• کد خبر: ۲۶۵۵۹
  • ۱۴۰۰-۰۷-۰۱ - : ۱۶:۰۹

به بازی گرفتنِ پاکستان برای قدرت نماییِ ترکیه در برابر ایران!

به نظر می رسد حجم حماقتهای “الهام علی اُف” رئیس جمهور آذربایجان به مرز جنون رسیده و می خواهد بهای بلندپروازی های اردوغان برای احیای امپراطوری عثمانی، را بدهد.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، سال ۱۹۹۰ (۱۳۷۰) بلافاصله پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مردمِ آذربایجان در بخش شمالی رود ارس تجمع کرده و خواستار بازگشت به سرزمینِ مادری خود، ایران شدند.

کشوری که هم اکنون جمهوری آذربایجان نامیده می شود تا حدودِ ۲۰۰ سال پیش بخشی از خاک ایران بود اما در جنگ های ایران و روسیه در دوره ی قاجار، توسط روسیه اشغال شد.

به دلیل همین اشغال بود که بلافاصله بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۳۷۰، مردم آذربایجان خواستار بازگشت به ایران شدند اما خاندانِ “علی اُف” که در دوران جنگ سرد و کمونیسم، مسئولیت اداره آذربایجان را از سوی حزب کمونیست شوروی برعهده داشت؛ پس از فروپاشی این اتحادیه، اعلام استقلال کرد و “جمهوری آذربایجان” در هشتم شهریورماه ۱۳۷۰ در بخش شمالی رود ارس به پایتختی باکو، تشکیل شد.

پس از مرگ حیدر علی اُف، ریاست جمهوریِ آذربایجان به فرزندش، الهام، منتقل شد و وی سالهاست که عنوان ریاست جمهوری مادام العمر آذربایجان را یدک می کشد.

آذربایجان تا چند سال پیش علی رغم ارتباطات گسترده با دشمنان ایران و تمامیت ارضی ما؛ سعی می کرد حفظ ظاهر کرده و همسایه بزرگ جنوبی خود را نرنجاند اما در چند سال اخیر هرچه جلوتر آمده ایم حجم اقدامات خصمانه ی رژیم باکو برعلیه تمامیت ارضی ایران، افزایش یافته است.

خواندن ترانه ی تجزیه طلبانه ی “آراز آراز” توسط اردوغان دیکتاتور ترکیه در باکو در آذرماه سال گذشته که مستقیما تمامیت ارضی ایران در تبریز و اردبیل را هدف گرفته بود، از جمله این اقدامات است.

در چند ماه اخیر نیز نیروهای آذربایجان با قطعِ محور ترانزیتی و راه زمینی ایران با ارمنستان، متعرض رانندگان و کامیون داران ایرانی شده و از آنها مبلغی در حدود ۱۳۰ دلار می گیرند تا اجازه ی عبور و ورودشان به خاک کشور ارمنستان را بدهند.

همچنین نماینده مجلس آذربایجان هفته پیش در اظهارنظری اعلام کرد “تا ۵ سال آینده نامی از “ایران” نخواهد بود و پرچم ترک ها و “ترکیه” در سراسر ایران برافراشته خواهد شد”.

در جدیدترین اقدام خصمانه ی جمهوری آذربایجان بر علیه ایران نیز رییس حزب دموکراتیک آذربایجان برای متشنج کردن اوضاع اظهار کرد “به محض اقدام ایران علیه ما، نیروهای پاکستانی به احتمال زیاد در تهران خواهند بود. ایران باید از چنین اقداماتی خودداری کند”.

رئیس حزب دموکراتیک جمهوری آذربایجان از حضور نظامیان پاکستانی در تهران می گوید

این اظهارات در حالی صورت گرفت که اخیرا ترکیه و آذربایجان پای پاکستان را نیز به برنامه های ایران ستیزانه ی خود باز کرده اند و در حال برگزاری رزمایش مشترک سه جانبه در مرزهای شمال غربی ایران هستند.

این اقدام در حالی ست که اساسا از نظر نژادی، قومی و تاریخی؛ هیچ ارتباطی بین ترکهای ترکیه با پشتون ها و بلوچ های پاکستان که به زبان اُردو تکلم می کنند، وجود ندارد و دلیل نزدیکی این ۲ کشور بر علیه ایران، مشخص نیست؛ هرچند که پاکستان، پسرخوانده ی عربستان سعودی ست و شاید ردپای مُرَوجِ ایدئولوژی نفرت پراکنانه ی سلفی_تکفیری_وهابی بر ضد شیعه_ایران در خاورمیانه، در اینجا نیز دیده می شود.

در چنین شرایطی نکته قابل توجه این است که نماینده مجلس آذربایجان می داند که کشورِ خودخوانده و جعلیِ آذربایجان، توان مقابله با ایران را ندارد و به همین دلیل از پاکستانی ها مایه می گذارد.

بیش از ۹۰ درصد از جمعیت ۱۰ میلیون نفری و مردمِ کشور آذربایجان، همچون اجداد مادری خود در ایران، شیعه ۱۲ امامی هستند و پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰) نیز در بخش شمالی رود ارس تجمع کرده و خواستار بازگشت به سرزمین مادری خود، در بخش جنوبی رود ارس و ایران بودند.

بنابراین مردمِ کشور آذربایجان نه تنها انگیزه و علاقه ای به جنگ با ایران ندارند بلکه خواهان برگشتن به سرزمینِ مادری و موطن خود نیز هستند.

اما درباره ادعایِ ترکیه درباره ی حمایت از کشور آذربایجان و همبستگی با این کشور در راستای تحقق رویای اردوغان برای ایجادِ امپراطوری عثمانی از طریق اتحادِ ترکیه، آذربایجان و تسخیر بخش های آذری زبان ایران که تا مرکز ایران نیز سکونت دارند؛ باید گفت که اصولا کشور آذربایجان فعلی، تا حدود ۲۰۰ سال پیش جزئی از خاک ایران بود و اساسا ارتباطی چه به لحاظ جغرافیایی و چه به لحاظ نژادی و مذهبی؛ با کشور ترکیه و ترکهای سنی مذهبِ باقی مانده از حکومتِ عثمانی ندارد.

این واقعیت در حالی ست که اردوغان رئیس جمهور ترکیه با همدستیِ الهام علی اُف، رئیس جمهور آذربایجان می خواهند کشور آذربایجان، که فرزندِ ایران زمین است را به عنوان بخشی از امپراطوری سابق عثمانی، و مردم آن را شاخه ای از نژادِ ترکهای عثمانی جا بزنند؛ تا به این ترتیب رویای خود را برای تجمیعِ ترکهای منطقه تحتِ رهبری کشور ترکیه و احیای امپراطوی عثمانی البته در سطحی کوچک و کاریکاتور وار، محقق کرده و ایران را تجزیه کنند.

اما در این زمینه باید از آقای اردوغان و گروه های پان ترکیست و تجزیه طلبِ فعال در منطقه پرسید که اصولا آذریِ شیعه مذهبِ مریدِ امیرالمومنین علی ع را چه ارتباطی به ترکِ عثمانی!؟ که چشم طمع به آذربایجان و ایران دوخته اید.

ما هنوز تاریخ را به یاد داریم که ترکانِ عثمانی به ویژه در دورانِ سلطان سلیم عثمانی که ترکیه آن را درخشان ترین دوره ی تاریخش می داند، چه خون هایی از ایرانیانِ شیعه ی علی در آذربایجان و تبریز و… به جرمِ شیعه بودن ریختند.

مورخان روایت کرده اند در جنگ چالداران که شاه اسماعیل صفوی جلوی تجاوز سلطان سلیم عثمانی به ایران را در دشت چالداران گرفت به دلیل مجهز بودن قشون دشمن به جنگ افزارهای نوین همچون توپخانه، دشت چالداران چطور از خون سربازان ایرانی سیراب شد و شاه ایران تا لب مرگ رفت و ملکه به غنیمت گرفته شد…

پس ابتدا کتابهای تاریخ را بسوزانید، بعد چشم طمع به آذربایجان و ایران داشته باشید، ضمن آنکه “آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت” زیرا ایران فعلی در سطحی از قدرت دفاعی و بازدارندگی قرار دارد که محورِ عربی_اسرائیلی_آمریکایی سالهاست که در تحققِ پروژه ی دیرین خود برای تجزیه ی ایران که کلیدِ آن رسما و علنا با تجاوز رژیم بعثی صدام حسین به ایران در ۴۲ سال پیش زده شد؛ درمانده است، چه برسد به خُرده کشورهایی که در توهمات روسای دیکتاتور خود به سر می برند.

توان نیروهای مقاومت خاورمیانه و غرب آسیا که میراثِ سربازِ در خاک خفته مردم ایران است در کنار توان موشکی، امکان هرگونه تعرض نظامی به ایران زمین را از دشمنان و تجزیه طلبان گرفته است.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=26559
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. ایرج رمضانی گفت:

    عنوان امپراطوری ترکها که بعد از انقلاب از سوی استکبار دنبال میشود به خاطر هوشیاری ملت ترک ایران، یک ایده شکست خورده است.
    بنده یک ترک آذری هستم بیش از آنکه به زبان توجه داشته باشم به همدلی و به مذهب خود فکر میکنم.
    اردوغان و الهام علی اف هیچ سنخیتی با ما ندارند.
    از سوی دیگر چون کشور ما از اقوام مختلف تشکیل شده
    جا دارد رسانهای سمعی بصری و خاصه صدا و سیما بدون تعصب با برنامه های متنوع که در بر گیرنده همه اقوام باشد، بین اقوام بیش از پیش اتحاد ایجاد کند تا هیچ یک از اقوام دغدغه هویت نداشته باشد.
    تا فرصت شیطنت دشمنان به حداقل برسد.

    زنده باد ایران

  2. بسیجی گفت:

    فرض چنین اتفاقی هم بیفتد و پاکستان مداخله و بواسطه داشتن بمب هسته ای موفق به تصرف تهران شود، عامل و مقصر چنین وضعیتی کسانی اند که سلاح هسته ای که بزرگترین عامل بازدارندگی جهانیست و از قضا اصلی ترین دشمنان ایران، یعنی امریکا و اسرائیل آن را داشته و بارها هم کشور مارا با آن تهدید کرده اند، را نفی و مردود و رد کرده اند و آن روز باید پاسخگو باشن ،ضمن اینکه داشتن صرف سلاح هسته ای لزوما بمعنای استفاده آن نیست بلکه مهم چتر امنیتی و سپر امنیتی آن است که بکار می آید و کشور را از گزند دشمنان محفوظ میکند، بنابراین حکم وفتوای حرام بودن هم برای استفاده آن است نه داشتن آن، همانطور که تمامی کشورهای دارنده هیچگاه استفاده نکرده اند، بجز یک مورد استثنایی وخاص آمریکا که آنهم زمانی بود که هیچکس نداشت و آمریکا از حمله جبرانی اتمی خود را در امان دید که زد، ولی امروز دیگر هیچ کشوری جرئت استفاده از آنرا بدلیل اقدام هسته ای متقابل ندارد.

  3. رائیل گفت:

    در محور صحبت ها بگم اکثر بلوچ های قسمت بلوچستان پاکستان دل خوشی از این کشور پاکستان ندارن پس بعید بدان بلوچ ها حاضر باشن برای این کشور بجنگن

  4. کلیبر گفت:

    پان ترکهای تغییر مذهب داده به مذهب اردوغان بدانند ما ترکهای آذری، دین و کشور را به یک فرماسون یهودی نخواهیم فروخت و یقین بدانید پاکستان هیچوقت، هیچوقت مقابل ایران نخواهد ایستاد. همانطور که در یمن اینکار را نکرد.

  5. باقری از ارسباران گفت:

    فکر کنم الهام علی اف سرنوشت صدام حسین رو یادش رفته

  6. سعید جلیلی گفت:

    احمق پدرته زنده باد اردوغان ما تورک هستیم

  7. رحیم فرهمند گفت:

    یه نگاه به نقشه ی این دوتا کشور در مقابل ایران بندازید ببینید مال این حرفا هستند

  8. مهدی گفت:

    اِشَک اردوغان

  9. جعفر نوروزی گفت:

    باسلام اردوغان هیچ وقت جرات غلط کردن بخود نمیده ترکیه عددی نیست که براایران شاخ شونه بکشه با۵۰۰۰ تا موشک کلا نابودش میکنیم

  10. Mehdi cheraghi گفت:

    باسلام خسته نباشید.. گزارش خوبی بود
    اگر شما آذری هستید باید بدانید شاه عباس صفوی که امپراطوری عثمانی را به بدترین شکل شکست داد و تنبیه کرد و مناطق اشغالی آذربایجان را پس گرفت و یا نادر که لشکر عثمانی را با نیروی اندک در کنار ارس متلاشی کرد..و یا قاجاریه خودشان را ایرانی و شیعه میدانستند آنها مثل بید از آقامحمدخان بعد از شورشی گرجستان که آن را سرکوب کرد میترسیدن…
    ترکهای عثمانی هنوز کینه سه شکست بعد از اشغال تبریز که باعث خرد شدن ابهت عثمانی شد را به دل دارند… متاسفانه عده ای اسم بابک خرمدین را می آورند مگر بابک ترک.. می دانید آذرابادگانی بود.. آذربایجان در تلفظ عربی… آذربایجان شد وماند…
    روسها برای اینکه چشم طمع به آذربایجان داشتند ایالت ازدست رفته آران بامرکزیت باکو را تغییر اسم دادند و آن را آذربایجان گذاشتند…
    متاسفانه کوتاهی دولت باعث شد که سال ۱۹۹۱ بعد ازفروپاشی شوروی مناطق اشغالی آران و عشق آباد و بخارا و قفقاز را به سرزمین مادری برنگرداندند که به عنوان خطایی نابخشودنی در تاریخ ثبت خواهد
    شد.
    مردم ایران در ۲۰۳۵ به بعد این فاجعه راحس خواهند کرد کوه های برفگیر قفقاز که بزرگترین منبع آب شیرین است را مفت از دست دادیم…
    تفکرات پان ترک بزرگترین دشمن آذریها می باشد..
    ترکهای عثمانی بزرگترین جنایات را در تبریز و مناطق اشغالی انجام دادند. چطور یک آذری این رافراموش خواهد کرد.
    نمیدانند که حتی بعد از اشغال خون خیلیها را مباح و مال و ناموسش را غنیمت بردن… آذریها به غیرت معروفند…
    شاه عباس بعد از شکست عثمانی گفت حالا دیگر میتوانم شبها راحت بخوابم…
    آذریها باید بدانندکه تمام نوکرهای ماسونهای بنی صهیون و خود این شیاطین ماسون و صهیون براساس وعده های آخرالزمانی که پیشگوهایشان و کتابهای ابراهیمی گفته اند، از ایران و ایرانیت و مذهب شیعه مکتب ایرانی وحشت دارند که و حتی در قرآن هم در سوره روم در مورد ایرانیها که فاتح دوباره بیت المقدس هستند و فساد بزرگ بنی اسراییل بر روی زمین ونابودیشان بدست بازماندهای امپراطوری پارس که دوباره آن امپراطوری را احیا می کنند صحبت کرده است…

  11. نويد گفت:

    دروود به ایران و ایرانی، من اهل مراغه و اذری زبانم ، اردوغان این ارزوها رو به گور خواهد برد، یاشاسین ایران یاشاسین اذربایجان

  12. محسن چمروش.خراسان.. گفت:

    شک نکنید هیچ کشوری جرات حمله ب ایران بزرگ رو ندارد..علی اف اسراییلی توهم زده در جنگ قره باغ با کمک تروریست های سوری توانست کمی پیشروی کند و همین باعث شده توهم بزند که در مقابل ایران بایستد..شک نکنید باکو گنجه نخجوان ب زودی ب خاک مقدس ایران باز میگردد.‌.امیدوارم نیروهای نظامی مان بمب اتم هم در اختیار داشته باشن..

  13. renjer گفت:

    پس حالا که تورک هستی و عاشق اردوغان برو ترکیه. چون حتی موقعی که باباتم نبود نقشه ایران همین بود.

  14. بيت اله گفت:

    سلام از همه بگذریم ما فرزندان ایران به همه سلام برسون دشمنان خارجی و داخلی اطمینان می دهیم اگر دشمنان به ایران و ایرانی چپ نگاه کنند چشمانشان را از حدقه بیرون میکشیم الهام پخ وخردوغان کوچکتر آن هستند که ایران را تهدید کنند باید الهام پخ از گورباچف و خر دوغان از صدام درس عبرت بگیرند ترک ها غیرت و رگ مردانه دارند اگر به خاک ومال و ناموس ترک ها چپ نگاه شود حتما بدانند که دوچشم شان در کف دوست شان قرار خواهند داد و گوش شان از بیخ بردیده بعنوان هدیه و کادو به الهام پخ و خردوغان توسط فرزندان ایران تقدیم خواهد شد مرگ بر الهام پخ وخردوغان کثیف ننگ تان باد ای حرام زاده ها

  15. تبریز گفت:

    شما انقدر بی شخصیت هستید که بحث با شما هیچ ارزشی نداره.
    شما توله‌های پهلوی هستین.
    کشور جمهوری آذربایجان کشور قابل احترامی هست و هرکسی نگاه چپ یا حرف نامبارکی در مورد این کشور بزنه باید منتظر عواقب و سیلی خوردن‌هاشم باشه.

    ایران هم کشور قابل احترامی هست، ولی همین ایرانی که ازش حرف می‌زنید نزدیک ۱۵۰۰ سال توسط ترک‌ها و اعراب و چندین سال هم توسط یونانی‌ها اداره شده و متعلق به این قومیت‌ها هست. مام این وطن همون‌جایی هست که پدرانشان بیشترین حکومت رو بر این خاک کردن.
    مام این وطن می‌تونه آذربایجان، ترکمنستان، عراق، یونان، عربستان و مغولستان باشه.
    همه این منطقه دارای میراث مشترکی هستند، کسانی‌ که ادعای خود بزرگ بینی دارن دچار زوال عقل شدن و با این حرف‌های مزخرفشون این کشور منزوی کردن.
    در مورد مام وطن هم کم تو مدیای فارسی زر بزنید، جرات دارین برید تو همون کشورها که ادعاش رو دارین حرف بزنید، اگه جان سالم به در بردین، برگردین و تو مدیای فارسی ادامه بدین.
    آدم احمق نمیشه.

  16. حسام گفت:

    بریم جنگ. اینا مرد جنگ نیستن. توهم زدن. ترکیه مثل اینکه یادشون رفت همین پارسال تو سوریه پاتک خوردن، کل کشورشون عذای عمومی شد، اینا طاقت سختی ندارن. نوکیسه های بی ظرفیت

  17. جلال پورحسن گفت:

    سلام و عرض ادب
    من خودم آذری زبان اهل شهر زیبای اهر هستم
    الان که الهام جون شروع کرده نظرتون چیه این جمهوری جعلی آذربایجان هم جزئی از کشور عزیزمان ایران شود و بجای دو استان به نام آذربایجان سه استان به این نام داشته باشیم.
    فقط کمی تغییر نام میخواهد مثلا استان آذربایجان شرقی با همین نام باقی بماند و اسم استان آذربایجان غربی را به آذربایجان میانی تغییر دهیم و آذربایجان جدید کشورمان را آذربایجان غربی بنامیم.
    لطفا سپاه عزیز و سربلند ایران در اسرع وقت رسیدگی کند.با تشکر

  18. محمد گفت:

    کشور آذربایجان برای ما باتوجه به همزبانی بااستانهای شمالغربی بایدمورداحترام باشندمتاسفانه عده ای درتلاشندتابااستفاده از تفرقه اندازی ونوشتن متنهای احمقانه از داخل ایران میانه دوطرف رودآرازدشمنی ایجادنمایند غافل ازاینکه نمی داننداتحاددوطرف رودپیوندخانوادگی وناگسستنی است.به جای این متنهای مزخرف بکوشیم پیوندمان راباکشوردوست ومسلمان آذربایجان مستحکم کنیم این به نفع کشور ماست.

  19. طاهر کریمی گفت:

    ایشالا آذربایجان دوباره به ایران ملحق خواهد شد و ترکیه رسوا.

  20. علی گفت:

    این ترکیه اگه یه قدمت و اصالت و تمدن مثل هخامنش ما رو داشتند الان ادعای خدایی میکردند

  21. علی گفت:

    اینقدر بی سروپا هستند که مثل اسرائیل هویت جعلی برای خودشون میسازند تمام بزرگانشان مثل مولانا و…رو از ما دزدیدند.تمام تاریخشون بگردید یک نفر دلیر مثل حاج قاسم رو ندارن بهش افتخار کنند.البته چه بسا چند سال دیگه هم با جعل سند بگن حاج قاسم از شهرکرمان ترکیه هستش 😄

  22. فقط یه چیزی میگم برسه دسته این سه تا رئیس جمهور، زیادی گنده … نکنیدکه اگه بخواد به اونجایی برسه که زیادی چرت و پرت از خودتون درکنید…
    تمام شما یه روز ایران بودید

  23. انوشیروان گفت:

    الهام خانم خفه ..این ترکیه‌ سال دیگه لیبی میشه چون باید ترکیه‌ سهم کردها رو بده

  24. تورک گفت:

    یاشاسین آذربایجان

  25. علیسان گفت:

    اردوغان دیکتاتور بیشعور مثل اینکه پانزده تموز رو یادش رفته چطور سردار سلیمانی نجاتش داد
    علی اف نمک نشناس هم یادش رفته حمایت های ایران در جنگ قره باغ رو
    این دو احمق مثل اینکه مواد زدن متوهم شدن
    در آخر فقط به این شعر بسنده میکنم
    مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی

  26. علی گفت:

    خدمت پان فارسهای خود شیفته و خویش آذری پنداران عرض کنم که دیر یا زود چه با دخالت و چه بی دخالت کشورهای ثالث، ایران به وضعیت یوگسلاوی سابق در خواهد آمد چون ایرانشهری ها سعی دارند تمام اقوام غیر فارس رو از لحاظ فرهنگی و زبانی نابود کنند که این کار عملا قابل اجرا نیست اما بالاخره ظلمی که این اقلیت خویش آریایی پندار در حق سایر اقوام مرتکب میشن مملکت رو به فنا میده.
    اینقدر هم علیه تورکیه و جمهوری آذربایجان شعار ندین این حرفهاتون مثل صدای پارس سگ که از دور شنیده میشه تلقی میشه و غیر از نشان دادن ذات فاشیستی شما ثمری نداره.

  27. گون آذ گفت:

    یاشاسین تورک میلتی یاشاسین علیو

  28. حسین اصغرنژاد گفت:

    پدر جد اردوغان و باکو جرات ندارند چپ به ایران نگاه کنند. حرام بودن سلاح هسته‌ای برای استفاده از آن است نه ساخت و نگهداری آن. از طرف امریکا هشدارهای لازم به همه اقمارش داده شده که با ایران مقابله مستقیم نکنند چون او میداند که ایران چه چیزی دارد و از او بهتر پاکستان میداند که ما چه چیزی داریم، کما اینکه وقتی نیات اردوغان و باکو را فهمید در مانور دوم حاضر نشد مشارکت کند. پس این عرعر کردن‌ها را جدی نگیرید و به زندگی خود برسید. یک مانور نیم‌بند لشکر عاشورای تبریز در شمال آذربایجان باعث وحشت باکو شد. در یک درگیری جدی هرگز ترکیه جرات مداخله و ایستادن در برابر ایران را ندارد. خود ترکها و کارشناسانشان بهتر از هر کسی میدانند و بارها این را عنوان کرده‌اند. به مداخله ترکیه در ارمنستان نگاه نکنید. ارمنستان خیلی دست و پا بسته بود.

دیدگاه شما