمت سیمان، هفته گذشته در کارخانه سیمان صوفیان، سیمان عرضه نشدچراکه قیمت کنونی می توانست قیمت پایه برای هفته های بعدی شده و باعث آسیب مشتریان شود.

وی اظهار می کند: موضوع دیگر اینکه مدت بخش نامه سه هفته ای اداره برق به این واحد صنعتی تمام می شد و صنعت سیمان را نمی توان در طول روز تعطیل کرده و شب شروع به کار کرد و این تصمیم ها کاملا غیرکارشناسانه است.

 

دریافت کد بورسی برای تهیه سیمان از سوی مصرف کنندگان روند چندین ماهه و مشکل ساز است

مدیرعامل یک شرکت تولید بتن نیز می گوید: متاسفانه یک شبه تصمیم گرفته و اعلام کرده اند که برای خرید سیمان باید از بورس اقدام شود و این موضوع بدون اطلاع رسانی قبلی انجام شده و باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای واحد تولیدی که عمده مواد اولیه آن ها سیمان بوده، شده است.

عبدالصمد جباری، می افزاید: افزایش قیمت زیاد در مدت کم نیز مشکل دیگری است که واحدها با آن مواجه شده اند متاسفانه به دلیل زمان‌بر بودن دریافت کد بورسی و نیاز به سیمان مجبور به خرید از بازار آزاد شده ایم تا واحد تعطیل نشود.زمان‌بر بودن دریافت کد بورسی و نیاز به سیمان، واحدها را مجبور به خرید از بازار آزاد با قیمت های گزاف می کند.

وی با بیان اینکه در این مدت سیمان مورد نیاز خود را که روزانه ۵۰ تن است از بازار آزاد و از کسانی که در بورس فعالیت می کنند تهیه کرده ایم، اظهار می کند: در بازار آزاد نیز برای کل مبلغ هم فاکتور ارائه نمی شود و مبلغی که شامل سه درصد منفعت است در فاکتور نوشته می شود.

جباری، ادامه می دهد: برای تهیه سیمان از بورس، دریافت کد بورس نیاز است و دریافت آن نیز روند چندین ماهه ای دارد.

 

مشکل قطعی برق کارخانه های تولید سیمان با فعال سازی شیف شب رفع می شود

قائم مقام دبیر انبوه سازان آذربایجان شرقی نیز می گوید: در جلسه حدود ۱۰ روز گذشته شورای مسکن با حضور مدیرعامل کارخانه سیمان صوفیان و مدیرعامل شرکت توزیع برق مطرح شد که برق ارایه شده کمتر از مقدار برق مورد نیاز است و مدیرعامل شرکت توزیع هم اعلام کرده که در طول روز با کمبود برق مواجه هستیم ولی از ۲۱ تا ۱۰ صبح مشکلی برای ارائه برق مورد نیاز به کارخانه ها وجود ندارد ۲۱ تا ۱۰ صبح مشکلی برای ارائه برق مورد نیاز به کارخانه ها وجود ندارد و بهتر است کارخانه ها شیفت شب را فعال کنند.

محمد اسماعیل اکبری، می افزاید: یک ماه پیش دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان نیز صراحتا اعلام کرد که هر فردی جواز ساخت دارد با مراجعه به کارخانه می تواند به ازای هر متر، چهار کیسه سیمان به قیمت مصوب درب کارخانه دریافت کند ولی این کار هرگز عملی نشد.

 

واحدهای تولیدی با محوریت سیمان را باید از بورس کالا استثنا کرد

نائب رییس انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان شرقی نیز می گوید: بخش صنعت احداث از مهم ترین زمینه ها در بحث اشتغال است و نباید این مشکلات برای این صنعت ایجاد شود.

مهدی نسیانی، می افزاید: با اینکه اعلام شده که متقاضی می تواند ۱۰ تن سیمان از بورس تهیه کند ولی این موضوع عملا امکان پذیر نیست و با این بازه های زمانی چند ماهه تولید کننده با مشکلات اساسی مواجه می شود و باید قبل از اقدام به این کار پیش بینی های لازم انجام می گرفت و کارخانه ای را که مواد اولیه آن سیمان است، از این موضوع استثنا می کردند.

کمبود برق بهانه ای برای افزایش قیمت سیمان شد

مشاور دبیرخانه شورای گفت و گوی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به موضوع افزایش قیمت و کمبود سیمان، می گوید: بخشنامه ای در خصوص بحث برق به کارخانجات تولید سیمان داده شد در خصوص اینکه با ۱۰ درصد ظرفیت خود عمل کنند که منجر به کاهش تولید شد.

مصطفی بهنیا، با بیان اینکه بحث دلالی سیمان موضوع دیگری بود که برای این کالا مشکل ساز شده است، می افزاید: از ۹ خرداد سیمان به طور رسمی وارد بورس شده ولی این موضوع شامل تمامی واحدهای تولید سیمان نشده است.از ۹ خرداد سیمان به طور رسمی وارد بورس شده ولی این موضوع شامل تمامی واحدهای تولید سیمان نشده است.

وی اظهار می کند: سالیان سال است که فعالان بخش صنعت سیمان موضوع افزایش قیمت سیمان را مطرح کرده اند و هم اکنون کمبود برق نیز به بهانه ای برای افزایش قیمت تبدیل شده است.

مشاور دبیرخانه شورای گفت و گوی آذربایجان شرقی با بیان اینکه همه ملزم به خرید سیمان از طریق بورس هستند، می گوید: این در حالی است که تمامی شرکت ها وارد بورس نشده اند.

بهینا، ادامه می دهد: اولا سازوکار لازم برای پیمانکار،  انبوه ساز و تولیدکننده وجود ندارد و هر سه درگیر این قضیه هستند ثانیا اطلاع رسانی قبلی انجام نشده است و افزایش قیمت در بازار سیاه بسیار بالاست.

وی یادآوری می کند: با این شرایط، ظرف یک ماه گذشته پروژه های عمرانی متوقف شده اند و این موضوع در ساخت و سازهای شهری و قیمت تمام شده مسکن هم تاثیرگذار خواهد گذاشت و تولیدکنندگان با توقف تولید روبرو خواهند بود.

تشکیل انجمن های مختلف مشکل کمبود سیمان را مرتفع می کند 

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز می گوید: موضوع ورود سیمان به بورس از سیاست های اصلی وزارت صمت نبوده بلکه فشارهایی در این خصوص از سوی انجمن تولیدکنندگان سیمان کشور به وزارت وارد شده است.

یوسف پایدار، می افزاید: در مورد حل این مشکلات باید انجمن هایی تشکیل شود چراکه تا حدی از دولت برای رفع این مشکل می توان انتظار داشت.

ابلاغ بخشنامه های خلق الساعه از عوامل کمبود سیمان در بازار و افزایش قیمت آن است

مسوول دبیرخانه شورای گفت و گوی آذربایجان شرقی نیز می گوید: پایین بودن نسبت تولید به نسبت مصرف سیمان در استان از یک سو، ابلاغ بخشنامه های خلق الساعه و کمبود برق نیز از سوی دیگر باعث کمبود سیمان و سواستفاده سوداگران و در نهایت افزایش قیمت این کالا شده است.

نسرین درخشانی، با اشاره به اینکه عدم الزام تمامی واحدهای تولیدی سیمان به عرضه در بورس نیز یکی از ایرادات این مصوبه است، می افزاید: زمانبر بودن دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی نیز باعث شده تا واحدهای تولیدی که مواد اولیه آن ها سیمان است با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.

آنچه از این گزارش بر می آید اینکه عوامل بسیاری در افزایش قیمت سیمان تاثیرگذار بوده اند که از مهم ترین آنها می توان به بورسی شدن این کالا، کاهش تولید بر اثر قطعی های مکرر برق، افزایش تقاضا، جولان واسطه ها و البته بی برنامگی و عدم نظارت اشاره کرد.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=22577
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما