• کد خبر: ۲۵۶۸۶
  • ۱۴۰۰-۰۶-۲۱ - : ۸:۵۴
/اختصاصی/

“یک قطعه ساز بزرگ” عاملِ افزایش قیمت خودرو است

بررسی ها نشان می دهد که یک قطعه ساز بزرگ که سهم قابل توجهی از بازار “قطعات و لوازم یدکی خودرو” را در اختیار دارد؛ از عوامل اصلی و دامن زننده به التهاب و افزایش قیمت ها در بازار آزاد خودرو است.

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، صنعت خودرو در ایران از دو شاخه اصلی تشکیل شده است؛ شرکتهای خودروساز و شرکتهای قطعه‌ساز که برخلاف اخبار منتشر شده در رسانه ها، عاملِ افزایش قیمت خودروها در بازار نه خودروسازان بلکه تعدادی از شرکتهای بزرگ و اصطلاحا “گردن کلفت” قطعه ساز هستند.

مدت زمان زیادی ست که باب شده کارشناسان و رسانه ها، بخشی از دلایل افزایش قیمت خودرو را به اقداماتِ خودروسازان از جمله “عدم عرضه و احتکار خودرو”، نسبت می دهند.

این در حالی ست که خودروسازان محصولات خود را با قیمتِ مصوبِ تحت نظر دولت می فروشند و افزایش قیمت خودروها در بازار هیچ سود و منفعتی نصیب آنها نخواهد کرد.
پس سودِ افزایش قیمتها در بازار آزاد خودرو نصیبِ چه کسانی می شود!؟

بررسی های “اقتصاد سالم” نشان می دهد سودِ افزایش قیمت خودروها در بازار در نهایت به جیبِ “قطعه سازان”! می رود.
اما مگر قطعه سازان خودرو می فروشند که با افزایش قیمت خودرو، منتفع شوند!؟

پاسخ طبیعتا منفی است. قطعه سازان خودرو نمی فروشند اما “قطعاتِ یدکیِ خودرو” می فروشند که با هر بار افزایش قیمت خودرو در بازار، قیمت این قطعات نیز افزایش می یابد و به این ترتیب است که سودِ ناشی از افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد، در نهایت به جیبِ این قطعه سازان منتقل می شود!

در این زمینه نکته کلیدی این است که همواره هم‌زمان با افزایش قیمت خودرو در بازار، قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو هم افزایش پیدا می کند، ولی علیرغم این افزایش قیمتِ هم‌زمانِ خودرو و قطعه، پس از پایین آمدن قیمت خودرو در بازار، قیمت قطعات یدکی کاهش نمی‌یابد!

به این ترتیب تا اینجا مشخص شد که سودِ ناشی از التهاب و موج های ناگهانی و متعدد افزایش قیمت خودرو در بازار به جیب قطعه سازان و نه خودروسازان، می رود. حال پرسش این است که این قطعه سازان، چه کسانی هستند!؟

شرکت‌های قطعه‌ساز در ایران به ۲ دسته تقسیم می شود. دسته اول قطعه سازان و تأمین کنندگان قطعات برای خطوط تولید خودروسازان و دسته دوم قطعه سازان و تأمین کنندگان قطعات برای بازار خدمات پس از فروش خودرو که اصطلاحا ” “اَفتِر مارکت” نامیده می شود و نیاز بازار لوازم یدکی خودرو را تولید و تأمین می کند.

“قطعه‌سازانِ افترمارکتی” همانهایی هستند که بالاترین منافع و سود را از التهاب بازار خودرو کسب می کنند به گونه ای که با هر بار افزایش قیمت خودروها در بازار، محصولاتشان را گران می کنند ولی با کاهش قیمت خودرو در بازار، شاهد کاهش قیمت قطعات و محصولات آنها در بازار لوازم یدکی خودرو نیستیم!

این قطعه سازان نفوذ بسیار بالایی حتی در انجمن و تشکیلات قانونی قطعه‌سازان دارند و به راحتی برای شرکت‌های کوچکتر تعیین تکلیف می کنند و عملا سرخط این بیزینس را به طور کامل در اختیار گرفته اند.

کار به جایی رسیده که این قطعه سازان که عامل التهاب و افزایش قیمتها در بازار خودرو هستند افرادی را به عنوان کارشناس صنعت خودرو و صنعت قطعه، به خدمت گرفته‌اند که وظیفه آنها گفت وگو با رسانه ها و ارایه تحلیل‌های نادرست درباره ی دلایل گرانی خودرو و قطعات یدکی خودرو است تا کوچکترین شکی به نقش قطعه سازان در این زمینه نرود و باید بگوییم که تاکنون بسیار هم موفق عمل کرده‌اند.

جالب است بدانید آدرس‌هایی که این به اصطلاح کارشناسان اجاره ای برای گم کردنِ رد مافیای صنعت قطعه در گرانیِ قیمتِ خودرو و قطعات یدکی خودرو، در گفت وگو با رسانه‌ها یا در فضای مجازی ارایه می‌دهند؛ عمدتا آدرس‌های درستی هستند! که برخی از آنها عبارتند از: قیمت ارز – قیمت فولاد – قیمت انرژی – قطع برق – کرونا – برجام – ممنوعیت تبادلات بانکی بین‌المللی و…
اما اگر فرض کنیم این دلایل مثلا شصت درصد باعث افزایش قیمت قطعات یدکی شده اند، دلیل افزایش قیمت چند صد درصدی برخی از قطعات چه بوده است؟!

در این میان سلسله جنبانِ این قطعه سازانِ اَفترمارکتی که عامل افزایش قیمتها در بازار هستند نیز یک قطعه ساز بزرگ است که نفوذ زیادی در تمام مناسبات صنعت خودروی ایران پیدا کرده است تا جایی که همین قطعه ساز هم اکنون، در تلاش است با فشار بر وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ مدیرعامل یکی از شرکتهای تامین کننده قطعات خودروسازان را به عنوانِ عاملِ خود بر صندلی مدیریت ایران خودرو بنشاند!

البته شروع کار دولت سیزدهم که دولت ضدفساد، مردمی و عدالت است را باید پایان کار چنین شرکتهایی دانست…

به زودی بیشتر از این قطعه ساز بزرگ و مدیرانِ مسئله دارش، خواهیم نوشت.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=25686
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. هادی گفت:

    باسلام والا ما که چند سال زور میزنیم با پول کارمندی ماهی ۶ تومن یه پژو ۴۰۵ دوگانه بخریم زورمون نمیرسه و شرمنده بچه هامونیم نمیدونم این دولت جدید کاری میکنه چون اگر نکنه باید شک کرد!

  2. سیدمجتبی گفت:

    شما به عنوان یک عامل رسانه ای توضیحات کاملی از این دو مافیای بزرگ که یکی از آنها به زور و با فشارهای مختلف توانست خانواده خصوصی خود را جزو سهامداران ایران خودرو و بهمن موتورز کنه و آن دیگری در کمال آسایش با وارد نمودن پست ترین اجناس چینی و جازدن آن بعنوان جنس ایرانی خود را به ثروت بسیار عظیمی رسانده ، به دولت اقای رئیسی ایشان را مطلع کنید بلکه این طومار کثیف زودتر برچیده شود . انشالله

  3. Hossen Nozari گفت:

    سلام برای کوئیک آر ۴ماه و ۲۸ روزه که تکمیل وجه نمودم و ۶۷ روزه که فاکتور شده، بی وجدانها زود فاکتور میکنند که جریمه کمتری بدهند، خودرویی را که باید آخر فروردین ۱۴۰۰ تحویل میدادند الان که ۲۸ شهریوره، از تحویل خبری نیست!؟ خجالت نمیکشند فروش ویژه ۹۰ روزه دارند، خدا لعنت کنه کسانی را که این خودروسازان گرانفروش را بر ملت ایران تحمیل کرده اند … چقدر ظلم … به خاطر یک عده رانتخوار بی همه چیز مردم را بدبخت کرده اند …

  4. احمد گفت:

    تا یک سری از این افرادی که هرروز قیمت هارا می برند بالا اعدام نشن کار درست نمیشه

  5. رضا گفت:

    سیم کارت در کشور یک روزی یک میلیون تومان بود امروز شده ۵ هزار تومان !!!!
    آزاد سازی و رقابت پذیری و عدم انحصار باعث شد قیمت سیم کارت پایین بیاید ، بیایید در مورد خودرو هم همینکارو بکنید .

دیدگاه شما