• کد خبر: ۲۵۸۷۰
  • ۱۴۰۰-۰۶-۲۳ - : ۱۱:۳۱

تسهیلات سازمان بنادر به صاحبان شناورها

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار شناور با موتور دوزمانه در کشور وجود دارد، گفت: تا یکسال و نیم آینده بر اساس قانون، موتور شناورها باید به چهارزمانه تغییر پیدا کند.

 به گزارش اقتصاد سالم؛حسین عباس نژاد  در رابطه با آخرین وضعیت پیشبرد آیین‌نامه هیات دولت مبنی بر ممنوعیت ثبت شناور با موتور دوزمانه و ثبت آنها صرفا با موتور چهارزمانه، اظهار داشت: با توجه به قانون هوای پاک در راستای کاهش آلودگی هوا، در بخش دریایی استفاده از شناورهای با موتور چهارزمانه در دستورکار قرار گرفته و تا زمانی که موتور شناورها چهارزمانه نباشد امکان ثبت آن وجود ندارد و این درحالی است که ۹۵ درصد شناورها در کشور دارای موتور دوزمانه است.

وی ادامه داد: علاوه بر این طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قایق های بدون هویت باید ثبت شوند.
لزوم ثبت و هویت دار کردن شناورها
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تاکنون موتورهای چهارزمانه در کشور وجود نداشته و این موتورها وارداتی بوده اند، گفت: با توجه به لزوم ثبت و هویت دار کردن شناورها و اینکه طبق قانون امکان چنین ثبتی وجود ندارد، در نتیجه تصمیم بر این شد تا بر اساس قانون بستر لازم برای پیشبرد کار و تولید موتورهای چهارزمانه شناورها فراهم شود.
عباس نژاد با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست از هیات دولت به مدت سه سال فرصت خواست تا در راستای اجرای آیین‌نامه ممنوعیت ثبت شناور با موتور دوزمانه و ثبت آنها صرفا با موتور چهارزمانه اقدام کند و بستر و امکانات لازم را برای تحقق این مساله فراهم آورد، بیان کرد: در طول این مدت کمیته ای در شورای عالی صنایع دریایی با حضور سازمان صنایع دریایی، تعاونی ها، شرکت ها و تولیدکنندگان تشکیل شد تا پیگیری امور انجام شود.
اهمیت بسیار بالای قیمت نهایی و هزینه تعمیر و نگهداری موتورهای چهارزمانه
وی با بیان اینکه قرار بر این شد تا سازمان صنایع دریایی موتورهای ۲۰۰، ۱۰۰ و ۶۰ اسب بخار را با بررسی نمونه های خارجی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود طراحی کند، عنوان کرد: مسائل مربوط به قیمت نهایی و هزینه تعمیر و نگهداری موتورهای چهارزمانه از اهمیت بالایی برخوردار است تا قایق داران با کمترین فشار مالی بتوانند با استفاده از تسهیلات محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی، از موتورهای جدید استفاده کنند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تشکیل کمیته ای در راستای مشخص شدن آمار و تعداد مورد نیاز موتورها و نیز قیمت نهایی و وضعیت خط تولید، اعلام کرد: حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار قایق دوزمانه در کشور وجود دارد که نیازمند تغییر موتور و نصب موتور چهارزمانه هستند.
عباس نژاد چگونگی ارائه تسهیلات، فرهنگ سازی برای ارائه و استفاده از محصول ایرانی و نیز مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری و مراکز خدمت رسانی از جمله موضوعات مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد، گفت: در حال حاضر موتورهای چهارزمانه به مرحله تولید رسیده است و باید تولید داخل در بازار عرضه شود تا در مدت یکسال و نیم آینده تبدیل موتورهای دوزمانه به چهارزمانه انجام شود.
مزایای موتورهای چهارزمانه شناورها
وی با تاکید بر لزوم تسهیل شرایط قایق داران و صیادان، عنوان کرد: کمیته فنی متشکل از طرفین اعم از سازمان صنایع دریایی، وزارت صمت، سازمان بنادر و…باید تشکیل شود و تمامی مسائل را در نظر گرفته شود تا ارائه تسهیلات و تجاری سازی موتورهای چهارزمانه شناورها انجام شود.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد مزایای موتورهای چهارزمانه شناورها، بیان کرد: نصب این موتورها سبب کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت و در راستای اجرای قانون هوای پاک است.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=25870
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما