• کد خبر: ۲۴۶۱۸
  • ۱۴۰۰-۰۶-۰۴ - : ۱۸:۳۸

حصرِ “عبدالله” نتیجه دیدارِ طالبان و رئیس سیا است؟/ ایران مداخله کند

درست ۱۰ روز بعد از دیدار سران طالبان و رئیس سازمان جاسوسی آمریکا؛ رهبران شورای مصالحه ملی افغانستان که اتفاقا روابط نزدیکی نیز با ایران دارند؛ توسط طالبان در حصر خانگی قرار گرفتند.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، اخیرا برخی رسانه ها فاش کردند که رئیس سازمان سیا و یکی از رهبران طالبان، با هم دیدار کرده اند.

سی‌ان‌ان فاش کرده که کشور قطر دوشنبه هفته گذشته؛ دیداری بین رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا با ملا برادر، یکی از رهبران گروه طالبان، در کابل ترتیب داده است.

در چنین شرایطی خبرگزاری های بین المللی از جمله اسپوتنیک و سی‌ان‌ان امروز (پنجشنبه) گزارش دادند که طالبان از روز گذشته دکتر “عبدالله عبدالله” و “حامد کرزای” را در کابل در حصر خانگی قرار داده است.

از راست
دکتر عبدالله عبدالله و حامد کرزای

این در حالی ست که این ۲ نفر روز گذشته با بهادر امینیان سفیر ایران در کابل دیدار کرده بودند. بر اساس بیانیه شورای عالی مصالحه افغانستان، این سه مقام در این دیدار درباره ایجاد یک افغانستان «با ثبات و یک نظام مبتنی بر اراده مردم و برخوردار از مشروعیت ملی و بین‌المللی» گفت‌وگو کرده بودند.

عبدالله و کرزای از رهبران شورای مصالحه ملی افغانستان هستند که وظیفه رایزنی با رهبران طالبان برای تقسیم قدرت، ایجاد حکومت فراگیر و برقراری صلح در افغانستان را بر عهده داشتند.

دکتر عبدالله عبدالله از رهبران جهادی سابق و حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه درباره حصر آنها اعلام کرده است: گفته می شود طالبان تیم های امنیتی آنها را نیز مرخص کرده است. طالبان خودروهای این ۲ سیاستمدار را مصادره کرده و دیروز چهارشنبه منزل مسکونی عبدالله عبدالله را هم تفتیش کرده است.

دکتر عبدالله عبدالله از یاران نزدیکِ فرمانده احمدشاه مسعود بود و ۲۰ سال پیش در دوران جنگِ نیروهای جهادی و طالبان؛ سخنگوی ائتلاف شمال افغانستان در جنگ با طالبان بود.

وی ارتباط نزدیکی نیز با ایران داشته است. حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز در سالهای اخیر به مواضع ضد آمریکایی اش مشهور بود.

در این شرایط به نظر می رسد نباید از احتمال وجودِ ارتباط بین دیدار هفته ی پیش رئیس سازمان جاسوسی آمریکا سیا با رهبران طالبان و حصرِ اخیرِ رهبران ضدآمریکایی افغانستان غافل شد؛ مضافا بر اینکه دکتر عبدالله از فرماندهان جهادی نزدیک به ایران است.

این اقدام طالبان علاوه بر اینکه ضربه بزرگی به روند صلح در افغانستان زده و برخلاف اظهارات و ادعاهای رهبران طالبان، مبنی بر تشکیل دولت ملی و فراگیر است؛ می تواند نشانه هایی از گرایش طالبان به سیاست های آمریکا و متحدانش در منطقه باشد.

در چنین شرایطی نیروهای امنیتی ایران باید به حصر و بازداشت سیاستمدارانِ اصیل و پر سابقه ی افغانستانی اعتراض کرده و به طالبان هشدار دهند، رفتارهای “آمریکایی” در این کشور را تحمل نخواهند کرد.

به نظر می رسد یکی دیگر از اقدامات باید مطالبه و دعوت از دکتر عبدالله برای سفر و اقامت در سرزمین مادری اش، ایران باشد.

سران طالبان باید به خوبی متوجه شوند گرایش به آمریکا و اقدام بر علیه صلح و ثبات در افغانستان و منطقه، هزینه های سنگینی را به آنها و جنگجویانِ دمپایی پوش و نانِ خشک به دستشان؛ تحمیل خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=24618
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما