• کد خبر: ۲۷۹۲۰
  • ۱۴۰۰-۰۷-۲۱ - : ۱۳:۱۱

سمپوزیوم فولاد کیش به دنبال نتیجه نیست؟

“بیست و سومین سمپوزیوم و نمایشگاه بین‌المللی فولاد کیش ” در حالی قرار است ۲۳ تا ۲۵ آذرماه امسال در کیش برگزار شود که کشور در انتظار موج ششم کرونا بعد از مسافرت‌های گسترده داخلی و خارجی مردم و عادی‌انگاری کرونا است.
هنوز چندی از داغدار شدن ۷۰۰ خانواده در روز به نقل از مراجع و آمار رسمی نمی‌گذرد و موج پنجم فروکش نکرده، که سمپوزیوم و نمایشگاه فولاد که عنوان بین‌المللی را هم یدک می‌کشد بعد از چند بار به تعویق افتادن؛ بی‌قرار برگزار شدن است.
عادی‌انگاری پاندمی کرونا و برگزاری “بیست و سومین سمپوزیوم و نمایشگاه بین‌المللی فولاد کیش ” این بار و در حالیکه کارشناسان نسبت به وقوع موج ششم کرونا هشدار می دهند می‌تواند در ایران فاجعه انسانی دیگر را در پی داشته باشد.

به گزارش اقتصاد سالم؛اگرچه اهداف برگزاری چنین سمپوزیومی، ایجاد زمینه مساعد برای برقراری ارتباط میان دست‌اندرکاران صنعت فولاد کشور با اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققین در جهت تبادل نظر به منظور رفع مشکلات موجود و توسعه هر چه بیشتر این صنعت با انجام مشاوره و آشنائی با آخرین دستاوردهای پژوهشی، فناوری و تجهیزاتی صنعت فولاد کشور عنوان شده است اما چند جشنواره و نمایشگاه در سال با همین اهداف و موضوعات برگزار می‌شود!؟

سالانه جشنواره‌های متعدد فولادی در سطح کشور برگزار می‌شود که عمده آنها، هدف متعالی برای بخش صنعت فولاد در نظر ندارند و اصولا گردهمایی‌هایی از سر چشم و همچشمی و شاخ و شانه کشیدن‌هایی از جنس فولاد است. در برخی موارد هم این نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها از سوی شرکت‌های تبلیغاتی ساپورت می‌شود و از آنجایی که هر شرکت کلاهی از این نمد به جیب می‌زند صدای کسی به اعتراض درنمی‌آید.

ده‌ها نوع از این همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ با موضوع آهن، فولاد و معدن در حالی برگزار می‌شوند که خروجی‌ آنها برای رسته‌های تولیدی و شغلی مشخص نیست و در این سال‌ها بیشتر به کارناوالی پرزرق و برق می‌مانند این در حالی است که بارها فعالان صنعت فولاد به تعدد و تکثر چنین نمایشگاه‌هایی اعتراض کرده‌اند و آن را مخل تولید و وقت مدیران شرکت‌ها عنوان کرده‌اند و خواستار یک کاسه شدن و تجمیع این تعداد نمایشگاه در یک گردهمایی سالانه اما نتیجه‌گرا و موثر در سطح بین‌المللی شده‌اند.

همچنان که در دیگر کشورها چنین رویه‌ای مرسوم است و هزینه‌های کلان از جیب سهامداران شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های متعدد و عمدتا تزئینی با یک گرایش و موضوع صرف نمی‌شود. تعدد نمایشگاه‌های به ویژه در زمینه فولاد که مادر صنایع شمرده می‌شود اثربخشی آن را در سطح منطقه‌ای و بین‌‍المللی نیز به شدت کم خواهد کرد.

کاش یک سال و اندی که به خاطر کرونا از رونق این دکان و بازار کم شده بود کسی می‌آمد و سمپوزیوم‌های قبلی را نتایج عملی آنها را بررسی و ارزیابی می‌کرد تا اگر دستاورد مهم و ارزنده‌ای به دست آمده و نیازهای واقعی این بخش مورد توجه قرار گرفته، آن را ادامه دهند.

امید که این جشنواره و نمایشگاه فراتر از همتایان گذشته خود به الگویی نتیجه‌گرا و عملی برای واحدهای تولیدی تبدیل شود.

منبع: دنیای معدن

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=27920
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما