• کد خبر: ۲۳۷۲۲
  • ۱۴۰۰-۰۵-۲۲ - : ۱۹:۲۳
برای پیر مردانِ شکسته در وطن؛

از دکتر محمد مصدق تا امیر محمد اسماعیل خان

عکس امیر محمد اسماعیل خان، فرمانده نامدار جهادی و رهبر نیروهای مقاومت مردمی هرات را که در اسارت طالبان دیدم؛ ناخودآگاه تصویری از رهبر نهضت ملی مردم ایران در دهه ۳۰، به خاطرم آمد.
جایی که دکتر محمد مصدق خسته از یک عمر مبارزه برای وطن، در تبعیدگاهش در روستای احمدآباد عصای پیری به دست و دستِ دیگر بر پیشانی، در اندیشه ای عمیق فرو رفته و شاید به آینده ی نامعلوم مردم ایران می اندیشد.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، روز گذشته شهر هرات نیز برخلاف پیش بینی ها، به تسخیر شورشیان طالبان درآمد و به دنبال آن امیر محمد اسماعیل خان که در چند ماه اخیر جبهه ی مقاومت مردمی هرات در برابر طالبان را راه اندازی کرده بود، به اسارت تروریست های طالبان درآمد.

در یکی از عکس های منتشره در این رابطه دیده می شود که اسماعیل خان در اسارت طالبان در حالیکه سعی می کند غرور خود را حفظ کند، بر صندلی نشسته و نیروهای مزدور طالبان نیز از سر و گردن وی آویزان و در حال گرفتن عکس یادگاری! با وی هستند.

این است سرنوشت پیر مردِ وطن پرستی که عمرش را در جهاد و مبارزه با اشغالگران شوروی و طالبانِ ۲۴ سالِ پیش، گذراند و حال در سال های آخر عمر، اسیر و بازیچه ی گروه تروریستی ای شده که خود آلت دست پاکستان و برخی دیگر از کشورهای خارجی است.

در چنین شرایطی سرنوشتِ رهبر نهضت ملی مردم ایران در دهه ۳۰ و آنچه بر او رفت، به خاطرم آمد و عکس های تلخ و گزنده ای که از او در دادگاه و زندان شاهنشاهی و پس از آن تبعید در روستای احمدآباد، به جا مانده است.

دکتر محمد مصدق که یک عمر برای وطن نالید و مبارزه کرد و در آخر در یک دوره حساس تاریخی در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، قربانی استبداد داخلی و استعمار خارجی ای شد که حاصلش کودتای انگلیسی_آمریکایی با اجرای وطن فروشان داخلی بود.

چه تلخ این تاریخِ شوم در کشور همسایه و همزادِ ایران، تکرار و مردان وطن پرست قربانی آن می شوند.

در این شرایط یادی کنیم از فرمایش مولای مان که فرمود:” کسی که به هنگام یاریِ رهبر خود بخوابد، با لگد دشمن از خواب بیدار می شود”.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=23722
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما