• کد خبر: ۲۹۶۱۰
  • ۱۴۰۰-۰۸-۱۶ - : ۱۱:۴۳

بازار تهران دچار فرسودگی مفرط است

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بازار تهران دچار فرسودگی مفرط است، گفت: صدور یا تمدید پروانه کسب باید منوط به داشتن شناسنامه ایمنی و هوشمندسازی اطفای حریق شود.

به گزارش اقتصاد سالم؛زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران در تذکری در مورد مساله ناایمنی بازار تهران اظهارداشت: بازار بزرگ تهران به عنوان مهم ترین مرکز تجاری و اقتصادی دارای سه شاخصه فرسودگی مفرط، تراکم شدید جمعیت مراجعه کننده و فعال و همچنین بورس فعالیت های حاوی پتانسیل برای حریق است.

وی افزود: مساحت محدوده بازار ۱۱۲ هکتار است که ۲.۰ درصد از کل مساحت تهران را در برمی گیرد. در این بازار ۵۲ درصد عمده فروشی ها، ۵درصد خرده فروشی ها و ۷درصد کارگاه‌های تولیدی شهر تهران مستقر شده اند، به همین دلیل روزانه حدود ۵.۱ تا ۲ میلیون نفر به این محدوده مراجعه می کنند.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: که بازار تهران دچار فرسودگی مفرط است. به این معنا که ۷۲درصد بناها بیش از ۳۰ سال و ۴۸درصد بناها بیش از ۵۰ سال عمر دارند. از مهم ترین مسائل و مصائب بازار تهران، فقر شدید فضاهای روزباز و نفوذناپذیری معابر است. همچنین با توجه به قدمت ۲۰۰ ساله بازار در حال حاضر بخش قابل توجهی از سیم کشی های موجود مستهلک شده و در حوزه لوله کشی آب نیز بخش زیادی از ظرفیت های کنونی حالت پوسیده پیدا کرده است.

شمس احسان گفت: بنابراین در حال حاضر میزان مهار حریق در مواقع آتش سوزی جهت جلوگیری از سرایت آن به اماکن مجاور به یکی از نگرانی های جدی مبدل شده است. طبق بند ۱۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی ،کوچه ها ، اماکن عمومی و داالنهای عمومی و خصوصی از وظایف اساسی شهرداری ها محسوب می‌شود.

وی گفت: باید در قالب مدیریت یکپارچه با عاملیت شهرداری، اقداماتی فوریت دار مانند صدور یا تمدید پروانه کسب به داشتن شناسنامه ایمنی، هوشمندسازی اطفای حریق، تشکیل کمیته نظارت بر ایمنی بازار، اعتمادسازی میان بازاریان و مدیریت شهری، ارائه مشوق برای ترغیب بازاریان، نوسازی شبکه و زیرساخت های موجود و… در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت بازار به عنوان قلب اقتصادی ایران و لطمات جبران ناپذیر آن در مواقع بروز بحران از شهردار تهران تقاضا دارم، هرچه سریع‌تر با تشکیل کارگروه ویژه نسبت به این موضوع چاره اندیشی عاجل صورت داده و در قالب برنامه مشخص نسبت به کاهش خطرات بالقوه این پهنه اقدام کند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=29610
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما