• کد خبر: ۲۷۸۸۷
  • ۱۴۰۰-۰۷-۲۱ - : ۸:۰۷

مذاکره با چینی‌ها برای انبوه‌سازی مسکن در ایران

عضو شورای عالی مسکن از مذاکره با چینی‌ها برای انبوه‌سازی مسکن خبر داد. این در حالی است که اعضای کمیسیون عمران مجلس با حضور چینی‌ها در این پروژه مخالفند و معتقدند که انبوه‌سازان داخلی می‌توانند سالانه یک میلیون مسکن بسازند.

 به گزارش اقتصاد سالم؛ اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس و عضو شورای عالی مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در طرح جهش تولید مسکن با شرکت‌های چینی در حال مذاکره است تا فناوری ساخت مسکن را به کشورمان منتقل کند، اما هنوز حضور چینی‌ها قطعی نشده است. وی در پاسخ به این سؤال که امکان دارد چینی‌ها همانند ساخت مسکن مهر در پرند در این طرح هم مشارکت کنند، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی همانطور که با انبوه‌سازان داخلی در حال مذاکره است، با چینی‌ها هم در حال مذاکره هستند. برای کاهش هزینه ساخت‌و‌ساز با چینی‌ها مذاکره می‌شود، اما ساخت مسکن جهش تولید به صورت مناقصه و رقابتی خواهد بود. شاکری تأکید کرد: در ساخت مسکن طرح جهش تولید، باید از حداکثر توان شرکت‌های داخلی بخش خصوصی استفاده شود.

مخالفت رئیس کمیسیون عمران مجلس با ورود چینی‌ها
همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن مخالفت با مذاکره وزارت راه با چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران گفت: انبوه‌سازان ایرانی توان ساخت یک میلیون مسکن را دارند. محمدرضا رضایی‌کوچی در برنامه رادیو گفتگو در پاسخ به پرسش مبنی بر مذاکره با چینی‌ها برای ساخت‌و‌ساز انبوه در کشور اظهار کرد: از نظر ما کشور توان تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و حتی بیشتر را دارد. وی تصریح کرد: در بحث تولید مصالح ساختمانی در کشور خودکفا هستیم، یعنی همه اجزای مورد نیاز در ساخت‌و‌ساز مسکن را در کشور تولید می‌کنیم. در بحث مصالح ساختمانی مهم‌ترین نهاده سیمان و فولاد است که در این دو بخش نیز امروز بیش از دو برابر نیاز کشور تولید داریم.
رضایی‌کوچی اضافه کرد: در بحث صنعتی‌سازی برخی خطوط تولید را داریم که به‌واسطه بی‌توجهی در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برند. می‌توانیم شرکت‌ها را در صنعتی‌سازی تقویت کنیم تا بتوانیم در این حوزه وضعیت بهتری داشته باشیم. وی با بیان اینکه در قانون جهش تولید مسکن، تسهیلات ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی پرداخت خواهد شد، در پاسخ به سؤال دیگری درباره سود و دوره بازپرداخت این وام‌ها گفت: سود وام مذکور متغیر و از ۵ تا ۱۲ درصد است. به‌عبارت دیگر بسته به منطقه‌ای که وام پرداخت می‌شود، سود آن نیز متفاوت است و در تهران وام ۴۵۰ میلیون تومانی با سود ۱۲ درصدی پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دوره بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله است، ادامه داد: واحد‌های قانون جهش تولید طی دو سال ساخته می‌شوند و پس از تحویل به متقاضیان واجد شرایط، بازپرداخت تسهیلات طی ۱۸ سال آغاز خواهد شد. کوچی با یادآوری اینکه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ثبت‌نام قانون جهش تولید هفته آینده آغاز می‌شود در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد سازندگان در بازه زمانی دو ساله واحد‌ها را تکمیل کنند و اتفاقات مسکن مهر (طولانی شدن روند ساخت) تکرار نشود، اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کند و در قرارداد‌های ساخت مسکن تمام مؤلفه‌ها از جمله ریسک افزایش قیمت در نظر گرفته شود.

منبع: روزنامه جوان
لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=27887
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما