• کد خبر: ۲۵۸۰۵
  • ۱۴۰۰-۰۶-۲۲ - : ۱۳:۳۵
تحلیل رویدادهای اخیر منطقه نشان می دهد:

جنگنده هایِ پاکستان، منتظرِ نیروهای ایرانی در افغانستان هستند!

تحلیل رویدادهای چند ماهه اخیر به ویژه حضور همه جانبه ی نظامی پاکستان در حمایت از طالبان در افغانستان و عدم اعتراض سازمان ملل و قدرتهای جهانی به این نقض‌ِ فاحشِ حقوق بین الملل؛ نشان از نقشه های خطرناکی در پسِ پرده دارد.
ظاهرا هواپیماهای نظامی و جنگنده های پاکستانی در افغانستان، در انتظارِ ورودِ نیروهای ایرانی به صحنه به سر می برند…

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به تدریج و با گذشت زمان، پازلی که آمریکا و متحدانش برای افغانستان چیده اند در حالِ تکمیل شدن است.
تحلیل و کنار هم قرار دادنِ قطعاتِ این پازل (رویدادهای چند ماهه اخیر) نشان می دهد که هدف اصلی از اتفاقات افغانستان، نه خودِ این کشور، بلکه ایران است!

به سرعت این رویدادها را مرور می کنیم:

۱_ آمریکا ناگهان کشوری که ۲۰ سال پیش برای از بین بردنِ طالبان اشغال کرده بود را تخلیه و رسما این کشور را به دامانِ طالبان بازمی اندازد.

۲_ پاکستان (فرزند معنوی عربستان) با نقضِ تمام قوانین بین المللی و به صورت آشکار و بی پروا، در حمایت از طالبان وارد عمل شده و نیروی نظامی، امنیتی و حتی هواپیمای جنگنده برای سرکوبِ مخالفان به افغانستان می فرستد.

۳_ تجاوزِ آشکارِ پاکستان به افغانستان (حتی در زمانی که دولتِ آمریکایی اشرف غنی هنوز در این کشور مستقر بود) برخلافِ چهارچوب ها و هنجارهای بین المللی، با هیچ واکنشی از سوی سازمان ملل متحد، قدرتهای جهانی و به ویژه آمریکا روبرو نمی شود؛ درحالیکه مردم افغانستان و صلح طلبان هر روزه در حال تظاهرات بر ضدِّ پاکستان در سرتاسر جهان هستند.

۴_ در چنین شرایطی طالبان برخلافِ وعده های اولیه، حمله به اقوام افغانستانی نزدیک به ایران به ویژه هزاره ها، تاجیک ها و ازبک ها را تشدید کرده و حداقل در ابتدای کار، حفظ ظاهر نمی کند.

۵_ نکته آخر و تکمیل کننده: هم زمان و بعد از همه این رویداد ها، تلویزیون های فارسی زبان خارج از کشور به ویژه بی بی سی فارسی و افغانستان اینترنشنال؛ بر مظلومیت و صدماتِ وارده به اقوامِ شیعه و فارسی زبانِ نزدیک به ایران در افغانستان، تمرکز کرده اند و شبانه روز تلاش می کنند با پخش اخبار و گزارش های مختلف با تحریک کردنِ افکار عمومی و احساساتِ مردمِ ایران، حکومت ایران را برای مداخله ی نظامی در افغانستان تحت فشار قرار دهند.

تلویزیون “افغانستان اینترنشنال” که با بودجه ی ولیعهدِ عربستان سعودی راه اندازی شده و طبیعتا تابع سیاستهای سلفی_وهابی و ضدِّ شیعیِ این کشور است؛ در ماجرای جنگ افغانستان به جای طالبان که سنّی هستند، طرفدارِ شیعیان و اقوامِ فارس زبانِ نزدیک به ایران در افغانستان شده و بر انعکاسِ مصائب و مشکلاتِ شیعیان افغانستان و جنایات طالبان بر علیه آنها، تمرکز کرده است.

بی بی سی فارسی در پوشش خبری جنگ ها معمولا اخبار تمامی طرفهای درگیر را منتشر و سعی می کند برای تاثیرگذاریِ بیشتر بر افکار عمومی، به صورتِ علنی و آشکار از گروه خاصی حمایت نکند تا حدی که حتی در انتشارِ اخبارِ جنایت های داعش نیز نوع پوشش اخبارش صدای بسیاری از کارشناسان و فعالان ضدجنگ و ترور را درآورد، با این حال بی بی سی این بار در پوشش اخبارِ افغانستان تمامی اصول خود مبنی بر بی طرفی را نقض کرده و آشکارا ضدِّ طالبان و حامیِ شیعیان افغانستان شده است.

و اینجا، دقیقا “موقعیت و زمانی” ست که هم اکنون در آن قرار داریم و با کنارِ هم قرار دادنِ این رویدادها و قطعاتِ این پازل، پشت پرده ی جنگ افغانستان تا حد زیادی مشخص می شود:

طبقِ این سناریو؛
“ایران تحتِ فشارِ افکار عمومی برای دفاع از شیعیان، فارس زبانان و مردمِ افغانستان؛ مداخله نظامی می کند” و دقیقا اینجاست که با پاسخِ هواپیماها و جنگنده های پاکستانی در آسمانِ افغانستان روبرو می شود.

در سناریوی به شدت بدبینانه، جنگنده های پاکستانی نیروهای ایرانی را در افغانستان هدف قرار می دهند و در جوابِ اعتراض ایران نیز پاسخهای مختلفی آماده خواهد بود؛ از اشتباه گرفتن نیروهای ایرانی با نیروهای افغانستانی تا…

اما در سناریوی طبیعی و بدیهی، جنگنده ها و نظامیانِ پاکستانی اگرچه جسارت و جراتِ حمله ی مستقیم به نیروهای ایرانی را ندارند اما با واسطه ی نیروهای طالبان این کار می کنند…

در صورتِ وقوع هر یک از این سناریوها هم، طبق اصلِ راهبردیِ فرماندهی معظم کل قوا (۱۰ ضربه در برابر ۱ ضربه)؛ پاسخ ایران به پاکستان، ویرانگر خواهد بود و ممکن است ایران را وارد جنگی تمام عیار با کشوری فقیر و ویرانه در همسایگی شرقی خود کند، همسایه ای که اساسا چیزی برای از دست دادن ندارد و فراتر از آن بدش هم نمی آید برای دیده شدن و جذبِ بیشترِ منابع مالیِ عربستان، غرب و آمریکا، وارد جنگ با یک قدرت منطقه ای شود…

در چنین شرایطی جنگ ایران با پاکستان، نه تنها کمکی به مردم مظلوم و ستمدیده ی افغانستان نخواهد کرد بلکه با سرکوبِ بیشتر و معرفی شدن به عنوان عاملِ ایران، دودش به چشم آنان نیز خواهد رفت.

بگذریم از اینکه عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا؛ اساسا سناریونویس و منتظر وقوع چنین جنگی هستند و در صورت وقوع، در آتش آن خواهند دمید تا هر روز شعله ورتر بشود…

به این ترتیب دلایل و پشت پرده ی تحولاتِ اخیر افغانستان و توافقِ آمریکا و طالبان برای تقدیمِ افغانستان در سینی طلا به این گروه، تا حد زیادی مشخص می شود.

این برنامه ریزیِ پیچیده و نفرت پراکنانه ی آمریکا و متحدان منطقه ای اش به ویژه عربستان سعودی که هم اکنون با مهره ی پاکستان در زمین افغانستان بازی می کند، می طلبد که ایران با رویکردهای دیپلماتیک و بین المللی؛ طالبان را برای رعایت حقوق مردم افغانستان تحت فشار قرار داده و واردِ جنگ و باتلاقی که برایش برنامه ریزی شده است، نشود.

البته ذکر این نکته ضروری ست که عقلانیت سیاسیِ ایران و خویشتن داری در قبالِ این تحولات تا وقتی ست که چه طالبان و چه کشورهای دیگر؛ خطوط قرمز حیاتی ایران را رد نکنند زیرا ایران برای دفاع از حقوق خود، پروایی برای رویارویی با کشورهای متخاصم ندارد.

فراموش نباید کرد که “توانِ موشکی به اضافه ی توانِ جبهه مقاومت در خاورمیانه و غرب آسیا”؛ امکانِ مقابله با هر متجاوز و دشمنی را در هر سطحی، به نیروهای امنیتی و نظامی ایران داده است.

این ترکیبِ منابع و فرمولِ جادویی قدرت را تنها “ایران”، در منطقه و جهان دارد و دشمنان نیز به خوبی از این مزیتِ خاص و راهبردی که یادگار بزرگ سربازانی همچون ژنرال “سلیمانی ” ست، آگاه هستند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=25805
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. خالید گفت:

    جنگ ایران با پاکستان برای ما گران خواهد بود.

  2. احمد اکبری گفت:

    از کران تا بکران لشگر ظلم است ولی
    از ازل تا به ابد فرصت درویشان است
    من فکر میکنم با وجود تمام اتفاقات و داشتن منافع ما در افغانستان بعنوان کشور فارسی زبان همون صبر استراتژیک فعلا بهترین گزینه هست و جبران لگد های طالبان و پاکستان بماند برای زمان مناسبی که با کمترین هزینه ما بیشترین دستاورد رو کسب کنیم ، این دام برای ایرانه اما ما هم رهبر هشیار و فرزانه ای داریم
    عزت زیاد

  3. محمد گفت:

    هزینه جنگ ما با پاکستان رو هند با کمال میل قبول می‌کنه

  4. مهدی گفت:

    آمریکاییها از افغانستان عقب نشینی تاکتیکی کردند تا در منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی طالبان را گسترش دهند و یک جنگ شیعه و سنی تمام عیار ایجاد کنند که بدینوسیله هم ایران را مهار کنند و هم روسیه و چین را ، فریب جرج گالوی را نخورید … آمریکاییها خودشان نمیخواهند هزینه کنند اینبار میخواهند از مسلمانان اهل سنت و طالبان مایه بگذارند رهبران طالبان توسط یک هواپیمای نظامی آمریکا از قطر به قندهار رفتند اولین کشوری که طالبان را برسمیت شناخت عربستان سعودی بود … آمریکا اینبار سناریوی فروپاشی شوروی را برای ایران و شیعیان نوشته است …. اصولاً سیاست حزب دمکرات یا کبوتر ها همین است که خود لشکر کشی نمیکنند بلکه با تفرقه و نفاق دشمنان خود را از بین میبرند و بر عکس  جمهور خواهان که بازها هستند و مستقیماً با نیروی نظامی به دشمنانشان حمله میکنند  . دادن افغانستان بدست طالبان ازسوی آمریکا و برسمیت شناختن طالبان از سوی عربستان و ورود ارتش تاجیکستان به استان پنجشیر نشانه توطئه ای بسیار بزرگتر از سوی آمریکا یعنی گسترش طالبان در کشورهای آسیای مرکزی و تاجکیستان و در نهایت مهار بیشتر ایران و روسیه و چین است از سوی آمریکا و کشت وکشتار و خونریزی بیشتر در آسیا ولاغیر

  5. مهدی گفت:

    آمریکا خواب بزرگی برای کل قاره آسیا دیده است و بظاهر از افغانستان عقب نشینی تاکتیکی کرده است و در آینده از عراق و سوریه و حتی اسراییل نیز عقب نشینی خواهد کرد و اسراییل از بین خواهد رفت و کشور اسراییل تحویل فلسطین خواهد شد و نقطه مشترک اختلاف مسلمانان با آمریکا از بین خواهد رفت و سفارت آمریکا در تهران بازگشایی خواهد شد  و آمریکا نقش خود را به عنوان فرشته ی نجات تغییر خواهد داد برای چپاول بیشتر قاره آسیا  که بزرگترین منابع گازی و نفتی جهان را دارد .در آینده حتی فلسطینی داعشی خواهیم داشت که با شیعیان خواهند جنگید هدف آمریکا ناامنی در قاره آسیا و کشت و کشتار بیشتر و فروش سلاح بیشتر و تجزیه کشورهای آسیایی است و اختلاف مذهبی و دینی در رأس توطعه های آمریکا و انگلیس است و هیچ کاری را بدون برنامه ریزی از پیش تعیین شده انجام نمیدهند همانطوریکه دیدید رهبران طالبان از قطر با یک هواپیمای آمریکایی وارد قندهار شدند . پس بهوش باشید فریب اتفاقات ظاهری را نخورید ولاغیر 

  6. رضا گفت:

    ازاین واضح ترنمیشود گفت که ففط میخوان جبهه مقاومت روازسوریه واردافغانستان کنندواسرائیل نفس راحت بکشه ولی کورخواندن

  7. میکایل گفت:

    وقتی رهبری هوشیار وملتی مثل الماس داریم غمی نیست یاشاسین ایرانیم❤

  8. حمید گفت:

    فقط ملت افغانستان بدبخت میشن

  9. جعفرمرادی گفت:

    باسلام بااتکا واطاعت ازفرامین ورهنمودهای مقام معظم رهبری ماجنگی راآغاز نمیکنیم واگرهرکشوری حماقتی دربرابرکشورعزیزم انجام دهد باحکم جهادرهبرعالیقدرهمه دشمنان راذلیل وخواروان زالوصفتان راپشیمان وخوارخواهیم کردانشاله

  10. افشین گفت:

    جنگ با پاکستان غیر ممکنه چون پاکستان دشمنی در کمین مثل هند رو داره و هیچوقت حماقت نمی کنه با ایران درگیر و مطمئنا شدیدا ضعیف و شکست خورده بشه
    بزودی شاهد حضور نظامی ترکیه و هند و ازبکها و ایران نیز در مقام مستشار و تهیه کننده سلاح و سرمایه خواهیم بود

دیدگاه شما