• کد خبر: ۲۹۲۵۴
  • ۱۴۰۰-۰۸-۱۱ - : ۱۲:۴۴

درآمد نفتی ایران به ۸.۷ میلیارد دلار رسید

صادرات نفتی در فصل نخست ۱۴۰۰ با حدود ۲.۳ برابر افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل، معادل ۸.۷ میلیارد دلار اعلام شده است.

به گزارش اقتصاد سالم؛طی دهه ۱۳۹۰ میانگین سهم بخش استخراج نفت، گاز و پالایش نفت در تولید ناخالص ‌داخلی ایران حدود ۱۲.۶ درصد بود که بالاترین سهم در این دهه مربوط به سال ۱۳۹۰ با رقم ۲۰.۶ درصد است. از سال ۱۳۹۷ روند نزولی کاهش سهم نفت در کل تولید، آغاز شد که با تشدید تحریم‌ ها در سال ۱۳۹۸ به ۷.۳ درصد و در سال ۱۳۹۹ هم به حدود ۵ درصد رسید.
در بهار ۱۴۰۰، ارزش افزوده بخش نفت به قیمت ‌های ثابت سال ۱۳۹۵، با افزایش ۲۳ درصدی در مقایسه با فصل مشابه سال قبل همراه بود که آثار آن در بهبود نسبی سهم نفت در تولید و همچنین در صادرات نمایان شد. در فصل نخست ۱۴۰۰ سهم نفت از کل تولید به حدود ۶ درصد نزدیک شد و سهم این بخش از کل صادرات کالایی حتی به ۵۰ درصد هم رسید. صادرات نفتی در فصل نخست ۱۴۰۰ با حدود ۲.۳ برابر افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل، معادل ۸.۷ میلیارددلار اعلام شده است.
در مجموع در مقایسه با فصل ابتدایی سال ۱۳۹۹، نقش نفت در اقتصاد ایران به ویژه از منظر سهم در کل صادرات کالایی افزایش قابل توجهی داشته و در مقابل از سهم بخش غیرنفتی در صادرات کل کاسته شده است.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=29254
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما