• کد خبر: ۲۹۳۴۳
  • ۱۴۰۰-۰۸-۱۲ - : ۱۴:۱۶

چالش های پیش روی صادرات خودروهای ایرانی

بازاری با جمعیت بیش ۵۰۰ میلیون نفر کشورهای هم‌جوار ایران یکی از بهترین فرصت های صادراتی را برای صنایع ایرانی به خصوص صنعت خودرو به وجود آورده اما موانع و چالش های مختلفی تا امروز اجازه بهره‌برداری کامل از این ظرفیت را به خودروسازان داخلی نداده است.

به گزارش اقتصاد سالم؛هرگاه سخنی از عدم موفقیت صنایع ایرانی در دستیابی به ظرفیت بازار کشورهای هم‌جوار ایران به وجود می‌آید، نخستین موردی که در باب این موضوع مطرح می شود همان روابط پرتنش منطقه ای و جهانی ایران است.

همین امر موجب شده تا بسیاری از ابزارهایی که شرکت های ایرانی در دست دارند غافل شویم و روابط پرتنش را بهانه ای برای از دست دادن این بازار عظیم بدانیم.

صنعت خودروی ایران یکی از صنایعی است که قابلیت های زیادی در کسب سهم بازار کشورهای هم‌جوار ایران دارد و می تواند بخشی از این بازار که به صورت وارداتی تامین می شود را به خود اختصاص دهد.

گروه صنعتی ایران خودرو که بزرگ ترین خودروساز غرب آسیا است هرگز نتوانست در حد و اندازه نام خود در این کشورها بزرگی کند هر چند سایت هایی را در برخی کشورها تاسیس کرد و در صادرات خودرو به نهادهایی نظیر پلیس نیجریه نیز موفق عمل کرد اما این روند نتوانست به صورت مستمر ادامه یابد.

در این مسیر یقینا عوامل و چالش هایی وجود داشته و دارد که هر چند برخی توسط خودروسازان به وجود آمده است اما برخی از مشکلات نیز خارج از توان محدود خودروسازان در اداره امور بوده است.

یکی از چالش هایی که برابر کسب سهم از بازار خودروهای کشورهای هم جوار داشته ایم، اصرار به صادرات خودروهای قدیمی و کم آپشن بوده است که موجب شده تا نگاه آنچنان مثبتی به صنعت خودروی ایران وجود نداشته باشد.

مانع مهم دیگری که در این حوزه پیش روی خودروسازان بوده است عدم توجه به مباحث مارکتینگ و بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تصاحب بازار و شناساندن برند در بازارهای جهانی امروز است.

استفاده از شرکت های بنام مارکتینگ و بازاریابی در حالی که محدودیت های معمول ایران نیز پیش روی این شرکت ها وجود ندارد و آشنایی بیشتر آنها نسبت به بازار می تواند به عنوان یک بازوی موثر در کسب سهم از بازار خودرو عمل کند.

مورد دیگری که می تواند کمک زیادی به خودروسازی مانند ایران خودرو کند، تمرکز بر خودروهای جدید این شرکت است چرا که این خودروهای می تواند به واسطه طراحی جدید و قابلیت های بالا به سرعت نظر مشتریان را جلب کند.

انواع نسخه های دنا، سدان تارا و رانا پلاس سقف شیشه ای از محصولاتی است که می توان با ارتقای سطح آپشن و افزودن امکانات رفاهی بیشتر، روی آن تمرکز کرد.

تغییر نگاه صادرات از خودروهای اقتصادی به خودروهای پرآپشن داخلی نکته ای است که می تواند یاری بخش ایران خودرو در تصاحب بخشی از بازار کشورهای هم جوار داشته باشد.

این مورد آخر از مواردی است که با وجود رقبایی چون چین باید بیشتر توجه شود چرا که صنعت نوپای خودروی چین با همین سیاست توانست بازارهای بسیاری از جمله ایران را تصاحب کند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=29343
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما