• کد خبر: ۲۸۷۳۷
  • ۱۴۰۰-۰۸-۰۴ - : ۸:۴۲

استخدام رانتی ۶۰ نماینده مجلس در وزارت نفت

 احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس از اقدام بیژن زنگنه در ۴ دوره وزارت در دولت‌های خاتمی و روحانی برای استخدام ۶۰ نماینده مجلس پرده برداشت که مصداق خرید رای نمایندگان مجلس است. اسامی این نمایندگان بیانگر آن است که همه آنها حامیان زنگنه و دولت‌های خاتمی و روحانی بوده‌اند و به نوعی مزد حمایت خود را با استخدام در وزارت نفت گرفته‌اند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=28737
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. منوچهر سدری گفت:

    روند فساد مالی و رانت‌ خواری در کشور رو به افزایش بوده و اگر توجهی جدی و فوری به آن نشود به امری فراجناحی تبدیل میگردد.
    بنام خدا
    رانت امتیازی است که در اختیار عده‌ای یا گروهی قرار می‌گیرد تا از طریق آن بدون ملاک قرار گرفتن استحقاق، کارآمدی و رقابت آزاد با دیگران کسب درآمد کنند. نزدیکی به مراکز قدرت، راه رانت‌خواری را هموار کرده و زمینه‌ساز فساد دولتمردان، نمایندگان مجلس و افراد ذی نفوذ در سایر نهاد ها انتخابی و انتصابی را فراهم نموده است.
    بعنوان نمونه با تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، بیش از یک دهه از تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی میگذرد.
    برای مبارزه با مفاسد، دو رویکرد وجود دارد که رویکرد اولی در ایران رایج است. رویکرد اول، نظارت متمرکز است که با تاسیس سازمان های حکومتی به جنگ با فساد میرود.
    و رویکرد دوم هم نظارت غیرمتمرکز است که برای مبارزه با مفاسد، به جای ایجاد ساختار و سازمان جدید، از ظرفیت های مردم استفاده می شود.
    در رویکرد اول برای مبارزه با فساد باید بودجه و امکانات زیادی مصرف شود ولی در رویکرد دوم، از ظرفیت تک تک مردم و نهادهای مدنی و کارکنان پاک دست بازنشسته مطلع، برای مبارزه با فساد استفاده می شود و این کار دیگر معطل و محتاج بودجه و امکانات دولتی و جلسات فرسایشی بدون انگیزه نیست.
    آمارهای بین المللی هم نشاندهنده کارآمدی رویکرد دوم در مبارزه با فساد است.
    به عنوان مثال، طبق اعلام نهاد های مربوطه، گزارشات مردمی که تنها یکی از روشهای متعدد برای کشف فساد در جهان است، منجر به شناسایی ۴۳ درصد از فسادها در سراسر دنیا شده است. در واقع، تقریبا همه کشورها فهمیده اند مبارزه با فساد بدون مشارکت مردم، امکان ندارد و باید از ظرفیت مردم استفاده کرد.
    اما قضیه به این راحتی ها هم نیست زیرا مفسدین معمولا از ثروت، قدرت و نفوذ بالایی برخوردارند و هر شهروندی توان مقابله با این افراد را ندارد مگر اینکه در نظام قانون گذاری کشور به شکل صریح و رسمی از گزارشگران فساد حمایت شود، یعنی باید سوت زنی را تحت حمایت قانون درآورد تا دیگر کسی جرات تعرض به سوت زن ها را نداشته باشد و این دقیقا همان اتفاقی است که در خیلی از کشورهای موفق در مبارزه با فساد رخ داده است.
    با شروع پاکسازی از درون خود و وضع قوانین شایسته با همکاری یکدیگر .
    نمونه این روش موفق، سوت زنی از داخل وزارت نفت برای انجام استخدام رانتی دختر نماینده گرگان بود.
    با تشکر و دعای خیر
    منوچهر سدری. وزارت نفت

دیدگاه شما