• کد خبر: ۲۷۲۲۰
  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۰ - : ۱۶:۲۴
هشدار به مقامات ارشد ایران

مسئولانِ پرونده ی “باکو” را تغییر دهید

بحران پیش آمده در مرزهای شمال غربی کشور و تحرکاتِ محور پاکستان_ترکیه_آذربایجان بر علیه اقتصاد و امنیت ملی ایران برخی ضعف های داخلی موجود در این حوزه را نمایان کرده است…

به نظر می رسد که کارشناسان و مسئولانِ پرونده ی “باکو” در کشور، کارشان را به درستی انجام نداده اند در غیر این صورت فضا برای اقداماتِ کنونیِ کشورهای ایران ستیز، فراهم نمی شد.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، حالا دیگر بر همگان روشن شده که پروژه ی جدید محور عربی_اسرائیلی_ آمریکایی برای ضربه زدن به ایران؛ تلاش برای حذفِ کشورمان از محور مواصلاتی و ترانزیتِ کالا بین آسیا و اروپا است.

ماموریت اجرای این پروژه به طور خاص به ۳ کشورِ پاکستان_ترکیه_آذربایجان سپرده شده که قرار است پس از حذفِ ایران از کریدور ترانزیت کالا در منطقه و جهان؛ محور و کریدور ترانزیتی ای جدیدی از خاکِ این کشورها برای دور زدنِ ایران و عبور کالا بین شرق و غرب/آسیا و اروپا، ایجاد شود.

در این پروژه قرار است کشور آذربایجان (باکو) با پشتیبانی سیاسی ترکیه و حمایت تجهیزاتی و نظامیِ اسرائیل، با حمله به مرز مشترکِ ایران و ارمنستان (راهروی زنگ زور)، این منطقه را تصرف کند؛ پس از آن این کشور با مسدود کردنِ مسیر تردد رانندگان و کامیون داران ایرانی، محور و کریدور ترانزینیِ ایرانی در مسیرِ شرق به غرب و شمال به جنوب را مسدود کرده و ایران از کریدور ترانزیتِ کالا در منطقه و جهان حذف خواهد شد.

می خواهند با تصرف مرز زمینی ایران با ارمنستان (راهروی زنگ زور)؛ ارتباطِ ایران با خاک اروپا را قطع و محور ترانزیتی ایران را مسدود کنند

بعد از اجرایی شدن این پروژه، خودروهای ترانزیت کالا بالاجبار باید از مسیر جدید در نظر گرفته شده یعنی پاکستان_افغانستان_ترکمنستان_دریای خزر_آذربایجان_ارمنستان_ترکیه عبور کرده و ایران را دور بزنند.

این مسیر و محور ترانزیتی در حدِّ قابل توجهی طولانی تر و پر هزینه تر از کریدور فعلی که از ایران می گذرد، خواهد بود اما کشورهای ایران ستیز به دنبال وارد کردن ضرباتِ مرگ بار به ایران هستند و در این زمینه افزایش هزینه های ترانزیت کالا برای شان اهمیتی ندارد.

کریدور ترانزیتی ای که می خواهند با دور زدنِ ایران، جایگزینِ کشورمان کنند

اما در این شرایط پرسش بسیار مهم این است که کارشناسان و مسئولان پرونده ی “باکو” در ایران در سازمان ها و ارگان های مختلفِ کشور در حدود ۳ دهه گذشته چرا پیش بینی وضعیت امروز را نکرده بودند!؟

در این زمینه البته در این روزها اخباری از کم کاری ها و اشتباهاتی که در زمان دولت مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی در این رابطه صورت گرفت، شنیده می شود.

با این حال سوال این است که در حال حاضر و به طور خاص مسئولانِ پرونده ی “باکو” در وزارت امور خارجه، نهادهای امنیتی، نظامی و رسانه ای چرا پیش بینی امکان بروز این بحران را نکرده و اجازه دادند دشمنان و کشورهای ایران ستیز تا این مرحله پیشروی کنند!؟

چنین وضعیتی نشان می دهد که مسئولان پرونده ی “باکو” به ویژه در وزارت امور خارجه و از همه مهمتر در سفارت ایران در باکو؛ از دانش، کیاست و توانِ لازم برخوردار نبوده و به وظایف شان به درستی عمل نکرده اند، بنابراین صلاحیتِ ادامه فعالیت در جایگاه های فعلی را ندارند و باید تغییر کنند.

سیدعباس موسوی، سفیر ایران در باکو

در این زمینه باید ابتدا از “سفارت ایران در باکو” و شخص سفیر، دبیر و کاردار سفارت شروع کرد و با فراخواندنِ آنها، نیروهایی متخصص، توانمند و خلاق را جایگزین شان کرد.

همچنین این تغییرات باید به دیگر سازمانها و نهادهای درگیر و مرتبط با پرونده ی کشور جمهوری آذربایجان و “باکو” تسری یابد.

نکته ی قابل توجه این است که با این تغییرات اگر خدای نکرده موضوعِ “نفوذ” نیز از سوی سرویس های جاسوسی و امنیتی کشورهای ایران ستیز همچون “موساد” و “میت” (سازمان امنیتی مخوف و بی رحم ترکیه) در میان برخی کارشناسان و مدیران رخ داده باشد، با تغییرات صورت گرفته آنها خود به خود از گردونه حذف خواهند شد.

باید توجه کرد که در بحران پیش آمده در مرزهای شمال غرب کشور، مسئله تمامیت ارضی ایران، امنیت ملی و منافع کلان اقتصادی کشور مطرح است و جمهوری اسلامی ایران باید همچون همیشه از کارنامه ی مثبت خود در حراست و پاسداری از تمامیت ارضی ایران همچون ۴۳ سال گذشته، صیانت کند.

در این زمینه سربازان، هم رزمان و یاران ژنرالِ شهید “قاسم سلیمانی” وظیفه و مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارند که همان ادامه ی راهِ شهید در حراست از امنیتِ مردم و تمامیت ارضی ایران است.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=27220
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. فریدون گفت:

    آدم استفراغش میگیرد از ‌این‌همه‌ حماقت و پول‌ پرستی ازهمه‌دردآورتروطن فروشی بعضی ازمسئولین…
    بابا از خون حاج قاسم عزیزخجالت بکشید من باشم وطن فروش را گردن ‌میزنم

دیدگاه شما