• کد خبر: ۲۶۱۲۲
  • ۱۴۰۰-۰۶-۲۷ - : ۷:۵۸

افزایش فروش محصولات پتروشیمی و سوخت ایران

رویترز با اشاره به افزایش صادرات سوخت و محصولات پتروشیمی ایران در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های شدید آمریکا نوشت: درآمد ایران از صادرات بنزین در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش اقتصاد سالم؛ منابع آگاه و مقامات اعلام کردند که صادرات سوخت و محصولات پتروشیمی ایران در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های شدید آمریکا رونق گرفته است و این موضوع ایران را در موقعیت خوبی قرار داده است تا در صورت لغو محدودیت‌های اعمال شده از سوی واشنگتن، فروش خود را در آسیا و اروپا به سرعت افزایش دهد.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تحریم‌هایی را علیه صنعت نفت و گاز ایران وضع کرد تا منبع اصلی درآمد جمهوری اسلامی را قطع کند.

این تحریم‌ها صادرات نفت خام ایران را بسیار کاهش داد اما نتوانست جلوی فروش سوخت و محصولات پتروشیمی را که ردیابی آن‌ها دشوارتر است، بگیرد.

بر اساس این گزارش، آمارهای وزارت نفت و بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که این کشور در سال ۲۰۲۰ محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به ارزش تقریبا ۲۰ میلیارد دلار صادر کرده است که دو برابر ارزش صادرات نفت خام این کشور محسوب می‌شود. دولت ایران در ماه آوریل اعلام کرد که این محصولات منبع اصلی درآمد این کشور بودند.

حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران به رویترز گفت: جهان وسیع است و راههای فرار از تحریم‌ها بی‌پایان است.

وی در ادامه گفت که قیمت‌های رقابتی و موقعیت ایران که نزدیک به خطوط اصلی کشتیرانی است، باعث شده تا محصولات این کشور برای خریداران جذاب باشد.

بر اساس این گزارش، همچنین خریداران محصولات پالایش شده ایران بیشتر از واردکنندگانی هستند که دارای پالایشگاه بوده و آماده پالایش نفت خام ایران هستند.

علاوه بر این، ایران مقداری سوخت با کامیون به همسایگان خود صادر می‌کند که شامل معاملات کوچکی است که تشخیص آن برای خزانه داری آمریکا دشوار است.

منبع درآمدها

در عین حال، ایران خود را به خوبی آماده کرده است که در صورت کاهش تحریم ها، واکنش نشان دهد. به گفته اداره گمرک، در حالی که بیشتر پالایشگاه‌های جهان ظرفیت خود را در دوران شیوع کرونا کاهش داده اند، صادرات بنزین ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۸ میلیون تن یا ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسید.

این در حالی بود که تا سال ۲۰۱۸ ایران بنزین وارد می‌کرد.

حسینی گفت: درآمد ایران از صادرات بنزین در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳ میلیارد دلار بوده است.

یک منبع نزدیک به وزارت نفت نیز گفت: تولید نفت ایران در حال حاضر حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز است و حدود ۲ میلیون بشکه در روز به پالایشگاه‌های داخلی و تقریبا ۵۰۰ هزار بشکه در روز به صادرات اختصاص داده شده است.

وی افزود در صورت لغو تحریم‌ها ایران طی مدت دو تا سه ماه می‌تواند تولید نفت خام را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

تا زمان اعمال تحریم‌ها، صادرات نفت خام منبع اصلی درآمد ایران بود که معمولاً از ۲ میلیون بشکه در روز فراتر می‌رفت و در سال ۲۰۱۸ به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسید.

یک منبع نزدیک به وزارت نفت ایران که خواست نامش فاش نشود، نیز در این باره گفت که بنزین صادراتی ایران با کامیون به افغانستان و پاکستان و از طریق خلیج فارس به امارات متحده عربی (امارات) منتقل شده است.

معامله گران همچنین گفتند عراق و برخی از کشورهای آفریقایی نیز بنزین ایران را خریداری کرده‌اند، در حالی که چندین محموله بنزین به ونزوئلا که مانند ایران عضو اوپک است، حمل شده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=26122
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما